2021-11-02

Czy Polacy zmieniają opony?

Według ogólnopolskiego badania ,,Czy Polacy zmieniają opony” (1) przeprowadzonego przez agencję badawczą SW Research na zlecenie serwisu Oponeo.pl blisko 8 na 10 kupujących decyduje się na opony nowe, tylko 11,5 proc. na używane. Przy wyborze kierujemy się zazwyczaj ceną lub marką i modelem.

Ponad trzy czwarte Polaków (78,6 proc.) kupuje do swojego samochodu nowe opony, ale aż 11,5 proc. wybiera używane, a 8,5 proc. różnie, raz takie, a raz takie - wynika z ogólnopolskiego badania ,,Czy Polacy zmieniają opony”. Jednocześnie najważniejszym kryterium, które bierzemy pod uwagę przy wyborze ogumienia jest jego cena, aż 49,8 proc. respondentów przy zakupie w pierwszej kolejności kieruje się właśnie nią. Najczęściej nowe ogumienie do auta kupujemy w serwisie samochodowym lub u wulkanizatora (45,2 proc.), a także w internecie (41,8 proc.). Sklep stacjonarny lub hurtownie wybiera 18,7 proc. Polaków.

Co jeszcze wpływa na nasze decyzje zakupowe?

Dla 34,7 proc. polskich kierowców ważna jest marka i model, co czwarty z nich (25,3 proc.) przy zakupie kieruje się przede wszystkim parametrami opony (np. oporem toczenia, głośnością), a co piąty (20,8 proc.) datą produkcji. Dla co piątej osoby ważne są też rekomendacje - 22,3 proc. badanych zanim kupi nowe opony bierze pod uwagę opinie i oceny innych kierowców, 22 proc. korzysta z pomocy sprzedawcy, a 18,4 proc. kieruje się rankingami, testami i opiniami ekspertów. Jednocześnie 13,8 proc. respondentów analizuje wszystkie powyższe parametry i na tej podstawie wybiera najlepsze dla siebie opony.

Jakie opony Polacy kupują najczęściej?

Jak pokazują dane Oponeo.pl w pierwszym półroczu 2021 r. najczęściej sięgaliśmy po ogumienie klasy ekonomicznej, które stanowiło 41,7 proc. wszystkich sprzedanych w tym okresie przez serwis opon, na drugim miejscu plasują się opony klasy premium - 32,8 proc., a na trzecim klasa średnia - 25,5 proc. Biorąc pod uwagę cały 2020 rok największy udział w sprzedaży także stanowiły opony klasy ekonomicznej (39 proc.), zaraz za nimi premium (32 proc.) i średniej (29 proc.). Mimo, iż opony klasy ekonomicznej od kilkudziesięciu lat są najczęstszym wyborem, to obserwujemy też coraz większe zainteresowanie oponami premium, które zyskały w 2020 roku blisko 7 proc. wzrost sprzedaży w porównaniu do 2019 roku. Najczęściej kupujemy opony w rozmiarze 205/55R16, które od ponad 3 lat utrzymują się na pierwszym miejscu pod względem liczby sprzedanych przez serwis sztuk.

Całoroczne, letnie czy zimowe?

Badanie ,,Czy Polacy zmieniają opony” pokazało, że 83,5 proc. polskich kierowców zmienia opony sezonowo z letnich na zimowe i z zimowych na letnie. Potwierdzają to też dane Oponeo, z których wynika, że 81,1 proc. wszystkich sprzedanych w 2020 roku opon stanowiły opony letnie (45,1 proc.) i zimowe (36 proc.), a niespełna co piąta sprzedana opona była całoroczna (18,9 proc.).

1) Badanie zostało przeprowadzone przez agencję badawczą SW Research wśród użytkowników panelu on-line SW Panel w dniach 28-30.09.2021 r., na zlecenie spółki Oponeo S.A.   Analizą objęto grupę 1022 Polaków posiadających samochód. Próba została dobrana w sposób losowo-kwotowy.

Źródło i fot. Oponeo

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń