2021-10-11

Continental od 150 lat

8 października 2021 r. Continental obchodził 150. rocznicę powstania firmy. Od momentu założenia w Hanowerze w Niemczech w 1871 r., koncenr rozwija pionierskie rozwiązania dla zrównoważonej mobilności ludzi i ich dóbr. Z małej fabryki w Hanowerze firma rozwinęła się w jednego z globalnych graczy w branży motoryzacyjnej, który obecnie działa na rynkach w 58 krajach.

Continental jest najstarszym niezależnym i zarazem jednym z największych producentów opon na świecie. Kamienie milowe w rozwoju opon Continental to m.in. pierwsza opona z bieżnikiem, pierwsza opona ze zdejmowaną felgą, patent na pierwszą na świecie oponę bezdętkową oraz dzięki modelowi „all-terrain”, pierwsza opona zimowa. Również pierwsza pneumatyczna opona do ciągników powstała w firmie Continental. Później pojawiła się pierwsza opona o zoptymalizowanym oporze toczenia i pierwsza opona produkcyjna, której bieżnik wykonano z gumy z mniszka lekarskiego. Firma jest również jednym z pionierów w dziedzinie cyfryzacji. Już w 1999 r. producent opon udowodnił, że informacje wymagane przez zaawansowane systemy wspomagania kierowcy, mogą być dostarczane jeszcze dokładniej i szybciej, jeśli wykorzystamy oponę jako źródło danych. Właśnie w ten sposób narodziła się inteligentna opona. Continental połączył również dane z czujników opon z chmurą, oferując swoim klientom zupełnie nowe, inteligentne rozwiązania i usługi cyfrowe związane z oponami.

Trochę historii

Początek firmy wyznacza data 8 października 1871 r., kiedy założono firmę „Continental-Caoutchouc- & Gutta-Percha-Compagnie”. Asortyment produktów obejmował początkowo różne wyroby gumowe, takie jak, piłki do zabawy, maty gumowe, pokrycia na rolki, tkaniny gumowane, balony oraz pełne opony do powozów i rowerów. Kiedy w 1892 r. rower z wolnobiegiem i hamulcem w pedałach zyskiwał coraz większą popularność na świecie, Continental jako pierwsza niemiecka firma, wyprodukował pneumatyczne opony rowerowe. W 1898 r., rozpoczęto produkcję opon pneumatycznych do samochodów. Pierwsze takie opony nie miały bieżnika, a ich właściwości jezdne były bardzo ograniczone zwłaszcza na mokrych lub zaśnieżonych drogach. Wówczas najwięksi producenci opon szukali rozwiązania problemu podatności swoich produktów na poślizg - aż do momentu, gdy w 1904 r. Continental zaprezentował pierwszą na świecie oponę samochodową z bieżnikiem.

Industrializacja i potrzeby mobilności jako wczesne bodźce do innowacji

Triumf indywidualnej mobilności i postępujące uprzemysłowienie, wymagały zastosowania opon w coraz to nowych obszarach. Oprócz bezpieczeństwa, w centrum uwagi pojawił się również temat wygody. W 1908 r. inżynierowie Continental wywołali sensację wynalezieniem zdejmowanej felgi, która znacznie ułatwiła montaż kół i opon. Z okazji swojego 50-lecia Continental, jako pierwsza niemiecka firma, wprowadził na rynek duże opony do pojazdów użytkowych. W 1928 r. po raz pierwszy wyprodukowano opony do ciągników rolniczych i maszyn trakcyjnych. Opona do ciągników rolniczych T2 była pierwszą pneumatyczną oponą rolniczą w Europie. W sektorze przemysłowym Continental zrewolucjonizował segment opon pełnych, które są używane w wózkach widłowych, pojazdach lotniskowych i innych ciężkich zastosowaniach przemysłowych. Wprowadzona w 1932 r. pełna opona gumowa ContiSuperElastic zyskała na ogromnej popularności, co doprowadziło do powstania do dziś stosowanego w branży skrótu dla tej kategorii: CSE. Kolejnym kamieniem milowym była pierwsza opona wykonana z syntetycznej gumy, która opuściła halę fabryczną Continental w 1936 r. W czasie wojny, producent opon rozpoczął pierwsze badania w celu uzyskania kauczuku z rosyjskich mniszków lekarskich. Projekt ten, został ponownie podjęty w 2011 r. i od tego czasu jest z powodzeniem realizowany. Opona rowerowa „Urban Taraxagum” jest pierwszą oponą Continental produkowaną seryjnie z gumy z mniszka lekarskiego.

W 1943 r. Continental złożył wniosek patentowy na oponę bezdętkową. Wynalazek, który znacznie poprawił opór toczenia opon, stał się powszechną technologią w okresie powojennym i jest nią do dziś. Continental stworzył możliwość bezpiecznej jazdy zimą po raz pierwszy, w 1934 r., dzięki modelowi „all-terrain” – pierwszej oponie dedykowanej do jazdy po śniegu, a tym samym pierwszej oponie zimowej. W 1953 r. Continental przejechał przez zaśnieżoną Przełęcz Świętego Gotarda w Szwajcarii na oponach M+S (ang. Mud+Snow - błoto i śnieg), pomyślnie zdając pierwszy test opon zimowych w historii.

Intensywne testy dla bezpieczeństwa

Zanim nowa opona Continental zostanie wprowadzona na rynek, musi pomyślnie przejść szeroki zakres testów. Nowe modele opon pokonują każdego roku w sumie 25 milionów kilometrów testowych, zanim rozpocznie się ich właściwa produkcja. Te wysiłki są jak najbardziej uzasadnione, ponieważ decydują o najwyższej jakości produktów stosowanych nawet w ekstremalnych warunkach. W 2003 r. Continental był jedynym dostawcą opon produkcyjnych o dopuszczalnej prędkości maksymalnej do 360 km/h - ContiSportContact Vmax. W 2007 r. te same opony jako pierwsze zostały wpisane do Księgi Rekordów Guinnessa i były częstym wyborem podczas wielu rekordowych wyścigów.

Firma posiada nowoczesne ośrodki testowania opon na całym świecie. Tor Contidrom, znajdujący się koło Hanoweru, to tor, który jest punktem odniesienia dla wszystkich centrów testowych opon Continental. Został otwarty w 1967 r., aby już rok później, pierwszy elektronicznie sterowany samochód bez kierowcy był na nim testowany, ku zdumieniu prasy i opinii publicznej. Continental rozwija swoje technologie i również testuje je w swoim ośrodku w Uvalde w Teksasie (USA), by przeprowadzać próby wytrzymałościowe swoich opon.

W 2012 r., na terenie ośrodka badawczego Contidrom, oficjalnie otwarto Automated Indoor Braking Analyser (AIBA) - to jedyne na świecie urządzenie tego rodzaju, które umożliwia całoroczne, całkowicie automatyczne i niezależne od pogody testowanie skuteczności hamowania opon na różnych nawierzchniach przy użyciu bezzałogowych pojazdów. W przyszłości opony będą tam również testowane na nowym dynamicznym symulatorze jazdy. W ten sposób, profesjonalni kierowcy testowi będą także wirtualnie realizować realistyczne scenariusze jazdy. Przeprowadzenie każdego cyklu testowego w symulatorze jazdy, zamiast na prawdziwych drogach oznacza, że będzie można wyprodukować mniej opon testowych. W związku z tym, inwestycja w nową technologię przyczynia się również do szeroko zakrojonych działań Continental na rzecz zrównoważonego rozwoju.

Więcej informacji o nowoczesnych rozwiązaniach i działaniach na rzecz zrównoważonego rozwoju firmy Continental już wkrótce w kolejnym artykule na naszym portalu.

Źródło i fot. Continental

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia

Poszukiwany redaktor/redaktorka treści

Toruń |Umowa o pracę | Umowa na okres próbny wynoszący trzy miesiące, z możliwością przedłużenia do roku Wydawnictwo ...

więcej
/

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń