2021-10-04

Bosch w Mirkowie od 25 lat

Fabryka układów hamulcowych Bosch w Mirkowie k. Wrocławia obchodzi jubileusz 25-lecia. Należący do koncernu od 1996 r. zakład produkcyjny, to dziś kompleksowy ośrodek produkcyjno-badawczy. Na ponad 33 tys. m kw. powierzchni, zespół ponad 900 specjalistów odpowiada za rozwój i produkcję komponentów do układów hamowania, które stosowane są w pojazdach wiodących koncernów motoryzacyjnych. W ciągu ostatniego ćwierćwiecza na liniach produkcyjnych podwrocławskiego zakładu wytworzono ponad 37 milionów komponentów i dostarczono je na pięć kontynentów. Sukces fabryki nie byłby możliwy bez silnego, zmotywowanego zespołu.

Fabryka jest m.in. odpowiedzialna za produkcję iBoostera, niezależnego od próżni produktu, który wspiera układ hamulcowy, umożliwiając skrócenie drogi hamowania. Stosowany jest głównie w autach elektrycznych i hybrydowych. Dzięki takim projektom zakład w Mirkowie wspiera transformację motoryzacji, współtworząc świat bezpiecznej i bezemisyjnej mobilności.

Historia fabryki sięga lat 60-tych ubiegłego wieku, ale jej dynamiczny rozwój w firmie Bosch rozpoczął się w roku 1996. W pierwszych latach produkcja obejmowała hamulce tarczowe i bębnowe, pompy hamulcowe oraz korektory siły hamowania. W 2003 r. fabryka została przeniesiona do obecnej lokalizacji - Mirkowa pod Wrocławiem. W 2009 r. rozpoczęła się dalsza rozbudowa nowego zakładu, a w 2012 r. działalność zainicjowało Centrum Badawczo-Rozwojowe.

Badania i rozwój

Centrum B&R, w którym pracuje obecnie ponad 70 inżynierów, wspiera zarówno zakład produkcyjny w Mirkowie jak i inne fabryki koncernu, rozwijając produkty dla motobranży. Wrocławski ośrodek jest centrum kompetencji w zakresie prac nad zbiornikiem wyrównawczym płynu hamulcowego, jest też odpowiedzialny za konstrukcję pierwszej generacji iBoostera. Zespół Centrum B&R aktywnie uczestniczy również w pracach rozwojowych koncernu przy opracowywaniu kolejnych generacji układów hamulcowych - np. Zintegrowanego Zespołu Mocy (eng. Integrated Power Brake).

W Centrum B&R prowadzone są także prace z wykorzystaniem zaawansowanych symulacji numerycznych oraz sztucznej inteligencji. Celem jest optymalizacja procesu rozwoju produktu, również dla innych lokacji.

Obecnie w ramach jednostki tworzony jest  nowy zespół odpowiedzialny za obszar testowy, który uzupełni istniejące obszary badań funkcjonalnych i wytrzymałościowych o wibroakustykę. Tym samym liczba ekspertów Centrum B&R w Mirkowie przekroczy 80.  

Technologie XXI wieku

Ważnym krokiem milowym dla fabryki w Mirkowie było też rozszerzenie portfolio o produkty mechatroniczne:

  • iBooster gen. 1 i 2 - system wspomagania układu hamulcowego, który jest niezależny od wytwarzanej przez silniki spalinowe próżni, może być więc stosowany w pojazdach hybrydowych i elektrycznych. Jego działanie pozwala na skrócenie drogi hamowania, co zwiększa bezpieczeństwo jazdy. Oprogramowanie iBoostera może być skonfigurowane tak, by odpowiednio ustawić wyczucie pedału hamulca, dostosowując je do wymogów konkretnych producentów. Ta sama jednostka iBooster może być więc umieszczana w różnych modelach samochodów;
  • czujnik prędkości koła (WSS) - podstawowym zadaniem czujnika prędkości koła jest zbieranie informacji o prędkości obrotowej kół jezdnych dla systemu ABS, kontrolującego siłę hamowania. Gdy prędkość obrotowa kół spadnie poniżej określonej wartości, ABS włącza się i zmniejsza siłę hamowania, by nie dochodziło do poślizgu kół. System ABS przesyła też informacje z czujników WSS do innych systemów elektronicznych, takich jak kontroli trakcji (TC) czy stabilizacji toru jazdy (ESP). To z kolei pozwala uruchamiać hamulce, czy kontrolować inne podzespoły celem zapobieżenia poślizgowi poprzecznemu czy wzdłużnemu samochodu.

Plany inwestycyjne i rozbudowa zakładu

Bosch zainwestował już w polską fabrykę ponad miliard złotych. Wysoka jakość pracy i zaangażowanie zespołu przekonały koncern do dalszych inwestycji pod Wrocławiem. Jesienią br. rozpocznie się rozbudowa zakładu, którego powierzchnia do końca 2022 r. powiększy się o 25 proc. Uruchomione zostaną też nowe, zautomatyzowane linie produkcyjne. Firma rozwija również centrum kompetencji z szeregiem funkcji centralnych wspierających globalne operacje biznesowe koncernu.

Źródło i fot. Bosch

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia

Poszukiwany redaktor/redaktorka treści

Toruń |Umowa o pracę | Umowa na okres próbny wynoszący trzy miesiące, z możliwością przedłużenia do roku Wydawnictwo ...

więcej
/

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń