Nowa gama opon ciężarowych Goodyear Fuelmax Endurance przystosowana jest do szerokiego zakresu zastosowań w transporcie, a jednocześnie wspiera producentów w dalszym obniżaniu poziomu emisji nowych pojazdów ciężarowych średnio o 2 proc. w porównaniu z oponami z oznaczeniem ‘C’ w zakresie efektywności paliwowej [1]. Zgodnie z ogólnymi ambicjami Europy, emisja CO2 z nowych pojazdów użytkowych musi zostać zmniejszona o 15 proc. od 2025 r., a następnie do 30 proc. od 2030 r. w porównaniu do poziomu bazowego z lat 2019-20.
Do tej pory operatorzy transportowi często musieli wybierać pomiędzy trwałością, dużym przebiegiem a doskonałą wydajnością paliwową. Opony Fuelmax Endurance zostały zaprojektowane, aby ułatwić ten wybór menedżerom flot, którzy poszukują oszczędności kosztów i paliwa, ponieważ nie są już ograniczeni rodzajem dróg, po których jeżdżą.
- Oferta Fuelmax Endurance jest prawdziwym przełomem w branży oponiarskiej i transportowej, ponieważ jest wydajna i wszechstronna, przy tym charakteryzuje się niską emisją spalin, doskonałym przebiegiem i trakcją - powiedział Maciej Szymański, dyrektor marketingu ds. opon użytkowych Goodyear w Europie. - Zmniejszenie emisji CO2 o 2 proc. przekłada się na oszczędność około 1 tony CO2 i 400 l paliwa na samochód ciężarowy rocznie. Gdyby flota składająca się ze 100 pojazdów zmieniła opony klasy C na paliwooszczędne klasy B, takie jak Fuelmax Endurance, oznaczałoby to potencjalne oszczędności rzędu 100 ton CO2 i 40 000 litrów paliwa rocznie. Możemy sobie wyobrazić potencjał, gdy zaczniemy mnożyć liczbę pojazdów i flot. [1]
Kluczowe obszary rozwoju
Tworząc nowe opony, inżynierowie Goodyear skupili się na połączeniu trzech sprzecznych ze sobą aspektów, a więc przebiegu, trakcji i wszechstronności, aby zapewnić oszczędność paliwa i niską emisję spalin.
Punktem wyjścia przy opracowywaniu nowej linii były sprawdzone technologie firmy. Ponadto specjalnie opracowane innowacje dla opon na oś kierowaną i napędową zwiększają możliwości produktów Goodyear w aspekcie efektywności paliwowej na szerszym zakresie tras, zapewniając jednocześnie trakcję, przyczepność i przebieg dzięki solidnej, wszechstronnej konstrukcji. [2]
Opona na oś kierowaną Fuelmax Endurance łączy w sobie technologię Goodyear IntelliMax Rib w układzie 5- lub 6-żebrowym z pomysłowym rozmieszczeniem żeber i geometrią rowków. Usztywnienia w rowkach barkowych łączą się, gdy opona się toczy, zwiększając jej wytrzymałość i ograniczając zużycie w bardziej wymagających warunkach terenowych, gdzie jazda w trybie stop-start, uderzenia w krawężniki, częstsze skręcanie i manewrowanie oraz intensywniejsze hamowanie stawiają przed oponami dodatkowe wyzwania.
Zwiększona głębokość bieżnika w wybranych rozmiarach opon na oś kierowaną skutkuje większą ilością ścieralnej gumy [3], co zapewnia lepszą przyczepność w późniejszym okresie eksploatacji. Innowacyjna, niskoenergetyczna mieszanka bieżnika kompensuje wytwarzanie ciepła spowodowanego siłami działającymi na oponę na osi kierowanej. W wielu modelach z nowej linii na oś kierowaną zastosowano również zoptymalizowaną mieszankę ściany bocznej, która przyczynia się do obniżenia emisji spalin i zużycia paliwa, ponieważ zmniejsza uginanie i deformację ściany bocznej podczas jazdy w terenie.
Oprócz innowacyjnej mieszanki bieżnika przeznaczonej na oś napędową, w oponie zastosowano specjalny proces utwardzania, aby jeszcze bardziej zoptymalizować opory toczenia. Kierunkowy wzór bieżnika wyposażony w dużą liczbę głębokich lameli, rowków centralnych i wgryzających się krawędzi, poprawia trakcję i skuteczniej odprowadza wodę.
Dzięki połączeniu różnych technologii, cała gama opon Fuelmax Endurance zapewnia wysoką efektywność paliwową (kategoria B), a także zwiększoną wytrzymałość, przyczepność i trakcję nawet w późnym okresie eksploatacji. Zarówno opony na oś kierowaną, jak i napędową posiadają certyfikat 3PMSF i są wyposażone w system identyfikacji radiowej RFID umożliwiający zarządzanie oponami.
Większa trwałość
Podkreślając zaangażowanie Goodyeara w gospodarkę o obiegu zamkniętym, nowa opona Fuelmax Endurance jest w pełni zgodna z programem bieżnikowania opon opracowanym przez producenta. Model na oś napędową będzie dostępny w postaci bieżnikowanej na gorąco opony premium TreadMax, która zapewnia dodatkowe przebiegi, a jednocześnie te same cechy i korzyści, co nowy, innowacyjny bieżnik, obniżając jednocześnie koszty opon nawet o 30 proc. [4].
W połączeniu z rozwiązaniami firmy do inteligentnego monitorowania opon, takimi jak system monitorowania ciśnienia Goodyear TPMS, czytnik najazdowy Drive-Over-Reader i ostatnio wprowadzony system DrivePoint, można znacznie wydłużyć żywotność produktów i zwiększyć ich efektywność paliwową. To kolejne wsparcie dla firm transportowych w ich dążeniu do bardziej zrównoważonej przyszłości.
[1] Etykieta UE: wszystkie rozmiary opon z nowej linii produktów Fuelmax Endurance posiadają kategorię B w zakresie efektywności paliwowej.
Liczby oparte na obliczeniach Vecto przy przejściu z KMAX GEN-2 (kategoria C efektywności paliwowej) na Fuelmax Endurance (kategoria B efektywności paliwowej).
[2] Omawiane zoptymalizowane technologie i innowacje są dostosowane do potrzeb klienta i zróżnicowane według rozmiaru opon.
[3] Porównywanie do Fuelmax GEN-2 w wybranych rozmiarach.
[4] Na podstawie szacunków wewnętrznych Centrum Innowacji Goodyear w Luksemburgu.
Źródło i fot. Goodyear