Firma Nexen Tire opracowała system przewidywania wydajności opon z wykorzystaniem technologii sztucznej inteligencji. Producent będzie wykorzystywał technologię uczenia maszynowego na etapie projektu koncepcyjnego, aby precyzyjnie i szybko przewidywać podstawowe wskaźniki wydajności brane pod uwagę podczas procesu opracowywania opon, takie jak efektywność paliwowa bądź hałas.
Ponieważ zabezpieczenie wysokiej jakości danych w dużych ilościach ma kluczowe znaczenie dla uczenia maszynowego, Nexen stworzył technologię ich wstępnego przetwarzania - firma była w stanie zapewnić model prognostyczny o dobrej wydajności predykcyjnej dla niewystarczających danych.
Możliwość prognozowania osiągów opon na wczesnym etapie wpłynie na liczbę wyprodukowanych prototypów i czas opracowania. Do prognozowania osiągów opon stosuje się przede wszystkim analizę elementów skończonych (FEA) - kształt i właściwości materiałowe ogumienia można modelować komputerowo jako wirtualną trójwymiarową oponę, a właściwości mechaniczne produktu można potwierdzić za pomocą obliczeń numerycznych. Jej zaletą jest możliwość uzyskania bardzo precyzyjnych szacunków wydajności, jednak obliczenia zajmują bardzo dużo czasu, przez co metoda jest nieefektywna.
Nowy system przewidywania wydajności opon wykorzystujący SI umożliwi firmie Nexen szybsze i dokładniejsze projektowanie opon oraz poprawę wydajności podczas procesu przedprodukcyjnego.
- Naszym celem jest sfinalizowanie rozwoju „Virtual Brain Loop System”, systemu opracowywania opon opartego na naszej własnej technologii projektowania wirtualnego oraz zastosowanie go do towarów OE i RE - wyjaśnił Seong Rae Kim, naukowiec z Nexen univerCITY, instytutu badawczo-rozwojowego firmy. - Dzięki połączonym badaniom przemysłowo-akademickim zamierzamy zwiększyć poziom szkolenia talentów oraz umiejętności badawczo-rozwojowych.
Źródło i fot.: Nexen Tire
Oprac.: (zl)