2021-09-17

Ekologiczny napęd

Z najnowszych danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów (ACEA) wynika, że w wakacje sprzedaż samochodów osobowych w Polsce spadła. W lipcu br. Polacy zarejestrowali prawie 39 tys. nowych osobówek (-8,4 proc. r/r), a w sierpniu ponad 33 tys. (-4,3 proc. r/r). W opinii przedstawicieli Exact Systems za mniejszy ruch w salonach odpowiadają przede wszystkim ograniczenia w dostępności modeli z uwagi na brak półprzewodników oraz niepewność co do kolejnej fali pandemii. I mówią o tzw. polaryzacji konsumenckiej. Jednocześnie wskazują pozytywną stronę wyników - rosnący udział alternatywnych napędów. Od stycznia do sierpnia br. ponad 32 proc. zarejestrowanych nowych aut stanowiły hybrydy czy elektryki.

- Niewielkie spadki sprzedaży w tegoroczne wakacje wcale nie oznaczają, że Polacy nie chcą kupować nowych samochodów - powiedział Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems. - Wręcz przeciwnie, popyt jest, ale rośnie niepewność, co do kolejnej fali pandemii. Zarówno klienci indywidualni jak i przedstawiciele firm nie wiedzą, jak silna będzie i jak długo potrwa, dlatego odkładają zakupy. Cały czas, pomimo trwającej akcji szczepień i utrzymujących się wielu obostrzeń, końca pandemii COVID-19 nie widać. Jest jeszcze druga strona medalu - coraz bardziej odczuwalne kłopoty z podażą, które są konsekwencją kryzysu półprzewodnikowego. Choć wiele aut jest wyprodukowanych, to nie opuszczają przyzakładowych parkingów, bo brakuje w nich podzespołów, głównie zawierających półprzewodniki. Kiedy skończą się kłopoty z ich dostawą, czyli nie wcześniej niż w pierwszym kwartale przyszłego roku, można spodziewać się dużych skoków w statystykach rejestracji.

Wakacje w polskich salonach

W lipcu br. w Centralnej Ewidencji Pojazdów pojawiło się 38849 nowych samochodów osobowych, czyli o 8,4 proc. mniej niż w tym samym miesiącu 2020 r. Natomiast w sierpniu Polacy zarejestrowali 33218 osobówek (-4,3 proc, r/r).

Od początku 2021 r. w Polsce zarejestrowano 314190 nowych samochodów osobowych, czyli o 22,3 proc. więcej niż od stycznia do sierpnia 2020 r. Niezmiennie dynamika sprzedaży marek premium jest zdecydowania wyższa niż popularnych. W ciągu ośmiu miesięcy zarejestrowano o 36 proc. więcej aut premium (ponad 63 tys. sztuk), podczas gdy wzrost rejestracji marek popularnych wyniósł 19 proc. (251 tys. sztuk). Udział klientów indywidualnych i firmowych wyniósł odpowiednio 26 i 74 proc.. Ci pierwsi najchętniej kupowali Toyotę, KIA i Skodę. TOP3 marek rejestrowanych przez firmy stanowią Toyota, Skoda i Volkswagen. Tuż za podium uplasowała się marka premium - BMW.

Diesle już za ekoautami

W porównaniu z podobnym okresem ubiegłego roku z polskich salonów wyjechało mniej diesli (ich udział spadł z 18,5 do 13,5 proc.). Zmniejszyła się także sprzedaż silników benzynowych (ich udział spadł z 65,7 do 54,2 proc.). Natomiast na fali są napędy alternatywne. Ich udział wyniósł 32,4 proc., podczas gdy rok temu był dwa razy niższy. Sprzedaz diesli cały czas spada, a po ośmiu miesiącach tego roku ich udział w rejestracji jest ponad dwa razy niższy niż napędów alternatywnych.

Paweł Gos z Exact Systems wskazuje na występujące w Polsce tzw. zjawisko polaryzacji konsumenckiej: - Ze względu na zmiany związane z elektromobilnością, zapowiedziane przez większość producentów wycofanie się z produkcji samochodów spalinowych i wzrost cen paliw na skutek nakładania nowych podatków w celu uatrakcyjnienia zakupu ekoauta, klienci są podzieleni w decyzjach motozakupowych. Osoby z wysoką ekoświadomością są przekonane, że ich kolejnym autem będzie elektryk lub hybryda, inni spieszą się z zamówieniem auta o tradycyjnym napędzie bez względu na brak promocji przy jednoczesnym przeczuciu o wzroście cen.

Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) wynika, że od stycznia do sierpnia br. z salonów w Polsce wyjechało 38,4 tys. klasycznych hybryd (+103 proc. r/r), 45,3 tys. tzw. miękkich hybryd (+215 proc. r/r), 9,4 tys. aut z napędem elektrycznym (+152 proc. r/r).

Wakacje w Unii Europejskiej

Na europejskim rynku samochodów osobowych został przerwany wzrostowy trend. W lipcu br. sprzedaż odnotowała znaczący spadek na poziomie -23 proc. r/r.  Sierpień okazał się również słabszym miesiącem w porównaniu do analogicznego okresu 2019 r. - Europejczycy kupili prawie 623 tys. nowych osobówek, -19 proc. r/r. Łącznie, po ośmiu miesiącach w UE zarejestrowano 6,8 mln aut, co daje 11,2% dynamikę r/r (1).

Od stycznia do sierpnia br. najwięcej nowych samochodów osobowych wyjechało z salonów w Niemczech (1,8 mln; +2,5 proc. r/r). Na drugim miejscu znalazła się Francja z 1,1 mln zarejestrowanych osobówek (+12,8 proc. r/r). Trzecie miejsce przypadło Włochom (1,06 mln; +31 proc. r/r). W Europie, pomimo lekkiego spadku, nadal najczęściej kupowaną marką jest Volkswagen – prawie 804 tys. sprzedanych sztuk i 11,8 proc. udział w rynku.

1) Dane ACEA obejmujące państwa członkowskie Unii Europejskiej, poza Maltą

Źródło: Exact Systems, fot. Toyota

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń