2022-01-19

Zużycie opon a środowisko

Zanieczyszczanie środowiska odpadami z tworzyw sztucznych stanowi coraz większy problem. Aktualne badania wykazały, że co roku w UE zużywa się około 500 tys. ton opon. Większość emisji mikroplastików pochodzi ze ścierania ogumienia - czy da się to zmienić? ADAC zbadał i ocenił poziom zużycia różnych modeli. W rezultacie okazało się, że różnice pomiędzy poszczególnymi producentami w tym aspekcie są duże.

Kompleksowa ocena

Badanie ADAC skoncentrowane było na zależnościach pomiędzy poziomem ścierania opon, jego wpływem na wydajność ogumienia oraz kwestii jak ten aspekt oddziałuje na środowisko. Test został zaprojektowany w taki sposób, aby obliczyć żywotność każdej opony. W celu upewnienia się, że konsumenci znają kompromisy związane z montażem opony przyjaznej dla środowiska, pod uwagę wzięto również właściwości użytkowe ogumienia.

Średnia wartość ścierania opony

Wagę opony określono w stanie nowym i po 15 tys. km, a średnie zużycie opon na 1000 km obliczono na podstawie ubytku masy. W rezultacie ustalono, że średnio pojazd zużywa około 120 gramów na 1000 kilometrów (na czterech oponach).

Michelin liderem

Spośród niemal 100 różnych rodzajów ogumienia 15 różnych firm, jednym z producentów, który uwzględnił w procesie opracowywania opon zarówno bezpieczeństwo jazdy, jak i niski wpływ na środowisko, jest Michelin. Rezultaty ogumienia tej marki okazały się imponujące - średnie zużycie wynosi zaledwie 90 g/1000 km. Najlepszy rezultat osiągnął Cross Climate + w rozmiarze 185/65 R15 - ścieralność na poziomie zaledwie 58g/1000 km.

Pierwsza piątka przedstawia się następująco:

1. Michelin

2. Vredestein

3. Goodyear

4. Falken

5. Hankook

Zalecenia ADAC dla producentów

W celu zmniejszenia negatywnego oddziaływania na środowisko stowarzyszenie wskazuje, że najnowsza technologia pozwala na osiągnięcie kompromisu pomiędzy poziomem zużycia ogumienia a bezpieczną jazdą. Podkreśla również, że producenci powinni przywiązywać większą wagę do tego aspektu. ADAC apeluje także o niezostawianie pozostałości poprodukcyjnych na bieżniku, co jest nie tylko obciążające dla środowiska, lecz także prowadzi do zwiększonego zużycia opon na początku ich użytkowania.

 

Źródło: ADAC

Fot.: Pixabay

Oprac. (zl)

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń