W miniony weekend, podczas Grand Prix w Abu Dhabi, zawodnicy po raz ostatni ścigali się na 13-calowych oponach. W przyszłym roku nastąpi technologiczna rewolucja - po ponad pół wieku rozmiar zostanie zmieniony na 18 cali. Aby uczcić zmianę wszystkie opony typu slick używane podczas wyścigu na Yas Marina Circuit miały specjalne logo na ścianie bocznej podkreślające zmianę rozmiaru.
Przed wyścigiem Mario Isola - szef działu sportów motorowych Pirelli, powiedział: - Ten weekend będzie przełomowym momentem w historii Formuły 1 - definitywnym pożegnaniem 13-calowych opon, które od dziesięcioleci królowały w tym sporcie. Pirelli odegrało główną rolę w tamtej epoce, tak samo jak od inauguracyjnych mistrzostw w 1950 roku. Jesteśmy dumni ze wszystkiego, co udało się osiągnąć przez lata. W Pirelli zawsze skupialiśmy się na innowacjach, aby być cenionym partnerem mistrzostw. Widzieliśmy to już w 2011 roku, kiedy przyjęliśmy pierwsze techniczne wyzwanie, które zostało nam postawione, polegające na stworzeniu opon o wysokiej degradacji. Potem znowu, kiedy stworzyliśmy opony do pierwszych hybrydowych samochodów F1 w 2014 roku i po raz kolejny, kiedy przeszliśmy na znacznie szersze opony - dla najszybszej generacji samochodów widzianych w tym sporcie - od 2017 roku. Teraz, dzięki największej zmianie zasad od dziesięcioleci, podejmujemy tę najnowszą rewolucję dzięki zupełnie nowym oponom, które bardziej przypominają te używane na co dzień przez kierowców. Oznacza to, że mamy największą szansę na przeniesienie technologii wywodzącej się z Formuły 1 do produktów stosowanych na ulicach. Nadszedł czas, aby podziękować 13-calowym oponom za wszystkie emocje, których nam dostarczyły, czekamy na nową erę z 18-calowymi oponami.
Początkowo Formuła 1 planowała wprowadzić 18-calowe opony od 2021 roku, jednak ze względu na pandemię zostało to przesunięte na kolejny rok. W międzyczasie opony w tym rozmiarze od 2020 roku używane były w Formule 2, ukończono również 36-dniowe testy na zmodyfikowanych w celu dostosowania do nowego rozmiaru samochodach Formuły 1.
Na oponach w rozmiarze 13 cali ścigano się niemal przez całą dotychczasową historię mistrzostw - od lat 60. XX wieku. W tamtym okresie oraz kolejnej dekadzie istniała duża swoboda regulacyjna dotycząca rozmiaru kół. W latach 80. 13 cali stało się ostatecznym rozmiarem.
W 2011 roku, w którym Sebastian Vettel zdobył pierwsze mistrzostwo na 13-calowych oponach Pirelli jeżdżąc dla zespołu Red Bull, firma została globalnym partnerem F1. Od momentu, w którym Pirelli zostało wyłącznym dostawcą ogumienia w F1, w fabrykach w Izmit w Turcji oraz w Slatina w Rumunii wyprodukowano ponad 400 tys. 13-calowych opon.
Żródło i fot.: Pirelli
Oprac. (zl)