Stellantis N.V. i Vulcan Energy Resources Ltd. ogłosiły 29 listopada podpisanie wiążącej umowy, na podstawie której Vulcan będzie dostarczał w Europie wodorotlenek litu do akumulatorów wykorzystywanych w pojazdach elektrycznych Grupy Stellantis. Pięcioletnia umowa przewiduje, że dostawy rozpoczną się w 2026 roku.
Podpisana z firmą Vulcan umowa jest częścią strategii elektryfikacji Stellantis, która ma na celu zagwarantowanie odpowiedniej dostępności podstawowych surowców przeznaczonych do akumulatorów montowanych w pojazdach elektrycznych. Do 2025 roku producent planuje zainwestować ponad 30 miliardów euro w elektryfikację i rozwój oprogramowania, jednocześnie dążąc do utrzymania o 30 proc. wyższej wydajności niż średnia w branży pod względem całkowitych wydatków na badania i rozwój oraz wydatków kapitałowych w stosunku do przychodów.
- Stellantis szybko i sprawnie realizuje swoją strategię elektryfikacji. Ta umowa jest kolejnym dowodem na to, że mamy w sobie ducha rywalizacji, aby wywiązać się z naszych zobowiązań - powiedziała Michelle Wen, dyrektor ds. zakupów i łańcucha dostaw w Stellantis. - Swoboda podróżowania bezpiecznymi, czystymi i niedrogimi środkami transportu to zdecydowane oczekiwania naszych społeczeństw, a my jesteśmy zobowiązani do zapewnienia odpowiedzi na te potrzeby - dodaje.
Celem Stellantis jest, aby do 2030 r. ponad 70 proc. pojazdów sprzedawanych w Europie i ponad 40 proc. sprzedawanych w USA stanowiły pojazdy o niskiej emisji (LEV). Każda z 14 marek firmy będzie oferować wiodące w swojej klasie, w pełni zelektryfikowane rozwiązania.
Uruchomiony w Dolinie Górnego Renu w Niemczech, projekt Zero Carbon Lithium™ firmy Vulcan wykorzystuje energię geotermalną do produkcji wodorotlenku litu do akumulatorów pozyskiwną z solanki, bez użycia paliw kopalnych i przy minimalnym zużyciu wody, redukując wytwarzanie węgla w łańcuchu dostaw metali do akumulatorów.
Vulcan dostarczy Stellantis co najmniej 81 tys. ton i maksymalnie 99 tys. ton wodorotlenku litu w ciągu pięciu lat obowiązywania umowy. Umowa dostawy jest uzależniona od pomyślnego rozpoczęcia działalności komercyjnej w zakładzie Vulcan i pełnej kwalifikacji produktu.
Źródło i graf.: Stellantis