Od początku pandemii na rynku wtórnym zmniejszyła się liczba ofert samochodów z silnikiem diesla - spadła o 23.410 aut. Z danych AAA AUTO wynika, że w marcu 2020 roku w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych, oferowano do sprzedaży 134.348 takich samochodów, a dwa lata później, w marcu 2022 roku – 110.938 aut. Jeszcze ciekawiej przedstawiają się dane za ostatnie trzy lata, ponieważ od 2019 roku liczba samochodów używanych z dieslem spadła aż o 67.182 auta.
Liczba wszystkich oferowanych samochodów na rynku wtórnym w czasie pandemii, bez względu na rodzaj silnika, skurczyła się o niemal 15 proc. W lutym 2020 roku w Polsce wynosiła 271.346 pojazdów, a w marcu 2022 roku rynek zmniejszył się do 231.824 samochodów. Jednak to diesle dotknął największy spadek ofert - ponad 17 proc. Mimo to wciąż zajmują one pierwsze miejsce na rynku wtórnym pod względem liczby oferowanych aut na sprzedaż. W przypadku aut z silnikami benzynowymi, które znajdują się na drugim miejscu, spadek ofert wyniósł nieco ponad 7 proc.
- Z roku na rok obserwujemy na wtórnym rynku spadek oferowanych aut z silnikiem diesla i tym samym zmniejszającą się różnicę pomiędzy nimi a samochodami z silnikami benzynowymi. Przyczyn jest kilka, przede wszystkim kupujący szukają samochodów ekonomicznych pod względem utrzymania i zużycia paliwa, zwłaszcza teraz, gdy olej napędowy jest droższy niż benzyna. Drugim powodem jest wiek oraz stan techniczny sprowadzanych do Polski diesli z zagranicy, które są bardziej zużyte niż auta benzynowe, a ich średni przebieg jest wyższy o kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Poza tym, część osób decydująca się na zakup auta używanego, bierze pod uwagę kwestie ekologiczne oraz planowane w polskich miastach zakazy wjazdu starych diesli do stref czystego transportu - skomentowała Karolína Topolová, dyrektor generalna i prezes zarządu Aures Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA Auto.
Wraz ze spadkiem liczby ofert diesli na wtórnym rynku, ich mediana ceny wzrosła aż o 27,5 proc.: z 20.000 złotych w lutym 2020 roku do 25.500 złotych w marcu 2022 roku. Był to najwyższy wzrost cen wśród wszystkich aut, ponieważ w tym samym okresie mediana cen samochodów z silnikami benzynowymi wzrosła o 18 proc, a hybryd o 8 proc.
Najczęściej oferowane samochody z silnikiem diesla na rynku wtórnym w marcu 2022 roku:
|
Mediana ceny |
Mediana wieku |
Mediana przebiegu |
Volkswagen Passat |
15 000 |
14,9 |
270 000 |
Audi A4 |
22 900 |
14,5 |
262 422 |
BMW 5 |
34 500 |
13,4 |
264 000 |
BMW 3 |
23 000 |
14,3 |
255 000 |
Audi A6 |
31 000 |
13,5 |
260 000 |
Opel Astra |
15 500 |
12,4 |
217 568 |
Volkswagen Golf |
15 500 |
14,0 |
241 250 |
Ford Mondeo |
22 000 |
12,1 |
229 523 |
Ford Focus |
13 900 |
12,8 |
222 311 |
Skoda Octavia |
25 450 |
10,8 |
223 938 |
Źródło i fot.: Aures Holdings