Dobór opon do aut elektrycznych (cz. 2)

Rewolucja konstrukcji ogumienia w segmencie aut osobowych staje się faktem

Kontynuujemy rozpoczęty w poprzednim wydaniu temat technicznej kultury obsługi opon zainstalowanych na samochodach elektrycznych, wymogów wynikających ze specyfiki elektronapędów oraz doboru ogumienia do aut EV.

Dobór opon do samochodów elektrycznych wymaga zweryfikowania wielu parametrów, należy:

  1. sprawdzić homologację pojazdu i zapisy dotyczące rozmiarów opon i ich parametrów (indeksy nośności i prędkości),
  2. sprawdzić obciążenie samochodu (wagę i ładowność) w celu weryfikacji indeksu obciążenia,
  3. sprawdzić prędkość pojazdu w celu weryfikacji indeksu prędkości,
  4. zwrócić uwagę na grubość ścianki bocznej opony,
  5. sprawdzić etykietę ze wszystkimi informacjami dotyczącymi opony zwracając uwagę na opory toczenia opon (jeśli istotny jest zasięg pojazdu w kilometrach to dobierane opory powinny mieć jak najmniejsze opory toczenia),
  6. sprawdzić etykietę w zakresie drogi hamownia,
  7. dopasować typ opony w zależności od sezonu (letni, zimowy, opony uniwersalne),
  8. zwrócić uwagę na parametry hałasu (w tym celu dokonać weryfikacji na podstawie etykiety opony),
  9. zwrócić uwagę na deklarację producenta dotyczącą przebiegu opon przy odpowiednim ich serwisowaniu od 40 tys. km do 65 tys. km i więcej (wynika to z ciężaru akumulatorów i momentu obrotowego silnika pojazdu elektrycznego),

Modyfikacje opon stosowanych w autach z napędem elektrycznym znajdują odzwierciedlenie w oznakowaniu ścianki bocznej, np. Continental i Nokian stosuje dodatkowy opis XL lub XL+, spotyka się także oznakowanie HL (wysokie obciążenie)

W przypadku doboru opon do samochodów elektrycznych niezmiernie pomocne są etykiety i ich właściwa interpretacja. Opony do samochodów osobowych (C1) i opony do samochodów dostawczych (C2) należą do grupy produktów, które wymagają obowiązkowego etykietowania. Etykieta musi zawierać poniższe informacje:

  1. klasę efektywności paliwowej - zużycie paliwa przez oponę (od najbardziej efektywnej klasy A do najmniej efektywnej klasy G),
  2. skuteczność opony na mokrej nawierzchni w skali od A (najbezpieczniejsza) do G (opona o najgorszych osiągach) - klasę przyczepności na mokrej nawierzchni,
  3. oznaczenie poziomu hałasu opony, mierzonego w decybelach (dB) - klasa zewnętrznego hałasu toczenia,
  4. znak towarowy opony,
  5. linia - seria opony,
  6. wymiar,
  7. indeks nośności,
  8. indeks prędkości,
  9. inne dane techniczne - jeśli charakteryzują istotne parametry opony dla użytkownika,

Etykieta energetyczna musi być umieszczona na oponie i jej minimalne wymiary wynoszą 75 mm x 110 mm, maksymalna powierzchnia naklejki nie powinna przekraczać 250 cm kw., a jej całkowita wysokość nie powinna przekraczać 220 mm. Producenci i importerzy opon muszą umieszczać naklejki na bieżniku. Opis naklejki przedstawiony jest na rys. 1.

Producenci i importerzy spoza UE i mający swoją siedzibę w UE, przed wprowadzeniem produktu do obrotu w UE muszą:

  1. zarejestrować wszystkie produkty wymagające etykiety energetycznej w europejskiej bazie danych o produktach do celów etykietowania energetycznego (EPREL),
  2. sprawdzić, czy każda sprzedawana opona jest opatrzona właściwą etykietą,
  3. bezpłatnie udostępnić sprzedawcom etykiety i karty informacyjne dotyczące każdej opony,
  4. zagwarantować umieszczenie etykiet w takim miejscu, gdzie będą widoczne i czytelne (zarówno w sklepach, jak i przy sprzedaży przez internet),
  5. etykietę energetyczną można wygenerować za pomocą aplikacji Energy Label Generator lub pobrać w formacie InDesign ,
  6. etykiety z kodem QR można generować wyłącznie w bazie EPREL,

Każda opona przed wprowadzeniem do sprzedaży musi zostać zarejestrowana w bazie danych EPREL (ang. European Product Database for Energy Labelling) - w tym celu należy:

  1. zarejestrować firmę w bazie danych (utworzyć „nową organizację dostawcy”),
  2. założyć konto EU Login - zapewnia ono dostęp do wytycznych dotyczących rejestracji w EPREL,
  3. przygotować kartę informacyjna produktu,
  4. przygotować dokumentację techniczną,
  5. ciągle monitorować zmiany i przestrzegać przepisów.

Firmy i osoby sprzedające opony przez internet lub telefon, również mają obowiązek podawania informacji na etykiecie energetycznej. Sprzedający przez internet muszą etykietę umieścić w widocznym miejscu, w pobliżu ceny i przy użyciu czcionki o tej samej wielkości jak ceny sprzedaży. Dopuszcza się w sprzedaży Internetowej zamieszczenie widocznej strzałki z linkiem do odpowiedniej etykiety energetycznej. Odpowiednie strzałki i etykiety energetyczne można wygenerować za pomocą aplikacji Energy Label Generator (w formacie InDesign lub na stronie EPREL). Przepisy UE wymagają od producentów, dystrybutorów i wszystkich sprzedawców nieustannego monitorowania zmieniających się przepisów (zakres podawanych informacji, wskaźniki klasyfikacji produktów, miejsce umieszczenia etykiet ).

tekst: dr inż. Paweł Knast

fot. Producenci

Przegląd Oponiarski 2/196 (Luty 2022)

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń