2022-04-28

Gotowi na nowe trendy

Diametralne zmiany zachodzące na europejskim rynku pojazdów o wysokich osiągach w ostatnich latach stanowią duże wyzwanie dla producentów ogumienia. Opona Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 jest gotowa na zmieniające się trendy.

Asymmetric 6 prawie do każdego auta

Podczas gdy sprzedaż małych i średnich samochodów (w tym standardowych i wyczynowych) nadal stanowi ponad 50 proc. sprzedaży w Europie, segment "A+B" zmniejszył się z 7,8 mln do 5,7 mln sztuk w latach 2009-2019. W tym samym czasie wzrosła jednak całkowita sprzedaż pojazdów, przy czym główny wzrost dotyczył większych aut, w tym zelektryfikowanych sedanów, crossoverów i SUV-ów. Przykładowo, w tym samym okresie segment SUV-ów wzrósł z 1 mln do prawie 5 mln samochodów. Podczas gdy segment ten tradycyjnie obejmował pojazdy terenowe, główny wzrost popytu dotyczył modeli drogowych o wysokich osiągach, które przyciągały kierowców wcześniej zafascynowanych sportowymi sedanami.

Laurent Colantonio, dyrektor Goodyear ds. technicznych w pionie opon osobowych w regionie EMEA, opisuje jaki wpływ na Goodyeara ma zacieranie się granic segmentów samochodów wyczynowych: - W Eagle F1 Asymmetric 6 mamy rozmiary, które są również dostępne w asortymencie Eagle F1 Asymmetric 3 do SUV-ów, ale o innych parametrach. Kierowcom może się podobać wyższa pozycja za kierownicą crossovera, ale wymagają oni takich samych właściwości jezdnych jak w samochodach klasy sedan.

- Dlatego skupiliśmy się na materiałach konstrukcyjnych o większej wytrzymałości, wprowadzając technologie Dry Contact Plus i Wet Braking Pro, aby nasza najnowsza opona Eagle F1 Asymmetric 6 była gotowa na każdą sytuację, w każdym typie samochodu wyczynowego. Udało nam się dodać te cechy przy jednoczesnym zmniejszeniu masy opony, co jeszcze bardziej poprawiło jej reaktywność i efektywność - dodaje L. Colantonio.

Oprócz zastosowanych technologii i osiągów, Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 imponuje również zakresem rozmiarowym serii. Do 2023 r. będzie ona dostępna w nie mniej niż 65 rozmiarach na obręcze od 17 do 22 cali. Dzięki temu obejmie wiele rodzajów samochodów - od kompaktowych hatchbacków, poprzez crossovery, sportowe sedany, coupe, aż po potężne hyper limuzyny.

Kolejną istotną zmianą na rynku motoryzacyjnym jest przyspieszenie w kierunku elektryfikacji. W 2021 roku samochody elektryczne z napędem akumulatorowym (EV) osiągnęły rekordowe 9 proc. rynku europejskiego, a udział samochodów hybrydowych (PHEV i HEV) również wzrósł do znaczącego poziomu 20 proc. Samochody benzynowe z 40 proc. udziałem sprzedaży nadal wiodą prym.

Rosnący rynek, coraz większe auta

Segmenty samochodów hybrydowych, elektrycznych i crossoverów obejmują obecnie wiele modeli o dużej mocy, które wymagają najnowszych opon UHP. Moc ponad 400 KM i masa przekraczająca dwie tony nie są rzadkością wśród pojazdów o wysokich osiągach. Nawet w segmencie mocnych hatchbacków, w którym opony Goodyear Eagle F1 od trzech dekad wygrywają testy, nastąpiły znaczne zmiany w zakresie rozmiarów i osiągów.

Weźmy na przykład Volkswagena Golfa GTI. Kiedy w 1994 roku Eagle F1 pojawiła się na rynku, GTI był już w trzeciej generacji. Mając 115 KM i ważąc niewiele ponad tonę, oferował dynamiczną jazdę. Kiedy Goodyear zastąpił oponę Eagle F1 GS-D3 modelem Asymmetric w 2007 roku, obecna była już piąta odsłona Golfa GTI - posiadała ona ponad 200 KM, jednak ważyła 300 kg więcej. Dekadę później siódma generacja GTI, Clubsport, osiągała moc 300 KM, a masa własna pojazdu była o około 40 proc. większa niż generacji trzeciej.

Wzrost ten, odzwierciedlony również w innych segmentach, miał znaczący wpływ na rozwój ogumienia. Najnowsze modele Golfa GTI są wyposażone w opony w rozmiarze 225/40R18, a w opcji dostępne są 19-calowe. Porównajmy to z kierowcą z lat 90., który wybierał kierunkowe opony Goodyear Eagle F1 GSD-2 o wymiarach 195/50R15, aby poprawić sterowność swojego GTI.

Colantonio wyjaśnia, co to oznaczało dla Goodyeara: - Masa samochodów wyczynowych wzrosła, podobnie jak zasięg tego segmentu, w którym do tradycyjnych mocnych hatchbacków i samochodów sportowych dołączyły sedany i crossovery. Flagowe rozmiary 18-calowe sprzed 20 lat stały się podstawowym wyposażeniem wielu samochodów wyczynowych. W miarę jak opony stawały się coraz większe, zdecydowaliśmy się przejść z projektowania kierunkowego na asymetryczne, aby poradzić sobie z dodatkowym obciążeniem dynamicznym. Ta zmiana na rynku sprawiła, że postanowiliśmy wyprzedzić trend, stosując stal o wyższej wytrzymałości na rozciąganie i inne materiały wzmacniające.

- Zwiększony poziom bezpieczeństwa, emisji spalin i wygody spowodował wzrost rozmiarów i masy samochodów wyczynowych. Technologie zastosowane w oponach Eagle F1 Asymmetric 6 koncentrują się na zapewnieniu doskonałych właściwości jezdnych i osiągów w miarę wzrostu masy i mocy. Nowa generacja samochodów wyczynowych to samochody elektryczne, w których moment obrotowy jest ponad dwukrotnie wyższy niż w niektórych samochodach benzynowych. Opona Eagle F1 Asymmetric 6 Goodyeara jest gotowa na każdą sytuację, także na zapewnienie znakomitej dynamiki jazdy w nowej erze motoryzacji - podsumował L. Colantonio.

Źródło i graf.: Goodyear

 

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń