2022-04-27

1000 km na jednym ładowaniu

Firma Bridgestone została wybrana przez Mercedes-Benz AG na dostawcę opon do programu technologicznego Mercedes-Benz Vision EQXX. Opony Turanza Eco podczas jazdy próbnej pozwoliły osiągnąć realny zasięg 1000 km na jednym ładowaniu. Zastosowano w nich opatentowane przez Bridgestone technologie Enliten i ologic, zapewniające bardzo niski opór toczenia, co przełożyło się na zużycie energii wynoszące 8,7 kWh na 100 kilometrów.

Futurystyczny pojazd elektryczny jest odpowiedzią Mercedes-Benz na potrzebę podniesienia wydajności EV i zwiększenia ich zasięgu. Zaprojektowane na specjalne zamówienie opony przyczyniły się do zwiększenia wydajności pojazdu, a tym samym zasięgu jazdy do 1000 km na jednym ładowaniu - zostało to potwierdzone podczas jazdy próbnej z Sindelfingen w Niemczech do Cassis we Francji. Samochód koncepcyjny stanowi kamień milowy na drodze Mercedes-Benz do stania się w pełni elektrycznym producentem.

Imponujący zasięg

Firma Bridgestone i jej wieloletni partner Mercedes-Benz wspólnie opracowali oponę, która zapewnia wyjątkowo niskie opory toczenia i doskonałą aerodynamikę, zwiększając wydajność i zasięg pojazdu.

Specjalnie zaprojektowane opony Bridgestone Turanza Eco łączą w sobie opatentowaną i lekką technologię Enliten, zmniejszającą opór toczenia i wagę opony nawet o 20 proc. (1) oraz technologię ologic, która zwiększa zasięg akumulatora - duża średnica opony zmniejsza opór toczenia, a mała szerokość opony redukuje opór aerodynamiczny.

Efektem współpracy z działem aerodynamiki Mercedes-Benz jest także zoptymalizowana konstrukcja ścian bocznych i obszaru stopki opony, które pasują do osłon zamontowanych na 20-calowych, kutych z magnezu felgach, co znacznie poprawia aerodynamikę opony.

Wirtualne projektowanie opony

Opony zostały opracowane z wykorzystaniem technologii wirtualnego projektowania i symulacji, które umożliwiają stworzenie i przetestowanie cyfrowej wersji produktu. Jej zastosowanie pozwoliło znacznie skrócić czas projektowania ogumienia.

Przez większą część procesu projektowania firma Bridgestone korzystała z cyfrowego modelowania, co pozwoliło przewidzieć zachowanie opony w różnych warunkach przed jej fizycznym zbudowaniem. Większa elastyczność związana z wirtualnym opracowaniem ogumienia umożliwia firmie testowanie znacznie większej liczby wariantów danej opony, dzięki szybkości, z jaką można wprowadzać zmiany do jej cyfrowego odpowiednika. Wirtualne modelowanie przynosi również wiele korzyści dla środowiska - dzięki mniejszej liczbie prototypów, które trzeba wyprodukować i przetestować, zmniejsza się zarówno zużycie zasobów naturalnych, jak i emisja spalin.

Wspólny sukces

- Firma Bridgestone, w ramach swojego zaangażowania w pomoc w kształtowaniu zrównoważonej przyszłej mobilności, jest dumna, że wraz ze swoim wieloletnim partnerem opracowała opony do tak innowacyjnego pojazdu - powiedział Emilio Tiberio, COO i CTO w Bridgestone EMIA. - Mercedes-Benz Vision EQXX to projekt, który jest całkowicie zgodny z naszymi ambicjami i celami dotyczącymi pojazdów elektrycznych, zwłaszcza, że inwestujemy w zwiększenie wydajności i dostępności elektrombilności poprzez w pełni zintegrowane podejście. Obejmuje to pionierskie opony klasy premium i technologie oponiarskie, które są w stanie sprostać największym wyzwaniom związanym z pojazdami elektrycznymi. Jest to szczególnie ważne, ponieważ intensywnie inwestujemy w rozwój opon do EV - obecnie przeznaczamy na to ponad 30 proc. naszych zasobów badawczo-rozwojowych i udoskonalamy nasze technologie.

Projekt ten jest zgodny ze zobowiązaniem Bridgestone E8 i idealnie łączy się on z wytycznymi dotyczącymi:

  • Energii: pod kątem dążenia do stworzenia mobilnego społeczeństwa, które będzie neutralne pod względem emisji CO2,
  • Ekologii: poprzez promowanie zrównoważonych technologii i rozwiązań, które chronią środowisko dla przyszłych pokoleń,
  • Wydajności: dzięki dążeniu do maksymalizacji wydajności poprzez rozwój mobilności.

1. Na podstawie wewnętrznych danych Bridgestone porównujących letnie opony Bridgestone premium z technologią Enliten i bez niej w tym samym rozmiarze (92Y 225/40R18 XL).

Źródło: Bridgestone

Fot.: Mercedes-Benz

 

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń