2021-11-05

Wzrost na rynku opon

Po trzech kwartałach 2021 r. ponownie zanotowano duże wzrosty sprzedaży opon w Polsce. Sprzedaż zwiększyła się następująco w poszczególnych segmentach: opony do samochodów osobowych +22 proc., SUV +42 proc., ciężarowych +18 proc. dostawczych +38 proc., rolniczych +41 proc., przemysłowych +9 proc. Dane publikuje Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) na podstawie badań ETRMA. Tymczasem cały rynek europejski pozostaje bez zmian lub notuje spadki.

W samym trzecim kwartale 2021 r. w Polsce sprzedaż zwiększyła się: w segmencie opon osobowych o +4 proc., SUV +26 proc., dostawczych +20 proc., motocyklowych +14 proc., a rolniczych +8 proc. Udział opon premium ponownie wzrósł o 2 pp. - zarówno w klasie opon do samochodów osobowych, SUV i dostawczych, jak również ciężarowych. Spada natomiast udział opon budżetowych w rynku.

- To kolejny znakomity kwartał w tym roku - powiedział Maciej Winiarz, prezes zarządu Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO). - Pomimo pracy fabryk pełną parą, cały czas widzimy duży popyt niemal we wszystkich segmentach. Jeśli nie wydarzy się nic niespodziewanego, to może być rekordowy rok. Także w porównaniu do lat sprzed pandemii. Szczególnie budujące jest to, że klienci i kierowcy doceniają wartość i bezpieczeństwo opon klasy premium. Ich udział rynkowy w segmencie osobowym przekroczył poziom 30 proc.

Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO, dodał: - Ważne jest, że wyraźnie widać wzrosty sprzedaży wobec 2019 r., a więc okresu sprzed pandemii. Pokazuje to nie tylko popandemiczne odbicie, ale realny wzrost rynku. W segmencie motocykli mamy bardzo dobry rok w rejestracji nowych i słabszy w używanych maszyn, co powoduje, że efekty w popycie opon motocyklowych będziemy odczuwać w przyszłym sezonie. Niewielki zaś spadek w segmencie ciężarówek w samym trzecim kwartale to jedynie efekt mniejszej sprzedaży w klasie opon budżetowych. W klasach premium i średnich notujemy pokaźne wzrosty. Ich udział w rynku to odpowiednio 41 i 35 proc.

Europejski rynek opon

W całej Europie nie zanotowano zmian sprzedaży opon - jak przykładowo w segmencie opon do samochodów osobowych i ciężarowych, albo spadki - choćby -16 proc. w segmencie opon rolniczych. O 20 proc. wzrosła sprzedaż opon całorocznych, zaś o 11 proc. spadła w przypadku opon letnich, podczas gdy opony zimowe pozostają bez zmian.

- Podobnie jak w 2020 r., także w 2021 notujemy silny wzrost w segmencie opon całorocznych - pomimo ogólnych spadków sprzedaży. Dane pokazują również, że początek zdrowienia po pandemii jeszcze nie nastąpił dla naszego sektora. Mamy nadzieję, że nadchodzące miesiące przyniosą bardziej pozytywny trend – powiedziała Fazilet Cinaralp, sekretarz generalna Europejskiego Związku Producentów Opon i Gumy (ETRMA).

 

Źródło i graf. PZPO

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń