2022-04-05

Akumulator EV do naprawy

Jaką żywotność mają akumulatory i co zrobić, gdy już się zużyją? - to pytanie pojawia się podczas każdej rozmowy o samochodach elektrycznych. Często w odpowiedzi można usłyszeć, że nadają się one tylko na śmietnik. Tyle, że to byłoby mocno nieekonomiczne i oznaczałoby marnowanie cennych surowców. Co więc można zrobić z wyeksploatowanym akumulatorem o wysokim napięciu i czy da się go naprawić?

Tak, oczywiście - można go regenerować. Specjaliści, tacy jak Johannes Walther w Volkswagen Qualification Center w Erfurcie wyjaśniają podczas szkoleń dla pracowników autoryzowanych serwisów firmy, w jaki sposób się to odbywa. Jeśli akumulator jest uszkodzony, dzięki modularnej budowie można wymienić część modułów, co oczywiście poprzedzone jest dokładną diagnozą każdego przypadku. To znacznie bardziej ekonomiczne niż wymiana całego akumulatora.

Volkswagen dysponuje dwoma centrami w których przeprowadzane są naprawy akumulatorów - w Erfurcie i Wolfsburgu, wkrótce zostanie otwarte trzecie w Nürtingen. Wszyscy partnerzy serwisowi Volkswagena w Niemczech potrafią obsługiwać samochody elektryczne, a ich personel jest odpowiednio przeszkolony i umie przeprowadzić przegląd czy naprawę. W Niemczech są wyznaczone miejsca, które zajmują się naprawami akumulatorów. Takich wyspecjalizowanych punktów jest dziś 265, a ta liczba ma się wkrótce zwiększyć do 450. Ich pracownicy są przeszkoleni w demontażu, otwieraniu i pracy z akumulatorami.

Jak dbać o akumulator - porady profesjonalistów

Gdy do autoryzowanego serwisu Volkswagena przyjeżdża samochód elektryczny, w którym jest podejrzenie usterki akumulatora, w pierwszej kolejności przeprowadzana jest diagnostyka. Dzięki niej można odczytać wszystkie istotne parametry, takie jak m.in. SOH (kondycja baterii). Określa ona pozostałą pojemność akumulatora - dzięki temu można określić, ile kWh ubyło w trakcie użytkowania samochodu.

Prędkość z jaką akumulator traci swoją pojemność zależy w głównej mierze od tego, jak jest on traktowany przez użytkownika. Naczelna zasada jest taka, by utrzymywać stan naładowania baterii między 20 a 80 procent. Pozwala to opóźnić jego degradację.

Niezbędna jest dokładna diagnoza

Jeśli podczas diagnostyki okaże się, że problem dotyczy akumulatora, partner serwisowy przekaże pojazd do centrum pomocy technicznej, chyba że sam posiada taki status. Przyczyn problemów może być wiele – któryś z modułów, układ sterujący lub ogniwo. Niezależnie od tego czy samochód uległ wypadkowi, specjaliści zawsze sprawdzają obudowę akumulatora pod kątem ewentualnych odkształceń i nieszczelności. Jeśli wykryte zostanie jakiekolwiek potencjalne zagrożenie, auto umieszcza się w tzw. strefie kwarantanny, gdzie jest izolowane i monitorowane.

Dalsza procedura zależy od wyniku diagnostyki. Odkształcenia mogą występować w miejscach, w których nie ma wrażliwych części, zatem wgniecenie nie musi oznaczać problemu technicznego.

Moduły mogą być wymieniane, pojedyncze ogniwa - nie

Awarię pojedynczych ogniw w module akumulatorowym można łatwo wykryć: jeśli jedno ogniwo ulegnie awarii, pojemność modułu nadal wynosi od 50 do 66 proc. Pozostałe sprawne ogniwa w module muszą wtedy „pracować” ciężej. Powoduje to, że osiągają one wyższą temperaturę przy niższym napięciu. Pojedynczych ogniw akumulatora nie można wymienić, dlatego – jeśli uszkodzone jest ogniwo – wymienia się cały moduł. Bateria MEB składa się z siedmiu do dwunastu modułów, w zależności od pojemności.

Koszt wymiany modułów

Trudno dokładnie oszacować koszt, bo wynika on z wielu czynników - zależy od konkretnego modelu samochodu i rodzaju usterki. Jednak z pewnością, jeśli akumulator ma wciąż co najmniej 70 proc. wyjściowej pojemności warto wymienić jeden czy dwa moduły.

Naprawy mają swój wkład w strategię Way to Zero

Dzięki zoptymalizowanej pod względem energetycznym produkcji, wykorzystaniu zielonej energii elektrycznej oraz kompensacji nieuniknionych emisji, modele Volkswagen ID.3 i ID.4 są neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla netto już w momencie przekazania ich do klientów.

Naprawy akumulatorów mogą przedłużyć ich żywotność, dzięki nim otrzymują one drugie życie, mogą także służyć jako przenośny lub domowy magazyn energii. Akumulator jest zaprojektowany na cały okres eksploatacji pojazdu, przy czym ponad 95 proc. akumulatora można poddać recyklingowi po zakończeniu jego cyklu życia. Aby to osiągnąć, Volkswagen uruchomił własny zakład recyklingu akumulatorów w Salzgitter.

W ramach strategii Accelerate Volkswagen planuje zwiększyć udział samochodów elektrycznych w sprzedaży do 2030 roku do przynajmniej 70 proc. w Europie i 50 proc. w USA i Chinach.

Źródło i fot.: Volkswagen

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń