W dzisiejszych czasach trudno sobie wyobrazić pracę w warsztacie samochodowym bez użycia klucza pneumatycznego. Specjaliści z firmy MOOG ostrzegają: o ile przy odkręcaniu połączeń narzędzie oddaje nieocenione usługi, o tyle podczas dokręcania należy korzystać z niego z rozwagą, tak aby nie okazało się, że coś zostało przykręcone zbyt słabo lub zbyt mocno.
Nie ufaj regulacji
Siła dokręcania, oprócz od ustawienia pokrętła, zależy również od dwóch czynników: rodzaju klucza i wartości ciśnienia w instalacji pneumatycznej. Można nie tylko przesadzić z siłą dokręcania, ale także nie dokręcić śruby lub nakrętki!
Nie poprawiaj bezmyślnie
Dokręcanie śruby/nakrętki kluczem, a następnie bezmyślne „poprawianie” kluczem dynamometrycznym jest ryzykowne. Taki proceder pokutuje podczas dokręcania kół. Niedoświadczony mechanik dokręca je maksymalnie „pneumatyką”, a później tylko upewnia się, że są dokręcone kluczem dynamometrycznym, co jest oczywistym błędem. Pomijając fakt możliwego przeciążenia materiału - tak dokręconych kół zazwyczaj nie da się odkręcić w warunkach polowych.
Typowe uszkodzenia
W wyniku przyłożenia zbyt dużego momentu działania siły, może dojść do nadwyrężenia gwintu. W szczególnym przypadku może się on nawet zerwać.
Poważnym problemem są uszkodzenia łożysk - zawsze tam, gdzie dokręca się je z zalecanym momentem, należy zrobić to ręcznie z użyciem klucza dynamometrycznego. Zbyt mocne dokręcenie łożyska kluczem pneumatycznym może trwale uszkodzić łożysko na tyle, że poluzowanie i ponowne dokręcenie już go nie uratuje.
O ile w przypadku dokręcania łożysk obserwuje się coraz większe „wyczucie” mechaników, o tyle w przypadku dokręcania sworzni kulowych, wahaczy lub drążków wciąż praktykowane jest dokręcanie z maksymalną siłą kluczem pneumatycznym. Same połączenia gwintowe są projektowane z dużym zapasem (zwłaszcza w przypadku wahaczy), jednak wkładki, które wewnątrz wahacza mocują sworznie kulowe, mają już określoną wytrzymałość. Przyłożenie zbyt dużego momentu dokręcania może spowodować ich odkształcenie, co bardzo szybko przełoży się na powstanie ewentualnych luzów. Kluczem pneumatycznym łatwo także uszkodzić gumowe osłony sworzni, co osłabi wytrzymałość na korozję.
Kiedy używać klucza dynamometrycznego?
Do dokręcania części układu kierowniczego i zawieszenia należy zawsze używać klucza dynamometrycznego. Zapewnia on większą dokładność przy montażu części i umożliwia mechanikowi kontrolowanie momentu dokręcania. Użycie klucza dynamometrycznego do dokręcania zalecamy także przy wymianie kół i dokręcaniu śrub/nakrętek.
Źródło i fot.: DRiV