2021-10-26

Pirelli do Lamborghini

Cinturato CN12, opona która niegdyś znalazła się na wyposażeniu prototypu Lamborghini Countach LP500 z 1971 r., powraca po 50 latach oczekiwania. Ostateczna wersja Countacha trafiła do produkcji w 1974 r. z oponą, która różniła się specyfikacją od oryginalnego prototypu opony CN12, zastosowanej w LP 500. Teraz Lamborghini zgodziło się odtworzyć historyczny samochód z 1971 r. dla prywatnego kolekcjonera. Inżynierowie Pirelli, po czasochłonnym procesie analiz i badań w archiwum Fundacji Pirelli, wiernie odtworzyli CN12, zaprojektowaną specjalnie dla tego modelu.

Firma Pirelli, która współpracuje z Lamborghini od 1963 r., odtworzyła opony używane w prototypie LP500, który w momencie pierwszej prezentacji na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie miał na sobie unikalne Cinturato CN12. Była to pierwsza opona niskoprofilowa, już stosowana w modelu Miura z różnymi miarami. Dla LP500 firma opracowała specjalną wersję tej opony, ze stosunkiem wysokości do szerokości wynoszącym 0.6, najniższym, jaki można było spotkać w tamtym czasie. Przednie opony miały rozmiar 245/60 R14, natomiast tylne 265/60 R14 - takie same rozmiary zastosowano w obecnie zrekonstruowanej wersji. Zachowano również wzór bieżnika, ale już w przypadku mieszanki oraz struktury wykorzystano najnowsze osiągnięcia techniczne.

Odrodzenie modelu Countach LP500, który zadebiutował podczas słynnego święta aut, Villa d'Este Concours, zostało przeprowadzone przez specjalistów działu dziedzictwa Lamborghini, który poświęcił ponad 25 tys. godzin pracy, aby urzeczywistnić marzenie jednego z najbardziej oddanych kolekcjonerów marki. Countach stał się klasykiem, wprowadzając serię rozpoznawalnych elementów designu, które charakteryzowały samochody od lat 70-tych.

Wysokie osiągi w nowoczesnym Lamborghini

Współpraca obu firm zaczęła się od pierwszych modeli Lamborghini, w których zastosowano opony z rodziny Cinturato i trwa do dziś. Każdy współczesny model tej marki wyposażony jest w najnowsze opony Ultra High Performance (UHP) P Zero. Gama pojazdów Lamborghini stale się rozwija, co oznacza, że również Pirelli kontynuuje opracowywanie opon na zamówienie, aby sprostać wymagającym parametrom osiągów dla każdego modelu: od P Zero i P Zero Corsa dla coupé, spyderów i roadsterów, po oponę Scorpion dla SUV-a Urus.

Przeszłość i przyszłość Pirelli Collezione

Gama Pirelli Collezione łączy styl vintage z nowoczesną technologią i procesami produkcyjnymi w celu zwiększenia wydajności i bezpieczeństwa. Opony posiadają wysokiej jakości materiały i bezpieczną strukturę, osiągalną tylko przy pomocy najnowszych technik produkcji opon. Oprócz odtwarzania klasycznego wzoru bieżnika lub napisów w stylu vintage, opony Collezione odzwierciedlają również kamienie milowe w projektowaniu opon z epoki, takie jak krzyżowa Stella Bianca, nadal produkowana przy użyciu maszyn opartych na know-how z tamtych lat. Asortyment składa się z kilku legendarnych marek: od kultowej Stella Bianca wprowadzonej na rynek w 1927 r., przez Stelvio, po nowsze Cinturato P7 (1974), P5 (1977), P Zero (1984) i P700-Z (1988). Rezultatem bliskiej współpracy z wiodącymi producentami samochodów na świecie jest poprawa pierwotnych osiągów klasycznych aut, w których są teraz montowane opony Collezione. Opony są dostępne u wyspecjalizowanych dilerów klasycznych samochodów, a także w Longstone Tyres i flagowych sklepach Pirelli P Zero World w Los Angeles, Monachium, Monako, Dubaju i Melbourne.

Ponad 3,5 kilometra historii w fundacji Pirelli

Aby odtworzyć opony z gamy Collezione, niezbędny był dostęp do niegdyś użytych materiałów - od projektu po produkcję. Dokumentacja dotycząca każdej z opon jest przechowywana w Fundacji Pirelli, w archiwum grupy. Można w nim znaleźć informacje dotyczących rozwoju każdej opony na przestrzeni ostatniego stulecia, a także specyfikację maszyn użytych do ich wykonania, nie wspominając o dokumentacjach technicznych określających wielkość form do wulkanizacji, projekty wzorów bieżnika oraz oryginalne oznaczenia - z rozmiarem, typem opony i logo firmy – na ścianie bocznej.

Fundacja Pirelli, utworzona w 2008 r., prowadzi archiwum o długości ponad 3,5 kilometra, obejmujące historię firmy od jej otwarcia w 1872 r. do dziś. Archiwum zawiera również fotografie, szkice i plakaty, a także nagrania dźwiękowe i filmowe oraz magazyny. Od 1972 r. jest chronione przez departament dziedzictwa kultury narodowej. Fundacja organizuje szereg działań, m.in. publikacje, wystawy i zjazdy, a także wycieczki z oprowadzaniem przez przewodnika.

Źródło i fot. Pirelli

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń