2021-09-06

Ciężarowe nowości Hankooka

W ramach serii SmartFlex firma Hankook wprowadziła nowe bieżniki do samochodów ciężarowych do transportu regionalnego i dalekobieżnego w Europie. SmartFlex AH51 na oś sterującą i SmartFlex DH51 na oś napędową zapewniają lepsze przebiegi o odpowiednio 15 i 20 proc. w porównaniu z poprzednimi modelami. Oprócz innych funkcji wynikających z projektu Hankook SmartLife, w ramach obu nowych technologii wzorów bieżnika, zostanie wprowadzona samoregeneracja rowków bieżnika. Pierwszych sześć rozmiarów będzie dostępnych na wybranych rynkach europejskich od listopada 2021 r.

Linia opon ciężarowych SmartFlex obejmuje szczególnie szeroki zakres zastosowań, od transportu regionalnego po lokalny. W razie potrzeby spektrum rozszerza się nawet do zastosowań w transporcie długodystansowym i na placach budowy. Dodatkowo ich eksploatacja jest możliwa przez cały rok kalendarzowy dzięki certyfikacji 3PMSF. Hankook, rozszerza teraz swoje portfolio opon w ramach linii SmartFlex o dwa zupełnie nowe bieżniki: SmartFlex AH51 na oś kierowaną i SmartFlex DH51 na oś napędową.

W porównaniu z poprzednimi modelami, odnotowano wzrost przebiegu w przypadku obu nowych modeli opon, 15 proc. na oś sterującą i 20 proc. na oś napędową. Co więcej, 10-proc.zmniejszenie oporów toczenia modelu AH i DH51 przyczynia się do dalszego zmniejszenia zużycia paliwa w porównaniu z już dobrze sprawującymi się oponami z serii 31. Biorąc pod uwagę wskaźnik CPK (koszt na kilometr), który staje się coraz ważniejszy dla całej branży transportowej, oba nowe bieżniki SmartFlex są w stanie wesprzeć ekonomiczne operacje transportowe w coraz bardziej zrównoważony sposób.

Sanghoon Lee, prezes Hankook Tire Europe, powiedział: - W naszej firmie przywiązujemy dużą wagę do trwałości naszych produktów, dlatego nasze najnowsze, inteligentne bieżniki spełniają nasze aspiracje w zakresie zapewnienia zrównoważonych i przyszłościowych opon, oczywiście również w połączeniu ze znacznie zwiększonymi korzyściami dla klientów. Naszym celem jest wykorzystanie zrównoważonych materiałów w naszych produktach aż w 55 proc. do 2025 r. i 100 proc. do 2045 r.

Podczas opracowywania obu opon inżynierowie firmy wykorzystali projekt Hankook SmartLife, który w szczególności skupia się na zrównoważonym rozwoju. W ramach niego produkty mają oferować najwyższą możliwą wydajność od pierwszego do ostatniego milimetra głębokości bieżnika. Podobnie jak wszystkie nowoczesne opony ciężarowe Hankook, dwa nowe bieżniki mogą być pogłębiane dzięki najnowszym technologiom i oczywiście nadają się do bieżnikowania. Ponadto karkas Hankook SmartLife Premium w połączeniu z bieżnikowaniem Hankook Premium zapewnia wydłużenie żywotności opony nawet o 250  proc., a tym samym większe oszczędności zasobów i efektywności kosztowej.

Guy Heywood, dyrektor ds. marketingu Truck & Bus Tyres w Hankook Tire Europe podkreślił: - Intensywne testy wykazały, że w porównaniu do konkurentów w kategorii premium, oba nowe produkty SmartFlex osiągają znacznie wyższe standardy wydajności w kategorii osiągów żywotności, nawet gdy opona jest zużyta w 2/3, na przykład pod względem drogi hamowania na mokrej nawierzchni a także przyczepności i bezpieczeństwa w szerokim zakresie warunków drogowych.

Mieszanka bazowa obu modeli AH51 i DH51 została zaprojektowana pod kątem wydajności. Zwiększenie udziału materiałów o niskim współczynniku tłumienia znacząco przyczynia się do zmniejszenia zasadniczej utraty mocy lepkosprężystej w całym bieżniku, dzięki czemu traci się mniej energii i poprawia się efektywność paliwowa. Mieszanki ścian bocznych zostały również świeżo opracowane dla nowej generacji SmartFlex. Producent położył duży nacisk na znacznie zwiększoną odporność na powstawanie pęknięć i zmęczenie materiału. W ten sposób ogólna odporność karkasów SmartLife stosowanych w AH51 i DH51 została jeszcze bardziej zwiększona w porównaniu z poprzednimi bieżnikami. Charakterystyczną cechą obu nowych opon były odporne na karby mieszanki bieżnika, w których specjalne wysokowydajne żywice poprawiają odporność i trwałość poprzez zwiększenie masy cząsteczkowej zastosowanych polimerów, przyczyniając się w ten sposób do ogólnie lepszych przebiegów.

Innowacyjny proces mieszania Hankook IMS (Innovative Mixing System) zapewnia równomierne rozmieszczenie cząsteczek sadzy i cząsteczek gumy w mieszankach. W połączeniu z wydłużeniem czasów mieszania w obniżonych temperaturach można w ten sposób osiągnąć znaczny wzrost szybkości wiązania pomiędzy cząsteczkami sadzy i kauczuku. W rezultacie opony SmartFlex wyzwalają mniej ciepła podczas pracy.

Technologia projektowania SCCT (Stiffness Control Contour Theory) zastosowana w produktach SmartFlex zapewnia, że rozkład ciśnienia wewnętrznego jest tak równomierny, jak to możliwe, w zależności od zastosowania. Skutkuje to większą stabilnością i mniejszym ruchem karkasu podczas użytkowania, co przekłada się na wysoką trwałość karkasów SmartLife i bardzo dobrą podatność na bieżnikowanie. Zarówno w przypadku opasań, jak i samego karkasu, modele AH51 i DH51 wykorzystują specjalne materiały z kordu stalowego o wysokiej wytrzymałości. Wraz z technologią SCCT zapewnia to spójną powierzchnię styku, zapewniającą równomierne zużycie, a także lepszą przyczepność i skuteczność hamowania.

Lamele 3D z samoregenerującymi się elementami bieżnika wbudowane w bieżniki AH51 i DH51 pojawiają się po zużyciu od 40 do 70 proc. bieżnika. Zadaniem tych „regenerujących się" rowków jest zablokowanie klocków bieżnika podczas toczenia, a tym samym zapewnienie większej ogólnej stabilności bieżnika, a tym samym wydłużenie przebiegu w całym okresie eksploatacji. Sprawiają też, że opona jest bardziej wytrzymała i mniej podatna na wpływy zewnętrzne, takie jak słaba nawierzchnia. Tak zwane „ukryte rowki" pojawiają się od momentu, gdy poziom zużycia osiągnie około 70 proc. i zapewniają ciągłą wysoką trakcję i przyczepność, nawet na mokrej nawierzchni, aż do całkowitego zużycia bieżnika.

Szerokie klocki bieżnika SmartFlex AH51, które mogą być również używane jako opona na wszystkie osie, są wyposażone w dodatkowe wsporniki (TWES - Tread Wear Equalized Stepper) w zewnętrznych rowkach i znacznie zwiększają sztywność bieżnika w połączeniu z szerokimi żebrami barkowymi opony. Zapewniają równomierne zużycie na całej szerokości opony. Skutkuje to poprawą przebiegu i oporów toczenia. SmartFlex DH51 ma szerszą powierzchnię styku niż jego poprzednik, co zwiększa przyczepność, jednocześnie poprawiając przebieg i opór toczenia. Specjalne lamele na blokach barku, które w naturalny sposób są obciążone przez opony osi napędowej, pomagają zmniejszyć pękanie nawet podczas szczytowych obciążeń. Ponadto wspomagają drenaż bieżnika, aby jeszcze bardziej zwiększyć przyczepność.

Źródło i fot. Hankook

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń