Jakie opony do elektryka? (cz. 2)

Kolejne modele ogumienia do aut z alternatywnymi napędami

Kolejne modele ogumienia do aut z alternatywnymi napędami

Jakie opony do elektryka? (cz. 2)

Zmniejszone opory toczenia, niższa masa i wyższa zdolność przenoszenia obciążeń - są to cechy szczególnie istotne dla opon przeznaczonych do pojazdów elektrycznych. Ich celem jest wspomaganie wydajności akumulatora i zasięgu pojazdu, przy większej masie pojazdu.

Żeby sprostać tym konkretnym wymaganiom, inżynierowie firmy Hankook wyposażyli oponę Ventus S1 evo 3 ev do samochodów elektrycznych w dwuwarstwową osnowę, którą wykonano ze specjalnie zaprojektowanego i wysokowydajnego włókna. Ogumienie oferuje wysoką stabilność przy względnie niskiej masie własnej w odniesieniu do rozmiaru. Istotna jest także mieszanka bieżnika, która dla zachowania doskonałej przyczepności na suchej i mokrej nawierzchni, została przystosowana do bardzo wysokiego momentu obrotowego pojazdów elektrycznych i posiada zoptymalizowane opory toczenia. Modele 20-calowe wyposażono w dodatkowe stalowe wzmocnienie w obszarze stopki z uwagi na mniejszą wysokość ściany bocznej, która przyczynia się do jeszcze większej sztywności  boku opony. Oprócz precyzyjnego dopasowania opony do obręczy, to rozwiązanie zapewnia bardziej sportową i bezpośrednią reakcję układu kierowniczego.

Goodyear ogłosił niedawno rozpoczęcie produkcji nowej opony ElectricDrive GT. Jest to pierwsza w Ameryce Północnej opona Goodyeara na wymianę, przystosowana do samochodów elektrycznych. Goodyear ElectricDrive GT to opona wyczynowa, całoroczna, zapewniająca długotrwałe życie bieżnika i cichą jazdę kierowcom i pasażerom samochodów elektrycznych.

- Samochody elektryczne stawiają bardzo specyficzne wymagania w zakresie obciążenia, momentu obrotowego, hałasu, zasięgu, oporu toczenia i ogólnego zachowania - mówi David Reese, wiceprezes ds. rozwoju produktów w amerykańskim oddziale Goodyeara. - Jesteśmy dumni, że możemy dostarczać wiodące technologie, które będą służyć rozwijającej się branży pojazdów elektrycznych.

Drugą nowością jest model Eagle F1 Asymmetric 6, który został zaprojektowany specjalnie z myślą o wymaganiach producentów pojazdów elektrycznych. Wzór bieżnika redukujący szum pozwala na obniżenie poziomu hałasu o 1 dB, co zostało potwierdzone na etykiecie opony. Z kolei nowa mieszanka zmniejsza opory toczenia, co pomaga zwiększyć zasięg pojazdu elektrycznego. W rezultacie powstała opona, która jest gotowa na mobilność nowej generacji.

Pirelli w swoim portfolio posiada opony wyposażone w technologie Elect, opracowaną przez włoską markę wraz z wiodącymi producentami samochodów w celu spełnienia specyficznych wymagań technicznych pojazdów elektrycznych i hybrydowych typu plug-in. Inżynierowie Pirelli opracowali między innymi specjalną oponę P Zero z technologią Elect do samochodu marki Porsche Taycan, która pozwala w pełni wykorzystać niezwykłe osiągi tego samochodu. Opona została opracowana zgodnie z filozofią Pirelli „perfect fit” - ogumienia zaprojektowanego specjalnie do samochodu, w którym jest montowane. P Zero z technologią Elect zapewnia niski opór toczenia, aby zmaksymalizować zasięg samochodu oraz zredukować hałas drogowy i zwiększy komfort w kabinie. Przy imponującej mocy i natychmiastowo dostępnym momencie obrotowym w modelu Taycan, konieczne było także zapewnienie maksymalnej przyczepności w celu zwiększenia jego właściwości jezdnych.

Wersje Elect pojawiają się również w modelach Winter Sottozero 3, Scorpion Winter i P Zero Winter. Ten ostatni model jest dostępny dla Porsche Taycan w rozmiarach 19 i 20 cali.

tekst: Szymon Kruk

Fot. Producenci

Przegląd Oponiarski 2/196 (Luty 2022)

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń