Wymiana oleju należy do najprostszych czynności serwisowych, ale i przy tej okazji zdarzają się pewne błędy. Castrol i Elit zwracają uwagę na najczęstsze przyczyny takich sytuacji.
Błędne oszacowanie pojemności układu
Przed wymianą oleju na nowy, należy dokładnie sprawdzić jaka jest pojemność układu w konkretnym silniku. Ważne, aby upewnić się, czy informacje podane w konfiguratorze lub w instrukcji obsługi dotyczą objętości całkowitej z filtrem czy bez. Niektóre instrukcje obsługi podają także trzeci parametr - pierwsze zalanie olejem, kiedy np. samochód jest nowy lub silnik został zamontowany po remoncie. Różnice pomiędzy poszczególnymi wartościami wynoszą nawet o 0,5 litra, ponieważ kluczowe znaczenie ma pojemność filtra (a przecież filtry są naprawdę różne).
Pozostawienie resztek starego oleju
Problem pojawia się najczęściej wtedy, kiedy mechanik korzysta z wysysarki. Zdarza się, że ssak nie dojdzie do dna miski olejowej, ponieważ utknie gdzieś po drodze. Wówczas w misce może zostać np. litr starego oleju. Dolanie pełnej porcji w ilości podanej w katalogu spowoduje, że stan znacznie przekroczy maksimum. W takim wypadku jedynym rozwiązaniem jest kolejna wymiana oleju. Nieco mniejsze pozostałości starego oleju pojawiają się wtedy, kiedy mechanik pracuje w pośpiechu i nie czeka, aż spłynie on do ostatniej kropli. W tym przypadku skala problemu jest znacznie mniejsza.
Błędny pomiar po wymianie
Po wymianie oleju należy uruchomić silnik, odczekać kilkanaście sekund, następnie wyłączyć go i ponownie odczekać chwilę przed pomiarem. Dopiero wówczas można wykonać prawidłowy odczyt poziomu oleju. W przeciwnym razie wyniki będą błędne - olej pozostanie w kanałach w głowicy, albo nie wypełni całego układu.
Zła interpretacja wskazań poziomu
Niektóre samochody wyposażone w filtr cząstek stałych mają trzy znaczniki na bagnecie. Są to poziomy „minimum”, „maksimum” oraz „maksymalny stan ponadnormatywny”. Ta trzecia wartość nie jest oczywiście tolerancją do wymiany oleju, ale górną granicą poziomu, do którego olej może się podnieść w wyniku rozrzedzania paliwem w trakcie eksploatacji.
Źródło i fot.: Elit, Castrol