Technologia, zrównoważony rozwój i wsparcie dla młodych talentów to trzy fundamenty motorsportowej kampanii Pirelli w sezonie 2022. Dla włoskiej firmy jest to rok szczególny - założono ją 28 stycznia 1872 roku, a więc świętuje 150 rocznicę powstania.
- Tegoroczny sezon motorsportowy, rozpoczynający się za kilka dni podczas Rajdu Monte Carlo, jest dla nas punktem zwrotnym. Począwszy od Formuły 1, do wszystkich najważniejszych serii przygotowaliśmy nowe produkty, które wzmacniają bliskie więzi z naszym ogumieniem drogowym. Zgodnie z naszą strategią korporacyjną, kontynuujemy także naszą misję zrównoważonego rozwoju w motorsporcie, za którą pod koniec zeszłego roku otrzymaliśmy od FIA ważny certyfikat środowiskowy. Jak zawsze, spoglądamy także w przyszłość, nadal wspierając największe, rozwijające się talenty w motorsporcie – powiedział Mario Isola, szef motorsportu Pirelli.
Motorsport zawsze odgrywał ważną rolę w historii marki, a rywalizacja jest jej częścią przez ostatnie 115 lat. Współcześnie firma jest obecna w ponad 350 seriach na całym świecie, a sezon 2022 stanowi otwarcie nowego, ważnego rozdziału technicznego. W Mistrzostwach Świata Formuły 1 pojawiają się 18-calowe opony. Stworzono także ogumienie dla najnowszych, hybrydowych samochodów rywalizujących w Rajdowych Mistrzostwach Świata, a także nową gamę produktów do wszystkich klas w wyścigach GT. Pirelli skupia się także na programach zrównoważonego rozwoju w motorsporcie oraz na inicjatywach wspierających młodych zawodników.
Technologia w nowych oponach
Formuła 1
Formuła 1 wkracza w nową erę technologiczną wspólnie z Pirelli - tak jak miało to miejsce podczas inauguracji wyścigowych mistrzostw świata w 1950 roku. Przez ponad pół wieku korzystano z 13-calowych opon, a teraz rozmiar ogumienia rośnie do 18 cali. Jest to kluczowy składnik nowych przepisów technicznych na sezon 2022, które obejmują także powrót efektu przypowierzchniowego.
Nowe 18-calowe opony zaprojektowano od podstaw, a każdy ich element powstawał od czystej kartki papieru - od profilu przez strukturę po mieszanki. Procesy projektowania obejmowały ponad 10 tysięcy godzin testów w fabryce i ponad 5000 godzin symulacji, a wirtualnemu rozwojowi poddano ponad 70 prototypów opon. Ostatecznie stworzono 30 różnych specyfikacji, które prawie wszystkie zespoły testowały na dystansie ponad 20 tysięcy kilometrów. Kluczową rolę odgrywali kierowcy - każdy z nich przyczynił się do rozwoju ogumienia na różnych etapach, a ich uwagi pomogły firmie w dopracowaniu ostatecznych specyfikacji.
Nowe opony mają szersze okno pracy niż poprzednia generacja, bez negatywnego wpływu na ich rozgrzewanie. Dzięki temu ograniczono ryzyko przegrzewania oraz zmniejszono poziom degradacji. Do tego dochodzą nowe wartości temperatur w kocach grzewczych. Wszystkie opony mogą teraz być dogrzewane do 70 stopni Celsjusza, zamiast do dotychczasowych poziomów 100 stopni w przypadku ogumienia przedniego i 80 stopni w przypadku ogumienia tylnego. Zmniejszenie temperatur w kocach jest elementem stopniowego odchodzenia od stosowania tych koców w kolejnych latach - zmniejszy to pobór energii elektrycznej i będzie sprzyjało zrównoważonemu rozwojowi.
Nowe 18-calowe opony bardziej przypominają ogumienie, z którego na co dzień korzystają zwykli kierowcy. Dzięki temu Pirelli może przenosić technologię rodem z Formuły 1 do drogowych produktów.
Rajdy
Firma jest obecna w rajdach także od samego początku, czyli od rozegranej w 1973 roku pierwszej edycji Rajdowych Mistrzostw Świata. Sezon 2022 przynosi wprowadzenie hybrydowych jednostek napędowych do samochodów WRC. Pirelli zmodyfikowała całą gamę opon P Zero, Scorpion i Sottozero, z myślą o większej masie oraz mocy nowych rajdówek kategorii Rally1.
Asfaltowe opony P Zero oraz szutrowe Scorpion wykorzystują wzmocnioną strukturę i zoptymalizowany projekt, by lepiej radzić sobie z nowymi wyzwaniami w postaci masy większej o 100 kilogramów oraz wzrostem momentu obrotowego w hybrydowych jednostkach napędowych.
Nowe opony zostały sprawdzone przez zespoły podczas sesji testowych w końcówce 2021 roku. Zgromadzone zimą dane oraz informacje zbierane podczas rajdów rozgrywanych w sezonie 2022 przyniosą dodatkowe punkty odniesienia przy jakiejkolwiek dalszej ewolucji tych produktów, zgodnie ze stosowaną przez Pirelli filozofią bezustannego rozwoju. Kolcowane opony do jazdy po lodzie, które zadebiutują w Szwecji, wykorzystują wzmocnioną strukturę i poprawione kolce.
Wyścigi GT
W wyścigach GT firma Pirelli wykorzystała całą wiedzę i procesy produkcyjne, by stworzyć bardziej spójną gamę opon, zwiększyć wydajność i kontrolę produktów. Nowa gama ogumienia, nazwana P Zero DHF, została zaprojektowana z myślą o wszystkich klasach wyścigów GT: GT2, GT3 i GT4.
Nowa gama P Zero DHF zastępuje opony DHE, wykorzystywane dotychczas w autach GT3, a także opony DHB dla samochodów GT4. Ogumienie P Zero DHF wykorzystuje nową rodzinę materiałów, które zapewniają szersze okno pracy - zwłaszcza w cieplejszych warunkach - oraz nową konstrukcję, która poprawia balans pomiędzy przednią i tylną osią. Dzięki temu uzyskano lepsze osiągi i większą elastyczność, zapewniając także lepsze wyczucie kierowcom. Pojawi się także odświeżona gama opon dla monomarkowych serii - Pirelli jest partnerem najbardziej prestiżowych producentów na świecie, jak Ferrari, Lamborghini czy McLaren. Te innowacje przyniosą korzyści nie tylko zawodnikom, ale także kierowcom drogowych wersji tych samochodów.
Wzmacniając bliskie więzi między ogumieniem na drogi i tor wyścigowy, amerykańska seria Trans-Am przesiada się w tym sezonie z 16-calowych opon na 18-calowe. Największym, najbardziej pracowitym wydarzeniem dla Pirelli będą zawody 24h Spa-Francorchamps - z udziałem ponad 100 pracowników z 13 różnych państw, którzy przy pomocy prawie 30 ciężarówek dostarczą na ten wyścig ponad 13 tysięcy opon.
Wyścigi GT reprezentują kluczowe wartości dla Pirelli: współpraca z producentami samochodów umożliwia producentowi wykorzystanie doświadczeń z torów wyścigowych do rozwoju najnowszej generacji opon P Zero, do samochodów drogowych o najwyższych osiągach.
Źródło i fot.: Pirelli