2022-03-30

VR dla adeptów mechaniki

W ostatnich miesiącach niemal 200 młodych mechaników ze Śląska po raz pierwszy uczyło się swojego fachu poprzez wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości (VR). ProfiAuto, firma VRTechnology oraz Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna (KSSE) zakończyły pilotaż pionierskiego projektu, podczas którego wraz z największymi dostawcami części motoryzacyjnych kształcili uczniów szkół mechanicznych z pomocą nowej technologii.

Głównym celem inicjatywy jest stworzenie nowoczesnej platformy edukacyjnej, która ułatwi przyszłym mechanikom profesjonalny start w zawodzie. Od grudnia 2021 r. do końca stycznia br. kadra nauczycielska oraz niemal 200 uczniów szkół mechanicznych z Dąbrowy Górniczej, Gliwic, Mikołowa, Pszczyny, Rybnika i Strzelec Opolskich szkolonych było pod kątem wykorzystania oprogramowania do codziennej nauki, jako uzupełnienia klasycznych praktyk zawodowych. W spotkaniach uczestniczyli także partnerzy projektu - ich eksperci byli jednocześnie trenerami poszczególnych modułów szkoleniowych.

Jak działa oprogramowanie?

ProfiAuto Wirtualny Warsztat to program, w którym użytkownik porusza się po modelowym, wirtualnym warsztacie samochodowym. Zawiera on kilka scenariuszy serwisowych, takich jak np. wymiana tarcz, klocków hamulcowych, amortyzatorów czy akumulatora. Program na bieżąco koryguje błędy i uczy adeptów mechaniki dobrych nawyków. Forma wirtualna pozwala jednocześnie na wielokrotne powtarzanie danego ćwiczenia, bez ograniczeń czasowych i sprzętowych. Wirtualny Warsztat może zawierać nieskończoną liczbę scenariuszy i wirtualnych makiet dydaktycznych, dopasowanych do konkretnych potrzeb edukacyjnych. Jest tym samym narzędziem, które może z powodzeniem służyć także do nauki zdalnej, cyklicznego sprawdzania wiedzy, a nawet egzaminowania. Sieć ProfiAuto oraz firma VRTechnology - twórcy narzędzia - udostępniają technologię wirtualnego warsztatu uczniom bezpłatnie.

Kolejna faza projektu - wdrożenia w całej Polsce

Kolejna faza projektu zakłada m.in. wdrożenie narzędzia w szkołach z całej Polski oraz udostępnienie go w kilku wersjach językowych. Twórcy oprogramowania tworzą także kolejne scenariusze serwisowe z nowymi partnerami projektu - przedstawicielami koncernów produkujących części dla branży motoryzacyjnej. Prowadzą ponadto zaawansowane prace nad wersją oprogramowania kompatybilną z popularnymi okularami VR - Oculus Quest II. Na 2022 rok planowana jest również kolejna edycja Turnieju Młodych Mechaników VR.

- Pilotaż projektu i pierwsze wdrożenia pomogły sprawdzić nasze narzędzie na tzw. „żywym organizmie”. Dzięki temu mogliśmy już na tym etapie wprowadzić wiele nowych udogodnień, ale przede wszystkim poznać konkretne potrzeby szkół. Rozmowy z uczniami i kadrą nauczycielską dodatkowo utwierdziły nas w przekonaniu, że tego typu technologia jest bardzo potrzebna, ponieważ stanowi remedium na szereg wyzwań, z jakimi szkolnictwo techniczne zmaga się na co dzień. Cieszymy się, że projekt został tak pozytywnie przyjęty i wraz z jego partnerami jesteśmy zdeterminowani, aby jak najskuteczniej rozwijać go na terenie całego kraju, a tym samym rewolucjonizować system kształcenia adeptów mechaniki w Polsce - mówi Anna Herisz, koordynator projektu z ramienia ProfiAuto.

Słowa te potwierdzają także przedstawiciele szkół mechanicznych, którzy we wprowadzeniu technologii VR widzą remedium na ograniczoną infrastrukturę i możliwości sprzętowe jednostek edukacyjnych.

- ProfiAuto Wirtualny Warsztat to świetna propozycja dla uczniów, którzy nie uczestniczą jeszcze w typowych zajęciach praktycznych, a już teraz mogliby wykonywać czynności obsługowe. To również bardzo atrakcyjna propozycja niespotykanej dotąd formy zajęć. Wreszcie to propozycja zgodna z zainteresowaniami, umiejętnościami informatycznymi i zdolnością do swobodnego poruszania się w przestrzeni cyfrowej młodego pokolenia. Niebagatelną zaletą jest także eliminacja kosztów zakupu materiałów i części zamiennych,  niezbędnych do prowadzenia warsztatów i praktyk zawodowych w tradycyjny sposób. Z perspektywy szkół zaletą oprogramowania jest też możliwość wykonywania ćwiczeń bez ograniczeń czasowych oraz to, że korzystanie z technologii VR eliminuje niebezpieczeństwo związane z potencjalnymi zdarzeniami wypadkowymi podczas regularnych praktyk - mówi Iwona Piętka-Topolska z Zespołu Szkół Technicznych w Dąbrowie Górniczej.

Jak wskazują przedstawiciele Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, projekt wpisuje się w szerszy kontekst promocji szkolnictwa zawodowego jako nowoczesnej i wartościowej edukacji.

- Pilotaż naszego projektu wyraźnie wskazał, że narzędzia cyfrowe i nowoczesne technologie znakomicie uzupełniają dotychczas znane procesy edukacyjne. Dzięki nim kształcenie zawodowe, które niekiedy wydaje się uczniom i rodzicom mało interesującą formą nauki, zyskuje zupełnie nowy wymiar. Co równie ważne, taki sposób nauki jest także odpowiedzią na potrzeby rynku pracy. Pracodawcy z sektora automotive potrzebują dzisiaj bowiem pracowników wszechstronnych i przygotowanych do pracy z najnowocześniejszymi narzędziami i systemami cyfrowymi. Takie projekty są doskonałą odpowiedzią na te wyzwania - podsumowuje dr Janusz Michałek, prezes KSSE.

Partnerami projektu ProfiAuto Wirtualny Warsztat są czołowi producenci części zamiennych: ATH Heinl, Brembo, Mann-Filter, Milwaukee, Monroe, Osram, Schaeffler, Varta oraz ZF.

Źródło i fot.: ProfiAuto

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń