Platforma ALZURA Tyre24 B2B przeprowadziła szeroko zakrojoną ankietę w celu poznania zachowań zakupowych sprzedawców detalicznych w różnych obszarach produktowych i wyciągnięcia wniosków. Dilerzy Basic i Premium zostali zapytani głównie o kwestie związane z zaopatrzeniem i zakupami oraz o związane z tym wyzwania.
Informacje ogólne o ankietowanych
Większość badanych sprzedawców to właściciele (75 proc.) i osoby powyżej 40 roku życia (69 proc.), 23 proc. dilerów to osoby w przedziale wiekowym 30-40 lat. W podziale na sektory dominują niezależne warsztaty i specjaliści od opon (70 proc.), przed powiązanymi z markami dilerami samochodowymi (20 proc.) i niezależnymi dilerami (10 proc.). 17 proc. jest powiązanych z systemem współpracy lub franczyzy. Zatrudnienie w tych firmach wynosi od 2 do 10 pracowników dla większości respondentów (45 proc.), 38 proc. ma mniej niż 2 pracowników.
Zachowania i rytm zamawiania klientów
Jeśli chodzi o preferowaną porę dnia na składanie zamówień, to wśród respondentów (70 proc.) nie ma określonej konkretnej pory dnia. 75 proc. sprzedawców to użytkownicy często zamawiający regularnie części samochodowe, 25 proc. ma sezonowe zachowania zakupowe.
Na pytanie o ogólną częstotliwość zamówień internetowych, 58 proc. sprzedawców stwierdziło, że zawsze zamawia przez internet. 17 proc. zamawia przez internet częściej niż raz dziennie, 7 proc. raz dziennie, a kolejne 7 proc. częściej niż raz w tygodniu. Laptop lub komputer PC jest używany do składania zamówień online przez 98 proc. respondentów. Smartfony są używane przez 21,4 proc. respondentów, a tablety do składania zamówień online wykorzystuje tylko 7 proc. sprzedawców. Jeśli sprzedawcy potrzebują dodatkowych informacji o produktach, większość z nich (68 proc.) zwraca się do innych kolegów po fachu. 63 proc. respondentów czerpie informacje z internetu.
Produkty
Aż 93,9 proc. respondentów kupuje opony za pośrednictwem ALZURA Tyre24. Felgi aluminiowe i części samochodowe znajdują się na drugim miejscu i są kupowane przez około 60 proc. zapytanych dilerów. Większość sprzedawców detalicznych (74 proc.) preferuje jedną markę podczas dokonywania zakupów. Czynnikami decydującymi o korzystaniu z ALZURA Tyre24 przez respondentów były: "Atrakcyjne ceny", "Jedna platforma dla opon, felg, części i akcesoriów" oraz "Szeroka oferta produktów". 51 proc. ankietowanych dilerów zrzeszonych w ALZURA Tyre24 potrzebuje od 40 do 200 opon podczas sezonowej wymiany opon. 19 proc. potrzebuje więcej niż 400 opon, a 18 poroc. mniej niż 40 opon. Tylko 6 proc. respondentów potrzebuje więcej niż 1200 opon.
Źródło i fot. Saitow AG