2021-12-02

Auta z cofniętym licznikiem

Podanie nieprawdziwego przebiegu to jedno z najpowszechniejszych oszustw na rynku aut używanych. Jak pokazało ostatnie badanie carVertcial, kupujący niemieckie samochody z segmentu premium są w grupie największego ryzyka. W celu określenia jakich pojazdów najczęściej dotyczy tzw. kręcenie licznika, firma analizująca dane motoryzacyjne zbadała ponad 700 tys. raportów historii pojazdów wygenerowanych między listopadem 2020 a listopadem 2021. Pod uwagę wzięto osiemnaście rynków krajowych: polski, rumuński, węgierski, francuski, słoweński, słowacki, czeski, litewski, łotewski, estoński, ukraiński, bułgarski, serbski, niemiecki, chorwacki, rosyjski, amerykański i włoski.

BMW M5 na szczycie

Z analizy danych dotyczących przebiegu wynika, że samochodem, w którym najczęściej dochodzi do cofania licznika, jest BMW M5. W tym przypadku ponad jedna trzecia egzemplarzy ma potencjalnie zafałszowany przebieg.

Matas Buzelis, ekspert branży automotive z carVertical wskazał, że generalnie lista jest zdominowana przez BMW: - Połowa listy TOP 10 to auta tego producenta. To pokrywa się z dużym popytem na używane BMW na różnych rynkach. Dane wskazują też, że cofanie licznika jest najbardziej prawdopodobne przy droższych samochodach i należy to brać pod uwagę przy poszukiwaniu używanego pojazdu. Właśnie wtedy sprawdzenie przebiegu auta naprawdę może się przydać.

Na drugim i trzecim miejscu znajdują się odpowiednio BMW serii 7 i Subaru Outback z - kolejno - 33,4 i 31,8 proc. egzemplarzy wskazujących na prawdopodobne oszustwa. Audi A8 było piątym samochodem, w którym to ryzyko było duże, natomiast listę zamyka (25,8 proc.) sportowe Audi A7.

Według eksperta firmy analizującej dane motoryzacyjne obecność aut premium wśród samochodów z najczęściej cofanym licznikiem to skutek tego, że w ich przypadku można najwięcej zarobić. Cofnięcie licznika jest względnie tanim i łatwym do przeprowadzenia procesem, który może przełożyć się na niemałe zyski nieuczciwego sprzedawcy samochodów.

Rozszerzona do 20 pozycji lista aut z najczęściej cofanym przebiegiem jest dostępna w rozbudowanej wersji badania.

Najstarsze kręcone najbardziej

Jak wykazały badania, koniecznością jest sprawdzenie autentyczności przebiegu przed zakupem używanego samochodu, szczególnie modeli nieco starszych. Najczęściej przebieg zmieniany był w autach z lat 2006-2016.

Jednak Matas Buzelis podkreśla, że wciąż istotny jest związek między klasą pojazdu a ryzykiem tego typu oszustwa: - Lista samochodów ze zmienionym przebiegiem zawiera głównie marki premium, ale są na niej też niektóre modele ekonomiczne, choć jest ich mniej. Subaru, Ford i Volkswagen pochodzą z tych samych lat co auta klas wyższych. Pojazdy mające od 5 do 15 lat wydają się najbardziej narażone na modyfikacje wskazań licznika.

Ford Mustang to najnowszy model na tej liście. Przyszli właściciele szóstej generacji tego znanego muscle cara powinni szczególnie uważnie prześledzić historię pojazdu. Ostrożność powinni zachować też poszukujący BMW M5 z 2006, Serii 5 z 2007 oraz X5.

Modele z dieslem narażone bardziej

Większość pojazdów z cofniętym licznikiem ma silniki diesla. Buzelis z pozycji eksperta wyjaśnia, że to żadna nowość: - Auta z silnikiem diesla są zaprojektowane z myślą o większych przebiegach, więc są też automatycznie bardziej narażone na manipulacje przy wskazaniach drogomierza. Ale to może się zmienić w przyszłości, bo sprzedaż diesli spada. Jeśli spojrzymy na liczby, to jasno wynika z nich, że 80-90 proc. modeli ze zmienionym przebiegiem to diesle. W przypadku Volkswagena Phaetona na 10 aut z cofniętym licznikiem dziewięć ma diesla, a tylko jeden jeździ na benzynę.

W przypadku BMW serii 6 kręconych diesli jest praktycznie tyle samo, co benzynowych - wynika to z popularności poszczególnych wersji. Niektóre pojazdy nie miały montowanych jednostek diesla, a wyłącznie benzynowe. Tak było choćby we wspomnianych już wcześniej BMW M5 czy Fordzie Mustangu.

Z analiz przeprowadzonych przez carVertical wynika, że to oszustwo w ciągu 12 miesięcy mogło dotyczyć 16,1 proc. samochodów. Ponieważ cofanie licznika jest popularne wśród nieuczciwych sprzedawców, ważne jest sprawdzenie historii pojazdu, aby uniknąć oszustwa.

Na tego rodzaju problemy statystycznie mniej narażeni są nabywcy aut z klasy ekonomicznej, natomiast czynnikami zwiększającymi ryzyko są: klasa premium, wiek pojazdu między 5 a 15 lat oraz wysokoprężna jednostka napędowa. Na cofanie licznika są również bardziej narażone pojazdy o wysokich osiągach, zatem zakup ich bez sprawdzenia historii przebiegu też może skończyć się finansowym koszmarem.

Źródło i graf.: carVertical

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń