Wielosezonowe opony w rozmiarze 205/55 R16 sprawdzone przez Tyre Reviews
W poprzednim teście opon całorocznych przeprowadzonym przez Tyre Reviews zwyciężyła nowa opona Goodyear Vector 4Seasons Gen 3, która pokonała bardzo konkurencyjną grupę i uzyskała najlepszy wynik ogólny w testach na suchej, mokrej nawierzchni, śniegu, komforcie i oporach toczenia.
W ciągu ostatniego roku na rynku opon całorocznych wiele się zmieniło. Jedynymi oponami w tegorocznym teście, które pojawiły się uprzednio, są zwycięska opona Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 oraz doskonała Continental AllSeasonContact.
Obok tych opon mamy zupełnie nowe: Nokian SeasonProof i Vredestein Quatrac, a także zmodernizowane Avon AS7 Gen 2, Bridgestone WeatherControl A005 EVO, Pirelli Cinturato All Season SF2 i po raz pierwszy Michelin CrossClimate 2. Podobnie jak w zeszłym roku, w testach znalazły się referencyjne opony letnie i zimowe, aby dokładnie pokazać, w jakich warunkach opony całoroczne radzą sobie gorzej.
Na suchym
W próbie czasowej najlepiej sprawdził się Michelin CrossClimate 2, uzyskując czas 45,8 s, pokazując, że jest najbardziej „letnią” oponą w stawce. Vredestein Quatrac, który zajął drugie miejsce (45,83 s), miał równie świetną przyczepność, ale nie dawał zbyt wielu informacji o tym, na ile można sobie pozwolić, by nie stracić panowania nad autem. Na kolejnym miejscu uplasował się Continental AllSeasonContact (45,91 s), który zaskoczył testujących sportowym i dynamicznym charakterem. W hamowaniu ze 100 km/h ponownie najlepiej poradził sobie Michelin - 36,9 m, drugie miejsce przypadło Pirelli Cinturato All Season - 37,67 m, a trzecie zdobył Vredestein - 38,25 m.
Na mokrym
W próbie czasowej na mokrym podłożu wygrał Vredestein - 48,48 s. Sprawiał on wrażenie opony z innej kategorii, ponieważ miał tak dużą przyczepność w stosunku do reszty stawki. Była to najbardziej sportowa opona z całej grupy, dająca najwięcej radości z jazdy. Bridgestone WeatherControl A005 EVO i Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 uplasowały się na drugim i trzecim miejscu, obie o około 1,5 sekundy gorsze od zwycięzcy.
Ciekawie przedstawia się test hamowania na mokrej nawierzchni z 80 km/h. Jedną próbę przeprowadzono przy 15 stopniach C, a drugą przy 4. Przy niższej temperaturze najszybciej zatrzymał się Bridgestone - 29,44 m. Vredestein, który był drugi, potrzebował na to dodatkowego metra. Dystansu 30,58 m wymagał do zatrzymania Continental. Natomiast w wyższej temperaturze najlepiej zaprezentował się Michelin, osiągając wynik 26,48 m, drugie miejsce zajął Vredestein (26,67 m), a trzecie Avon As7 Gen2 - 27,45 m.
Michelin był również najlepszy w odporności na aquaplaning i pozwolił na stabilną jazdę przy prędkości 92,2 km/h. Kolejną lokatę zajęło Pirelli z prędkością 88,9 km/h, a trzecie miejsce przypadło Goodyearowi 88,5 km/h.
Na śniegu
Najszybszą oponą podczas okrążenia na śniegu okazał się Nokian, a Continental i Michelin ponownie znalazły się w pierwszej trójce. Kierowca testowy zauważył, że Nokian miał naprawdę dobrą przyczepność na przedniej osi i łatwo było mu utrzymać linię jazdy. Continental miał dobrą ogólną przyczepność i przyjazny balans podsterowności, a Michelin był „łatwy” w szybkiej jeździe.
Podsumowanie
W całym teście zwyciężyła opona Michelin CrossClimate 2, która sześciokrotnie zajęła pierwsze miejsce. Jak podkreślili testujący, jest to zdecydowany lider na suchej nawierzchni, ponadto zapewnia dobre prowadzenie i najkrótsze hamowanie na mokrej nawierzchni w wyższych temperaturach. Model wykazał się najlepszą odpornością na aquaplaning, a także zapewnia niski poziom hałasu oraz niskie opory toczenia.
Drugie miejsce zajęło Pirelli Cinturato All Season SF2. To opona bardzo zrównoważona w większości testów, szczególnie mocna na suchej nawierzchni. Zapewnia dobrą trakcję na śniegu, najniższy poziom hałasu w teście, a także doskonały poziom komfortu i zdecydowanie najniższy opór toczenia z całej stawki.
Na trzecim miejscu uplasował się Continental AllSeasonContact. Opona charakteryzuje się bardzo krótką drogą hamowania na mokrej nawierzchni zarówno przy niższej, jak i wyższej temperaturze, doskonałym prowadzeniem na suchej nawierzchni, dobrą odpornością na aquaplaning, a także doskonałą przyczepnością we wszystkich testach na śniegu.
tekst: Szymon Kruk
fot.: producenci