W ramach wspólnego projektu Bosch wraz ze spółką zależną Grupy Volksvagen – Cariad, prowadzą prace projektowe, których celem jest przyspieszenie wprowadzenia funkcji zautomatyzowanej jazdy w pojazdach wszystkich klas.
Firmy chcą, aby częściowo i wysoce zautomatyzowana jazda znalazła powszechne zastosowanie, a tym samym była dostępna dla szerokiej rzeszy konsumentów. W przypadku pojazdów sprzedawanych pod markami Grupy Volkswagen, sojusz ma na celu udostępnienie funkcji, które umożliwią kierowcom tymczasowe zdjęcie rąk z kierownicy. Chodzi o tzw. systemy „hands-free“ poziomu 2 do jazdy miejskiej, pozamiejskiej i na autostradach, a także o system, który przejmuje wszystkie zadania prowadzenia pojazdu na autostradzie (poziom 3 SAE). Pierwsza z tych funkcji ma zostać zainstalowana w 2023 roku.
Bosch i Cariad wspólnie opracowują platformę oprogramowania dla częściowo i wysoce zautomatyzowanej jazdy, którą docelowo chcą wykorzystać we wszystkich prywatnie użytkowanych klasach pojazdów sprzedawanych pod markami Grupy Volkswagen. Możliwe będzie również zintegrowanie wszystkich opracowanych w ramach projektu komponentów w pojazdach i ekosystemach innych producentów samochodów.
Nacisk kładziony jest na opracowanie oprogramowania opartego na danych na podstawie informacji z 360-stopniowego badania środowiskowego. W tym celu tworzone jest innowacyjne środowisko programistyczne do gromadzenia, analizy i przetwarzania danych, wykorzystujące również metody sztucznej inteligencji.
- Najlepszym poligonem dla rozwoju zautomatyzowanej jazdy jest ruch drogowy. Z pomocą jednej z największych na świecie połączonych z siecią flot pojazdów, uzyskamy dostęp do ogromnej bazy danych. To pozwoli nam przenieść zautomatyzowane systemy jazdy na nowy poziom. Wszyscy nasi klienci będą mogli z tego skorzystać – mówi dr Mathias Pillin, prezes Bosch Cross-Domain Computing Solutions.
- Wspólnie możemy testować funkcje zautomatyzowanej jazdy na szerszą skalę w rzeczywistych pojazdach i szybciej je wdrażać. Nasza praca inżynierska będzie wykonywana wspólnie z firmami Bosch i Cariad jako jeden zespół. Taki sojusz jeszcze nigdy nie istniał w branży motoryzacyjnej”– mówi dr Ingo Stürmer, dyrektor projektu sojuszu w Cariad.
Partnerzy uzgodnili również możliwość sprawdzenia wspólnych celów rozwojowych i harmonogramów na ścieżce ku w pełni zautomatyzowanej jeździe (poziomu 4 SAE).
Zasada przewodnia współpracy firm opartej na równych warunkach jest następująca: jedna z największych grup produkujących samochody oraz jeden z największych dostawców motoryzacyjnych to ogromny krok naprzód w rozwoju zautomatyzowanej jazdy.
Źródło i graf.: Bosch