2021-12-20

Wymieniamy wszystkie

Jacek Mądry - ekspert w naprawach maszyn rolniczych w Agro-Rami oraz Dominik Zwierzyk -  project manager PZL Sędziszów, przypominają o podstawowych zasadach serwisowania ciągników rolniczych.

Niska prędkość jazdy, znikome ryzyko kontroli drogowej, marginalny udział w ruchu drogowym. To tylko trzy przykładowe czynniki, które sprawiają, że obsługa ciągników rolniczych bywa traktowana nieco po macoszemu. Z drugiej strony - przestrzeganie podstawowych zasad obsługi realnie wydłuża żywotność maszyny i w końcowym rozrachunku przynosi realne oszczędności. Stosowanie się do zaleceń wynikających z instrukcji obsługi jest zatem ważne. Poniżej przypominamy kluczowe zalecenia eksploatacyjne wspólne dla większości popularnych modeli ciągników rolniczych.

Przebieg ciągnika rolniczego liczymy w motogodzinach - licznik przejechanych kilometrów odgrywa rolę drugorzędną. Zalecany interwał między przeglądami to od 250 do 300 motogodzin, ale nie rzadziej niż raz w roku.

W tym miejscu wypada odpowiedzieć na pytanie, które bardzo często zadają sobie użytkownicy ciągników. Kiedy należy wymieniać olej silnikowy  - po sezonie, przed zimą, czy po zimie, przed sezonem? Zwolennicy pierwszego terminu chcą jak najszybciej wypłukać zanieczyszczenia, zwolennicy drugiego terminu obawiają się, że nowy olej na mrozie straci swoje właściwości. Ekspert w naprawach maszyn Agro-Rami rekomenduje wymianę oleju przed sezonem - po zimie.

Na ogół - oprócz oleju silnikowego, środkami eksploatacyjnymi, które podlegają wymianie są: olej w skrzyni biegów, olej w tylnym moście, czasami także olej w zwolnicach.  W zależności od typu ciągnika lista może się różnić. Według J. Mądrego ich wymiana powinna być zależna od dwóch czynników: liczby przepracowanych godzin oraz wizualnej oceny pod kątem zanieczyszczeń. Nie zachodzi więc potrzeba wymiany wszystkich na raz. 

W przypadku układu hydraulicznego, w który wyposażone są praktycznie wszystkie ciągniki, należy dbać o jego szczelność i regularnie kontrolować poziom oleju hydraulicznego. On także podlega wymianie. Zgodnie z zaleceniami eksperta Agro-Rami, powinno ona następować co 1200 motogodzin lub w przypadku zabrudzenia bądź wymieszania z innymi olejami.

Należy także pamiętać o filtrach, które trzeba kontrolować i wymieniać wszystkie. W typowym ciągniku mamy następujący zestaw filtrów: oleju, powietrza, paliwa (czasem są dwa - wstępny i zasadniczy, może być także separator wody), instalacji hydraulicznej oraz kabinowy. Na ich temat wypowiedział się D. Zwierzyk z PZL Sędziszów: - Dobre filtry gwarantują dwie podstawowe cechy: odpowiednią skuteczność filtrowania zanieczyszczeń oraz niskie opory przepływu. Obie te cechy są równie ważne. W pierwszym przypadku chodzi oczywiście o ochronę elementów współpracujących. W drugim - zapewnienie odpowiednich ciśnień w układzie. Niskie opory przepływu to także niższe zużycie pomp ciśnienia i samej instalacji.

Źródło i fot.: PZL Sędziszów
 

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń