Na tegorocznych targach motoryzacyjnych IAA MOBILITY, Continental zaprezentuje swoją innowacyjną koncepcję opon Conti GreenConcept. Ten model wykorzystuje zarówno obecne, jak i nowe podejście technologiczne do projektowania ekologicznych opon do samochodów osobowych. Celem integracyjnej i zrównoważonej koncepcji Continentala jest zminimalizowanie zużycia zasobów w każdym ogniwie łańcucha wartości opony. W związku z tym, badania dotyczyły wszystkich aspektów, począwszy od pozyskiwania surowców, poprzez różne etapy produkcji, aż po sposoby wydłużenia okresu eksploatacji opony. Inżynierowie rozwoju i eksperci materiałowi firmy znaleźli nowatorskie rozwiązania dla każdego z tych trzech wyzwań. Rezultat - opona, która składa się w wysokim stopniu z materiałów identyfikowalnych, odnawialnych i pochodzących z recyklingu, ma lekką konstrukcję, która pozwala oszczędzać zasoby, a także wydłużyć jej żywotność dzięki odnawialnemu bieżnikowi.
Połowa surowców przyjaznych środowisku
Ponad połowa wszystkich surowców używanych do produkcji opon Conti GreenConcept pochodzi ze źródeł odnawialnych lub podlega recyklingowi. Firma dąży, aby najpóźniej do roku 2050 wszystkie zakłady produkujące opony w pełni przestawiły się na surowce pozyskane w sposób zrównoważony. Producent definiuje to jako wszystkie materiały, które pochodzą z obiegu zamkniętego, nie mają szkodliwego wpływu na ludzi i środowisko, są pozyskiwane w sposób odpowiedzialny i neutralny dla klimatu w całym łańcuchu dostaw.
Conti GreenConcept składa się również w 35 proc. z materiałów odnawialnych. Wśród nich znajduje się kauczuk naturalny z mniszka lekarskiego, krzemian z popiołu z łusek ryżu oraz oleje i żywice roślinne, co prowadzi do znacznej redukcji materiałów opartych na ropie naftowej. Oprócz tego, zakłady Continental wykorzystują już na szeroką skalę inne materiały, takie jak kauczuk z recyklingu czy oleje roślinne. Dla Continental ważne jest także dalsze uprawianie i przetwarzanie zrównoważonych materiałów. Na przykład, wspólnie z partnerami w swoim zakładzie w Anklam w Niemczech, firma prowadzi badania nad wykorzystaniem rosyjskiego mniszka lekarskiego. Celem jest umożliwienie uprawy kauczuku naturalnego w bezpośrednim sąsiedztwie zakładów produkujących opony.
"ContiRe. Tex": poliester z przetworzonych butelek PET
Conti GreenConcept składa się w 17 proc. z materiałów pochodzących z recyklingu, a mianowicie z odzyskanej stali i sadzy, a także (co jest nowością w branży) z poliestru pochodzącego z przetworzonych butelek plastikowych, z którego wykonany jest karkas opony. Continental planuje stopniowe wprowadzanie technologii ContiRe. Tex od 2022 r., torując w ten sposób drogę do produkcji opon z przędzy poliestrowej z przetworzonych butelek PET. W procesie recyklingu nie są przeprowadzane typowe pośrednie etapy obróbki chemicznej, a uzyskana przędza poliestrowa jest funkcjonalnie przystosowana do przenoszenia wysokich sił mechanicznych, na które narażone są opony. W ramach tzw. procesu upcyklingu zużyte butelki PET otrzymują nowe życie jako wysokowydajny materiał poliestrowy. Konwencjonalne opony do aut osobowych składają się z około 400 gramów przędzy poliestrowej każda. Do produkcji kompletu czterech opon można ponownie wykorzystać w sumie ponad 60 butelek PET (politereftalan etylenu) pochodzących z recyklingu.
Kolejnym elementem drogi do zrównoważonego rozwoju Conti GreenConcept jest specjalna mieszanka materiałów, którą umożliwia COKOON - technologia przyjaznego dla środowiska łączenia wzmocnień tekstylnych z mieszankami gumowymi, opracowana przez Continental we współpracy z firmą Kordsa. W duchu współpracy open-source, obaj partnerzy bezpłatnie udostępniają tę technologię wszystkim z branży oponiarskiej od 2019 roku.
Inteligentny pojazd na lekkiej konstrukcji
Oprócz wykorzystania materiałów odnawialnych i tych, które pochodzącą z recyklingu, Conti GreenConcept podnosi poprzeczkę w zakresie innowacyjnej technologii lekkiej konstrukcji. Waga opony wynosi zaledwie 7,5 kilograma, co oznacza, że jest ona nawet o 40 proc. lżejsza od opon konwencjonalnych. Zmniejszenie masy było możliwe dzięki zoptymalizowanej rzeźbie bieżnika, specjalnej ścianie bocznej oraz nowej konstrukcji karkasu z rdzeniem o zoptymalizowanej masie.
Dzięki swojej lekkiej konstrukcji opona jest przeznaczona do stosowania w inteligentnych pojazdach nowej generacji, wyposażonych w czujniki i napędy oszczędzające zasoby naturalne. Czujniki w takich pojazdach dostarczają kierowcom informacje potrzebne do jazdy, co z kolei umożliwia stosowanie coraz lżejszych i bardziej przyjaznych dla środowiska opon.
Jeszcze niższy opór toczenia
Specjalnie zaprojektowany bieżnik Conti GreenConcept zapewnia większy margines bezpieczeństwa, niż w przypadku konwencjonalnych opon o tej samej głębokości bieżnika. Zoptymalizowano również materiały, z których wykonano bieżnik, co pozwoliło na dalsze zmniejszenie masy opony, a tym samym obniżenie oporów toczenia. Wewnętrzne pomiary wykazały, że opór toczenia Conti GreenConcept jest o około 25 procent niższy niż klasa "A", zgodnie z systemem oznaczeń opon UE. Niski opór toczenia oznacza mniejsze zużycie energii, co prowadzi do wymiernej poprawy w zakresie wpływu na środowisko. W przypadku pojazdów spalinowych oznacza to większe przebiegi i niższą emisję dwutlenku węgla, natomiast w przypadku pojazdów elektrycznych skutkuje to zwiększonym zasięgiem.
Bieżnik wielokrotnie odnawialny
Naturalny kauczuk zastosowany w mieszance bieżnika Conti GreenConcept to w 100 proc. kauczuk naturalny Taraxagum. Dzięki specjalnym właściwościom tej opony można ją wielokrotnie bieżnikować, przy minimalnych nakładach zarówno czasu, jak i materiałów. Zielony kolor linii bazowej bieżnika oznacza przejście od bieżnika do karkasu. Nieuszkodzone karkasy mogą być wielokrotnie wykorzystywane. W ten sposób można ponownie wykorzystać cenne surowce, które są w nią wbudowane. Na przykład, trzykrotne odnowienie bieżnika zmniejsza o połowę ilość materiału użytego do produkcji karkasu w przeliczeniu na całkowity przebieg opony.
Volkswagen ID. LIFE na eko-oponach
Na stoisku firmy na targach IAA MOBILITY 2021 można tez zobaczyć samochód ID. LIFE marki Volkswagen - który stanowi kolejną koncepcję Continental. Technologie zastosowane w oponach do tego modelu są gotowe do produkcji seryjnej w najbliższej przyszłości. Opona koncepcyjna, zaprojektowana na bazie standardowej opony Continental EcoContact 6, charakteryzuje się bardzo niskim oporem toczenia (etykieta UE "A"), co przyczynia się do zwiększenia zasięgu ID. LIFE. Dzięki wykorzystaniu materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu, które stanowią 37 proc. wszystkich materiałów, opona wnosi znaczący wkład w ochronę zasobów w całym łańcuchu wartości. Na ścianach bocznych EcoContact 6 widnieje slogan "Responsibly Sourced Rubber", co ma podkreślać działania firmy na rzecz transparentnego pozyskiwania kauczuku naturalnego.
Conti GreenConcept i opona koncepcyjna dostarczona firmie Volkswagen do jego modelu koncepcyjnego ID. LIFE podkreślają ambitny cel Continentala, aby do roku 2030 stać się najbardziej postępową firmą oponiarską pod względem odpowiedzialności ekologicznej i społecznej. Pierwszym krokiem w tym kierunku jest działalność firmy w zakresie bezemisyjnej mobilności, która od 2022 r. ma stać się całkowicie neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla. Jest to ważny kamień milowy na drodze do pełnej neutralności węglowej, który pomoże również klientom firmy w osiągnięciu ich własnych celów w zakresie dekarbonizacji. Najpóźniej do 2050 r. Continental zamierza produkować swoje opony w 100 proc. z materiałów wytwarzanych w sposób zrównoważony, a tym samym osiągnąć pełną neutralność klimatyczną we wszystkich swoich łańcuchach dostaw.
Źródło i fot. Continental