2022-04-22

Czas na wymianę opon

Pora na zmianę ogumienia na letnie. Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) przypomina: nie wymieniajmy opon tanio i szybko, ale porządnie i profesjonalnie. Najlepiej, jeśli fachowcy posiadają profesjonalne wyposażenie, a ich umiejętności zostały obiektywne potwierdzone. Warto również pamiętać o zasadzie 3P dotyczącej ogumienia.

- O tej porze roku jeżdżenie na zimowych gumach to nie tylko lekkomyślność, ale przede wszystkim gorsze osiągi i niszczenie opon. A o dobre opony trzeba mądrze dbać - nie tylko odpowiednio je przechowując, ale przede wszystkim właściwie eksploatując, pilnując prawidłowego ciśnienia i właściwej wymiany w serwisie. Ale najważniejsze - nie trzeba się bać zakupu nowych opon, które wyprodukowano kilka lat temu. Gwarancja na opony to 3 lata od daty zakupu, nie produkcji! Nadal wielu kierowców o tym nie wie - szukają opon prosto z taśmy produkcyjnej, a to nie jest możliwe z prozaicznych powodów logistycznych. Opony ratują życie i powinny być bardzo ważne dla każdego kierowcy, ale warto myśleć o tym, aby nam służyły jak najdłużej i jak najlepiej! - mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO.

1. Porządne opony

Porządne opony – to opony nieużywane, od znanych i renomowanych producentów, zapewniające odpowiednią przyczepność, drogę hamowania i odporność na poślizgi. Sprawdź symbole oraz oznaczenia na etykietach i pamiętaj - gwarancja na opony jest od daty zakupu, a nie produkcji! Najważniejsze jest jednak to, by absolutnie nie kupować opon używanych - nigdy nie wiadomo, jaką mają historię i uszkodzenia. Nie warto tak ryzykować dla niewielkiej oszczędności – w końcu opony będą jedynym punktem styku samochodu z drogą przez kilka lat.

Jeśli kupujesz opony całoroczne zwróć uwagę na symbol płatka śniegu na tle góry (symbol alpejski). Oznacza on homologację zimową, którą posiadają wszystkie dobre opony całoroczne - a więc potwierdzenie, że takiego ogumienia można używać bezpiecznie także zimą i w krajach, gdzie wprowadzono wymóg jazdy na zimówkach.

Gwarancja od daty zakupu

Najlepsi producenci opon udzielają gwarancji na opony osobowe od daty ich zakupu, a nie produkcji. Dlatego dokładnie zabezpiecz dowód zakupu, żeby w razie potrzeby mieć możliwość reklamacji.

Aby udowodnić, że opony magazynowane w hurtowni kilka lat nie są gorsze od świeżo wyprodukowanych, TÜV SÜD przeprowadził badania porównawcze na torze. Sprawdzano opony tego samego producenta, tego samego modelu i rozmiaru oraz z identycznym składem mieszanki bieżnika. Testy udowodniły, że kilkuletnie opony hamują tak samo dobrze jak te z ostatniej partii. Nawet trzyletnie ogumienie zachowuje swoje osiągi, kiedy jest profesjonalnie magazynowane. A tylko takie magazyny mają fabryki opon i hurtownie. Warto więc kupować opony z pewnego, oficjalnego kanału sprzedaży. Testy są dostępne na www.oponymajamoc.pl.

Numer DOT służy producentom opon jedynie do identyfikacji modelu, fabryki i partii produkcyjnej. Data produkcji danej serii jest częścią tego kodu. Wprowadzenie kodu wymógł Departament Transportu w USA (stąd skrót DOT – ang. Department of Transportation) po to, by istniało oznaczenie umożliwiające identyfikację opony w razie awarii – nadawanie dacie produkcji jakiegokolwiek innego znaczenia czy ważności jest pomyłką.

2. Profesjonalny serwis

Zakup opon to połowa sukcesu - trzeba jeszcze znaleźć serwis, który ich nam nie zniszczy przy montażu. Przy jego wyborze nie warto kierować się opiniami, że „robi szybko i tanio” - taka usługa oznacza, że mechanicy nie umieją odpowiednio ostrożnie obchodzić się z oponami i pracują na skróty, omijając ważne punkty prawidłowej obsługi. Przyczyną taniości jest także brak odpowiedniego i częstego serwisu montażownic oraz wyważarek.

Żeby klienci warsztatów nie musieli się doktoryzować z techniki montażu opon, PZPO wspólnie z niezależną firmą certyfikacyjną TÜV SÜD wprowadził system oceny i wyróżnienia profesjonalnych serwisów w oparciu o niezależny audyt wyposażenia i umiejętności personelu technicznego. Mapę warsztatów, które przeszły audyt i otrzymały Certyfikat Oponiarski można znaleźć na stronie certyfikatoponiarski.pl.

3. Prawidłowe ciśnienie – zmierz przynajmniej raz w miesiącu

Prawidłowa wartość ciśnienia przewidziana przez producenta samochodu podana jest w instrukcji pojazdu oraz bardzo często na wewnętrznej dolnej części środkowego lewego słupka lub drzwi kierowcy. Ciśnienie powinno być mierzone minimum raz w miesiącu, nawet jeśli samochód posiada system czujników. Wystarczą 2 dni jazdy ze zbyt niskim ciśnieniem, a zużyjemy opony tak, jak przez tydzień z ciśnieniem prawidłowym. Jeśli nie sprawdzamy ciśnienia, to opony wystarczą na trzy razy krócej! Zbyt niskie ciśnienie powoduje nawet dwukrotny wzrost temperatury warstw wewnętrznych - a to już prosta droga do rozerwania ogumienia w czasie jazdy. Opony niedopompowane o 0,5 bara są aż o 3dB głośniejsze i wydłużają drogę hamowania nawet o 4 metry! Na oko takiego ubytku nie widać, a przez niego auto spala więcej paliwa lub energii, można także z łatwością uszkodzić oponę razem z felgą na krawężniku.

Więcej porad znajdziesz na stronie www.oponymajamoc.pl.

Źródło i fot.: PZPO

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń