Doskonalenie techniki jazdy (cz. 42)

Bez klasycznego kluczyka

Tym razem opiszę, jak działa system „keyfree”, co w polskim tłumaczeniu oznacza „bezkluczykowy”. Na wstępnie wyjaśnię, że w poniższym artykule zawarłem moje doświadczenia z użyciem systemu „keyfree” na bazie trzech marek. Opisane funkcje i problemy mogą się różnić w innych markach.

System ten ma na celu wyeliminowanie tradycyjnego kluczyka, którego zwykle używaliśmy do odryglowywania drzwi i uruchamiania zapłonu. Pojawił się w samochodach seryjnych już na początku naszego wieku w Renault jako karta. W dzisiejszej formie najczęściej jest to transmiter przypominający duży brelok, który musi być przy kierowcy, w kieszeni lub w torebce. Drogą radiową system bada, czy kierowca wraz z transmiterem jest w samochodzie, czy w jego pobliżu. Dzięki temu bez wyciągania kluczyka jesteśmy wstanie otwierać samochód poprzez naciśniecie guzika na klamce lub poprzez odpowiedni ruch dłoni na klapce drzwi lub nogi pod zderzakiem, np. w celu otwarcia klapy bagażnika.

Uruchomienie silnika następuje poprzez naciśniecie przycisku w pobliżu kierownicy, pod warunkiem, że transmiter znajduje się w samochodzie. System powinien także umieć odczytywać, czy transmiter jest poza pojazdem, ma słabą baterię lub jest w pojeździe, a dochodzi np. do próby zamknięcia drzwi. Poprzez komunikaty odpowiednie na wyświetlaczu lub poprzez sygnały dźwiękowe i świetlne informuje kierowcę o wymienionych wyżej sytuacjach. Ma to m.in. na celu niedopuszczenie do zamknięcia pojazdu z transmiterem w środku albo odjechania bez transmitera.

Transmiter znajduje się np. w torebce pasażera, pasażer wychodzi na zakupy, kierowca ma uruchomiony silnik i zwykle może odjechać, ale dostaje komunikat, że w przypadku zgaszenia silnika nie będzie go w stanie ponownie uruchomić i zamknąć drzwi. Dopóki bateria transmitera jest w pełni naładowana, to można powiedzieć, że wszystko działa bez zarzutu. W momencie, kiedy bateria słabnie, system powinien poinformować kierowcę o tym fakcie. W sytuacji, gdy zwleka się zbyt długo z wymianą baterii na nową, a ta słabnie, ulegając wyczerpaniu (w moim przypadku starcza ona na około 6-9 miesięcy), nie można będzie otworzyć drzwi ani uruchomić silnika poprzez przycisk. Na szczęście producent przewidział taką ewentualność i w breloku jest ukryty tradycyjny kluczyk. W każdym modelu samochodu może być inaczej schowany. Należy więc przeczytać instrukcję obsługi. Uruchomienie silnika następuje poprzez fizyczne naciśniecie brelokiem w przycisk Start/Stop lub położenie go w specjalnym miejscu, opisanym w instrukcji obsługi.

Niestety, z mojego doświadczenia wynika, że mogą pojawić się też anomalie w sytuacji, gdy bateria jest na wyczerpaniu. Jest to na przykład możliwość zamknięcia drzwi mimo pozostawienia transmitera w pojeździe. W takim przypadku jesteśmy zdani na drugi komplet kluczyków. Brak możliwości zadziałania pojawia się zaś wtedy, gdy w kieszeni trzymamy jednocześnie transmiter i telefon komórkowy.

Na koniec warto wspomnieć o największej wadzie systemu „keyfree”. Jest nią ryzyko kradzieży pojazdu na skutek skopiowania przez złodzieja kodu transmitera. Przestępcy pozyskują kod poprzez umiejscowienie odpowiedniego czytnika w niewielkiej odległości od przekaźnika, tworząc klon. Przy jego użyciu mogą bez problemu otworzyć i uruchomić nasz pojazd.

System „keyfree” znacząco poprawia komfort użytkowania pojazdów, pod warunkiem, że będziemy dbać nieustająco o dobry stan baterii transmitera oraz mieć na uwadze bezpieczeństwo jego użytkowania w celu uniknięcia kradzieży.


Autor jest instruktorem nauki jazdy w szkole www.Autofart.v1.pl, instruktorem techniki jazdy w Motopark Kraków oraz kierowcą sportowym - zdobywcą tytułu Rajdowego Mistrza Pucharu Peugeota i Wicemistrza Polski w klasie HR4.

tekst i fot.: Jerzy Smagała

Przegląd Oponiarski 1/196 (Styczeń 2022)

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń