2022-02-23

V8 na wodór

W Japonii Toyota i inne firmy motoryzacyjne jednoczą siły w pracach nad rozszerzeniem zakresu opcji paliwowych dla silników spalinowych. Yamaha Motor otrzymała zlecenie od Toyota Motor Corporation na opracowanie 5-litrowego silnika samochodowego V8, zasilanego jedynie wodorem.

- Motor jest w nazwie naszej firmy i dlatego z wielkim zaangażowaniem pracujemy nad nowymi modelami silników spalinowych - podkreśla Yoshihiro Hidaka, prezes Yamaha Motor. Japoński producent do 2050 roku planuje osiągnąć neutralność węglową.

W listopadzie 2021 r. pięć firm - Kawasaki Heavy Industries, Subaru Corporation, Toyota Motor Corporation, Mazda Motor Corporation i Yamaha Motor, ogłosiło, że w ramach dążenia do neutralności węglowej rozpocznie rozmowy w sprawie wspólnych badań nad rozszerzeniem opcji paliwowych dla silników spalinowych. Podczas tego wydarzenia zaprezentowano publicznie silnik wodorowy V8, który został opracowany przez Yamahę dla Toyoty.

W 5-litrowym silniku Lexusa RC F zmodyfikowano wtryskiwacze, głowice cylindrów, kolektor dolotowy oraz inne podzespoły. Osiąga on moc 450 KM przy 6800 obr./min. i maksymalny moment obrotowy 540 Nm przy 3600 obr./min.

- Silniki wodorowe mają dla nas wielki potencjał: mogą być neutralne dla środowiska i dzięki temu nie musimy rezygnować z silników spalinowych - powiedział Hidaka podczas prezentacji. - Będziemy nad tym pracować z firmami o różnych kulturach korporacyjnych i obszarach specjalizacji, a także zwiększać liczbę partnerów - tak chcemy wkraczać w przyszłość.

Nie tylko zamiennik benzyny

Yamaha rozpoczęła prace nad samochodowym silnikiem wodorowym około pięciu lat temu.

- Zacząłem dostrzegać, że silniki wykorzystujące jako paliwo tylko wodór, mają bardzo ciekawe, a przy tym łatwe do wykorzystania właściwości. Silniki wodorowe są same w sobie przyjazne i łatwe w zastosowaniu, nawet bez elektronicznych układów wspomagających. Każdy, kto rozpoczynał jazdę próbną prototypem, był na początku nieco sceptyczny, ale na końcu wysiadał z samochodu z wielkim uśmiechem na twarzy. Kiedy to obserwowałem, zacząłem wierzyć, że silniki wodorowe dzięki swojej wyjątkowej specyfikacji mają ogromny potencjał, który nie sprowadza się tylko do zastępowania benzyny – powiedział Takeshi Yamada z sekcji ds. rozwoju motoryzacji w centrum badawczo-rozwojowym firmy, członek zespołu opracowującego silniki wodorowe.

Kolejną cechą, którą zespół ceni w tej jednostce, jest Kanno Seino, czyli rozkoszna lub porywająca wydajność. Jedną z rzeczy zwiększających radość z jazdy jest harmoniczny dźwięk o wysokiej częstotliwości wydawany przez kolektor wydechowy. - To wyzwanie, które możemy podjąć jako inżynierowie. Moim osobistym celem jest nie tylko zwiększenie osiągów, lecz także odsłonięcie uroku nowego silnika spalinowego, jakiego świat jeszcze nie widział - mówi Yamada. Zarówno on, jak i jego współpracownicy wierzą w potencjał silnika w pełni zasilanego wodorem.

Źródło i fot.: Yamaha Motor

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń