Ocena, według której prawa właścicieli SKP są ograniczone, jest jednostronna, a prace legislacyjne nad aktami wykonawczymi z zakresu badań technicznych pojazdów będą mogły zostać podjęte po prawidłowym wdrożeniu unijnej dyrektywy ws. okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów - resort infrastruktury, po interwencji RPO, odniósł się do sprawy braku aktualizacji stawki opłat za badania techniczne.
W odpowiedzi Bogdan Oleksiak, dyrektor Departamentu Transportu Drogowego, podkreślił, że przedsiębiorcy, którzy chcą prowadzić stacje kontroli pojazdów, są zobowiązani do przyjęcia ustawowych warunków ich prowadzenia oraz muszą zaakceptować określoną przepisami dochodowość takiej działalności, zwrócił również uwagę na to, że „prowadzenie stacji kontroli pojazdów wiąże się nie tylko z dążeniem do osiągnięcia zysku, ale przede wszystkim z zapewnieniem obiektywizmu i wysokiej jakości badań technicznych pojazdów”, a Minister ds. transportu, podczas określania stawki za badania techniczne, miał na względzie interes publiczny.
W piśmie wskazano, że przedsiębiorcy w dalszym ciągu są chętni do prowadzenia tego typu zarobkowej działalności, czego dowodzi fakt, że pomimo stałego poziomu opłat w dalszym ciągu powstają nowe stacje kontroli pojazdów. W wyjaśnieniach podkreślono istotę rzetelnego przeprowadzania badań technicznych. Po porównaniu liczby pojazdów, które nie przechodzą badań technicznych w Polsce (2 proc.) i w Niemczech (16 proc.) oraz dokonaniu głębszej analizy, dyrektor DTD zaznaczył, że „z dużym prawdopodobieństwem należy wskazać na znaczne uchybienia w przeprowadzaniu badań technicznych oraz na niedoskonałość, wręcz niewydolność obecnego systemu prawa.”
W końcowej części wyjaśnień podkreślono obecny priorytet, którym jest wdrożenie unijnej dyrektywy: "Zakłada się, że procedowany projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (UC48) - pozwoli na osiągnięcie pozytywnych efektów, jakimi są poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym przez „uszczelnienie” systemu badań technicznych, stworzenie spójnego nadzoru nad prawidłowością przeprowadzania badań technicznych pojazdów, który wpłynie na wyższą jakość wykonywanych badań technicznych i będzie wiązać się z wyeliminowaniem z ruchu drogowego pojazdów w złym stanie technicznym."
Dopiero po wprowadzeniu tych zmian będą mogły zostać podjęte prace legislacyjne nad aktami wykonawczymi z zakresu badań technicznych pojazdów.
Cała treść odpowiedzi Dyrektora Departamentu Transportu Drogowego dostępna jest na stronie BIP RPO.
Źródło: BIP RPO