Bezpieczna droga na ferie

Najbliższe tygodnie to okres intensywnych wyjazdów urlopowych. Duży ruch będzie nie tylko na stokach narciarskich, ale też na drogach. Te zaś mogą być spowite śniegiem, lodem lub deszczem. Trudne warunki do jazdy wymagają od kierowcy większej ostrożności - a od pojazdu bardzo dobrego stanu technicznego. Kluczowym elementem bezpieczeństwa są porządne opony i prawidłowa ich eksploatacja. W końcu każdemu życzymy takiej samej liczby wyjazdów i powrotów. Na drodze i na stoku.

Zimą warunki atmosferyczne sprawiają, że kierowcy mogą się czuć niepewnie. Uślizgi kół, poślizg, znacznie dłuższa droga hamowania mogą mieć tragiczne skutki. Opony są jedynym punktem styku auta z drogą - to od ich jakości oraz stanu zależy zarówno przenoszenie mocy silnika na jezdnię, jak i mocy hamulców przy hamowaniu - dlatego kluczowym elementem wyposażenia pojazdu muszą być porządne, markowe opony zimowe lub całoroczne z homologacją zimową. Dzięki nim unikniemy kłopotów związanych z trakcją - nawet w wymagających warunkach.

- Opony z homologacją zimową to podstawa. Świadomy kierowca wie, że prawidłowe ogumienie to bezpieczeństwo - lepsza przyczepność, mniejsze ryzyko poślizgu - krótsza droga hamowania w utrudnionych warunkach drogowych. Nawet w ciągu dnia, kiedy wydaje się, że nawierzchnia jest sucha, a przyczepność wystarczająca - to ujemne oraz bliskie zera temperatury wymagają posiadania opon z homologacją zimową, które zapewnią kontrolę nad pojazdem na śliskiej czy zaśnieżonej nawierzchni - przypomina Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Badania są jednoznaczne

Nagrania z testów Auto Express i RAC nt. opon zimowych (1) pokazują, jak bardzo ogumienie adekwatne do temperatury, wilgotności i śliskości nawierzchni pomaga kierowcy w kontroli nad pojazdem i potwierdzają różnicę pomiędzy oponami zimowymi a letnimi - nie tylko na ośnieżonej, ale i na mokrej drodze, w chłodnych jesiennych i zimowych temperaturach:

•   Na ośnieżonej drodze przy prędkości 48 km/h samochód na oponach zimowych zahamuje wcześniej niż samochód na oponach letnich aż o 31 metrów!

•   Na mokrej nawierzchni przy prędkości 80 km/h przy temperaturze +6°C droga hamowania samochodu jadącego na oponach letnich była dłuższa aż o 7 metrów niż samochodu na oponach zimowych. Najpopularniejsze samochody mają długość nieco ponad 4 metry. Gdy samochód na oponach zimowych bezpiecznie się już zatrzymał, maszyna na ogumieniu letnim jechała jeszcze z prędkością ponad 32 km/h.

•   Na mokrej nawierzchni przy prędkości 90 km/h przy temperaturze +2°C droga hamowania samochodu jadącego na oponach letnich była dłuższa aż o 11 metrów niż samochodu na oponach zimowych.

Przed wyjazdem na ferie

Auto do wyjazdu należy przygotować odpowiednio wcześniej. Sprawdzenie płynów eksploatacyjnych to jeden z elementów na tzw. „check liście”.

Nie tylko opony

Wyjeżdżając w wysokie góry warto zastanowić się nad spakowaniem łańcuchów przeciwpoślizgowych - wymaganych na niektórych trasach (oznaczonych znakiem c-18), skrobaczki, szczotki, rękawiczki. Na wszelki wypadek przydałby się też ciepły koc i awaryjna tabliczka czekolady, gdyby doszło do zatrzymania samochodu w niesprzyjających warunkach otoczenia (korki autostradowe, zamknięcie dróg, itp.).

Gdzie zimówki są obowiązkowe?

Zanim ruszymy na urlop trzeba upewnić się, czy kraj, do którego podążamy, nie ma obowiązku posiadania zimowego ogumienia. Już w 29 państwach Europy wprowadzony jest wymóg jazdy na oponach sezonowych, a przepisy jasno precyzują okres lub warunki ich użytkowania.

Państwa w których z kolei nie ma żadnych obostrzeń to m.in. Dania, Wielka Brytania, Irlandia, Portugalia, Węgry czy Grecja. Do tego grona zalicza się również Polska. Co roku na naszych drogach ginie prawie 2500 osób i dochodzi do niemal kilkadziesiąt tysięcy wypadków oraz kolizji drogowych (2). Za wiele z tych zdarzeń odpowiada niewłaściwy stan techniczny pojazdów - z czego znakomitą część stanowią przyczyny związane z niewłaściwym stanem ogumienia.

- Podnoszony przez niektórych kierowców argument, że jesteśmy zbyt biednym krajem, by przestrzegać obowiązku jazdy na oponach zimowych lub całorocznych z homologacją zimową jest nieprawdziwy i pozbawiony sensu. Aż 18 z 29 europejskich państw, gdzie wymóg stosowania opon sezonowych lub całorocznych wprowadzony, ma mniejsze PKB niż Polska - podsumowuje Sarnecki.

Więcej informacji na stronach pzpo.org.pl


  1. Winter Tyres vs Summer Tyres: the Truth! - Auto Express
  2. Raport Komendy Głównej Policji, Biuro Ruchu Drogowego „Wypadki drogowe w Polsce w 2020 roku"

Źródło: PZPO

 

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń