Firma Continental opracowała nowe opony WinterContact™ TS 870 i WinterContact™ TS 870 P, które dzięki zaawansowanym technologiom oferują świetne właściwości w zimowych warunkach.
WinterContact™ TS 870
WinterContact™ TS 870 to następca sprawdzonej opony WinterContact™ TS 860. Łączy świetne osiągi w warunkach zimowych z doskonałymi właściwościami na mokrej nawierzchni, Opona oferuje też mniejsze opory toczenia i dłuższy przebieg. WinterContact™ TS 870 to nowy produkt, opracowany od podstaw pod względem konstrukcji, wzoru bieżnika i mieszanki.
W porównaniu do poprzedniczki nowy model zapewnia o 3 proc. krótszą drogę hamowania na lodzie i o 5 proc. lepsze prowadzenie na śniegu, a także lepsze prowadzenie na suchej nawierzchni. Dziesięcioprocentowemu wzrostowi przebiegu towarzyszy dwuprocentowe zmniejszenie oporów toczenia. Biorąc pod uwagę przeciwstawne cele, związane z bezpieczeństwem i ochroną środowiska, postęp w obu obszarach jest imponujący.
Nowa opona prezentuje wyjątkowo zrównoważone osiągi we wszystkich obszarach, w których użytkownicy tego oczekują. Dodatkową przyczepność na śniegu zapewniają nowo opracowane lamele 3D, ustawione pod optymalnym kątem do kontaktu ze śniegiem. Ponieważ bloki bieżnika zagłębiają się w śnieg, mogą się z nim skuteczniej zazębiać. Dodatkowe bezpieczeństwo zapewniają głębokie lamele, ułożone równolegle do ukośnych rowków. Lamele te mają dużą liczbę krawędzi, co pozwala na efektywne przenoszenie sił dynamicznych i zapewnia dobrą przyczepność podczas jazdy na zaśnieżonych drogach.
Specjalna konstrukcja pozwoliła na stworzenie jeszcze większych kieszeni śniegowych w bieżniku. Wypełniają się one śniegiem i zapewniają jeszcze lepszą przyczepność. Najlepszą przyczepność na śniegu zapewnia przyczepność pomiędzy śniegiem a śniegiem. Śnieg dostaje się do rowków bieżnika, gdzie jest ubijany. Ubita warstwa śniegu w oponie łączy się ze śniegiem na drodze. Im lepiej rowki bieżnika zatrzymują ubity śnieg, tym lepsza jest przyczepność. Właśnie w tym celu Continental zastosował technologię SnowCurve+. Opony z tą technologią posiadają specjalną strukturę ścian rowków, które łączą się z ubitym śniegiem w ponad 1000 punktów bieżnika. Zapewnia to większą przyczepność i lepsze przenoszenie sił hamowania - szczególnie podczas pokonywania zakrętów.
Aby jeszcze bardziej skrócić drogę hamowania na śliskich drogach, firma zwiększyła liczbę bloków bieżnika w strefie kontaktu opony aż o 10 proc. Krawędzie i lamele w tych blokach działają podobnie jak wycieraczki, szybko rozpraszając topniejący śnieg i zapewniając dobrą przyczepność na oblodzonych nawierzchniach.
W oponie zastosowano wzór bieżnika w kształcie litery V, a główne rowki w kształcie litery V zmierzają w kierunku falistego rowka centralnego biegnącego wokół opony, co sprawia, że nowa opona ma zupełnie inny wygląd niż większość jego konkurentów. Ale to nie wszystko. Dzięki połączeniu rowków Hydro Grooves i rowka centralnego, konstruktorzy osiągnęli jeszcze szybsze wypieranie wody podczas jazdy w deszczu. Zapewnia to jeszcze skuteczniejszą ochronę przed aquaplaningiem i poprawę skuteczności hamowania na mokrej nawierzchni. W nowym modelu zastosowano również mieszankę Cool Chili, składającą się ze specjalnych żywic, która zapewnia lepszą przyczepność i krótszą drogę hamowania na mokrej nawierzchni.
Lepsze właściwości ekologiczne uzyskano przede wszystkim dzięki mieszance polimerowej. Zoptymalizowana gęstość wiązań krzyżowych zapewnia większą elastyczność, poprawiając jakość kontaktu opony z nawierzchnią. Zmniejsza to ścieranie się opony i zwiększa osiągany przebieg. Jednocześnie mieszanka Cool Chili zmniejsza opór toczenia, co obniża zużycie paliwa, a tym samym emisję CO2.
Opona WinterContact™ TS 870 została opracowana dla takich modeli jak VW up!, VW Golf i Citroën C4 czy BMW serii 1 i serii 3. Gama produktów obejmuje początkowo 19 rozmiarów na felgi od 14 do 17 cali, o profilu od 45 do 65 i szerokości od 175 do 225 mm – niektóre z nich posiadają rant ochronny felgi i/lub oznaczenie XL, wskazujące na większą nośność. W 2022 roku Continental doda do oferty kolejne 45 rozmiarów. Opony te są dopuszczone do jazdy z prędkością do 240 km/h.
Continental pierwotnie zamierzał wprowadzić dwie nowe opony zimowe na rynek osobno. Premiera WinterContact™ TS 870 była zapowiadana na ubiegły rok, ale została przesunięta z powodu pandemii COVID-19.
WinterContact™ TS 870 P
Opona WinterContact™ TS 870 P to następczyni modelu TS 850 P. W WinterContact™ TS 870 P Continental również zastosował ulepszoną mieszankę Cool Chili i wykorzystał rowki Hydro Grooves. Aby zapewnić większe bezpieczeństwo kierowcom, którzy używają szerszych opon, konstruktorzy odeszli od konwencjonalnego bieżnika w kształcie litery V. Zamiast tego, w oponie tej Continental zdecydował się na sztywniejszą konstrukcję z czterema dużymi obwodowymi rowkami biegnącymi pomiędzy rzędami klocków bieżnika. Ta innowacyjna struktura bieżnika oferuje wiele korzyści - szczególnie na mokrej nawierzchni. Szybko wypiera ona wodę z powierzchni styku opony z podłożem, co przekłada się na lepsze prowadzenie, krótszą drogę hamowania i skuteczną ochronę przed aquaplaningiem.
W porównaniu z poprzednikiem, konstruktorzy opony uzyskali czteroprocentową poprawę w hamowaniu na mokrej nawierzchni i ośmioprocentową poprawę w zakresie aquaplaningu - bez pogorszenia jej osiągów w innych aspektach. Na szczególną uwagę zasługuje pięcioprocentowa poprawa hamowania na lodzie, sześcioprocentowa poprawa prowadzenia na suchej nawierzchni i sześcioprocentowa poprawa prowadzenia na śniegu. Nowa zimowa opona Continental ma również osiągnięcia ekologiczne - dwuprocentowa redukcja oporu toczenia idzie w parze z 16-procentowym wzrostem przebiegu.
Gama produktów obejmuje początkowo 52 rozmiary do samochodów osobowych i SUV-ów na felgi od 16 do 21 cali, o profilach od 35 do 65 i szerokości od 205 do 255 mm - wiele z nich z rantem ochronnym dla felgi i/lub oznaczeniem XL wskazującym na większą nośność. Opony mają homologację na prędkość do 270 km/h. To sprawia, że WinterContact™ TS 870 P jest dobrym rozwiązaniem przy montażu nowych opon w samochodach klasy wyższej, SUV-ach i pojazdach sportowych. Dzięki sztywnej konstrukcji jest ona również doskonałym wyborem dla cięższych modeli z napędem elektrycznym.
Źródło i fot. Continental