Zastrzeżona technologia Virtual Tyre Development firmy Bridgestone pozwala projektować opony w przestrzeni cyfrowej, testować je wirtualnie i wprowadzać odpowiednie ulepszenia, zanim wyprodukuje się prototypy i przejdzie do testów w świecie rzeczywistym. Proces zapewnia wiele korzyści w zakresie wydajności i zrównoważonego rozwoju - skraca czas opracowywania produktu, ogranicza zużycie surowców i emisję CO2, a także zapewnia większą dokładność i elastyczność.
Ograniczenie wpływu na środowisko
Dzięki technologii Virtual Tyre Development w każdym projekcie, można zaoszczędzić około 200 opon - w procesie projektowania firma nie produkuje prototypowych egzemplarzy, dzięki czemu zmniejsza zużycie surowców i emisje CO2 o około 60 proc. na tym etapie.
Rzeczywisty świat jest oczywiście docelową przestrzenią dla każdej opony, więc testy wyprodukowanych opon zawsze będą stałym elementem procesu, jednak dzięki Virtual Tyre Development testy fizyczne można przeprowadzić później w procesie rozwoju, zamykając ostatni etap i kończąc prace nad oponą. Tradycyjnie opracowywane opony prototypowe wymagają przejechania nawet 40 tys. km na torze. Virtual Tyre Development to rozwiązanie, które ogranicza zakres testów fizycznych, a co się z tym wiąże - emisje spalin, czyniąc proces bardziej wydajnym i przyjaźniejszym dla środowiska.
To innowacyjne podejście pomaga osiągać cele związane z odpowiedzialną produkcją, określone w naszej strategii CSR „Our Way to Serve”. Technologia okazała się dużym sukcesem, więc firma stosuje ją we wszystkich procesach rozwoju opon, a jej najnowsze produkty klasy premium, takie jak Bridgestone Potenza Sport, zostały wprowadzone na rynek właśnie dzięki Virtual Tyre Development.
Korzyści większej elastyczności procesu rozwoju
Bridgestone EMIA zaczęło wykorzystywać technologię modelowania wirtualnego ponad 10 lat temu, ale tylko na etapie badawczym. Technologia Virtual Tyre Development została wdrożona przez zespół projektujący opony w Bridgestone w 2015 r.. Od tego czasu zwiększano możliwości w zakresie symulacji i modelowania, osiągając bardzo wysoki poziom precyzji.
Bridgestone wykorzystuje technologię wirtualnego modelowania opon w znacznej części procesu projektowania, testując zachowanie poszczególnych opon w różnych warunkach przed ich fizycznym wyprodukowaniem.
Większa elastyczność, jaką zapewnia wirtualne projektowanie opon umożliwia testowanie znacznie większej liczby wariantów danego produktu. Ważne jest też to, że firma jest w stanie modyfikować parametry cyfrowego „bliźniaka” opony i natychmiast testować go w symulatorze jazdy. Oznacza to nie tylko ogromne korzyści dla środowiska, ale również krótszy nawet o połowę czas opracowywania produktu i testów opon na drodze i testów flotowych, a także szybsze wprowadzenie produktu na rynek i niższe koszty.
Bridgestone od kilku lat blisko współpracuje z producentami samochodów, udostępniając im bardzo dokładne modele cyfrowe naszych opon będących standardowym wyposażeniem produkowanych pojazdów, a także wykorzystując technologię do opracowywania opon zamiennych klasy premium.
Dzięki temu producenci samochodów mogą wykorzystać wirtualne modele opon w symulatorach jazdy przy opracowywaniu własnych pojazdów. Virtual Tyre Development zapewnia dokładne i spójne informacje na temat tego, jak nasze opony będą się zachowywać na drodze. Testy fizyczne przeprowadzane na końcowym etapie rozwoju opony potwierdzają zbieżność wyników testów opon wirtualnych i fizycznych.
Technologia rewolucjonizująca opracowywanie opon
Bridgestone wprowadza również inne rozwiązania, dzięki którym rewolucjonizuje proces projektowania opon. Przykładem jest platforma WEBFLEET firmy Webfleet Solutions. Zapewnia ona możliwość rejestrowania w czasie rzeczywistym informacji o warunkach pracy i rzeczywistym użytkowaniu opon. Informacje te posłużą firmie do ciągłego ulepszania produktów.
W przyszłości Virtual Tyre Development i dane rejestrowane w czasie rzeczywistym będą wykorzystane w zaawansowanych rozwiązaniach analitycznych przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji, które już teraz zapewniają szerokie możliwości precyzyjnego prognozowania w czasie rzeczywistym oraz poprawiania osiągów opon i pojazdów.
Firma przygotowuje się już do wdrożenia nowych rozwiązań, ale korzyści zastosowania technologii takich, jak Virtual Tyre Development, sztuczna inteligencja i zaawansowana analityka są jasne - z biegiem czasu produkty i rozwiązania, które już obecnie są najlepsze w swoich klasach, będą coraz wydajniejsze i jeszcze bardziej ekologiczne.
Źródło i fot. Bridgestone