Fisker Inc. (NYSE: FSR) („Fisker”), twórca najbardziej zrównoważonych pojazdów elektrycznych na świecie i zaawansowanych rozwiązań w zakresie mobilności, oraz Bridgestone, światowy lider w branży opon i wyrobów z gumy, który dostarcza rozwiązania dla bezpiecznej i zrównoważonej mobilności, ogłosiły nowe partnerstwo. Firma Fisker wybrała Bridgestone’a na wyłącznego partnera w zakresie opon do całkowicie elektrycznego SUV-a Fisker Ocean.
Fisker Ocean zadebiutuje na wystawie Los Angeles Auto Show 2021, która zaplanowano w dniach 19-28 listopada, a produkcja rozpocznie się 17 listopada 2022 r. W nowym pojeździe wykorzystano wiele materiałów pochodzących z recyklingu, a wnętrze wykończono wyłącznie z naturalnych materiałów. Jako opcja w wyposażeniu pojazdu znajdzie się również fotowoltaiczny dach słoneczny. Modele Fisker Ocean dostępne w Europie oraz wybrane modele przeznaczone na rynek Ameryki Północnej będą wyposażone w opony Bridgestone Potenza Sport. Opony te zapewniają optymalne wrażenia z jazdy, komfort i stabilnoś
prowadzenia, oraz zostały zaprojektowane z dbałością o niski opór toczenia, dzięki czemu do poruszania kołami pojazdu potrzeba mniej energii akumulatora.
Zaprojektowana na zamówienie opona jest jednym z pierwszych połączeń Bridgestone Potenza Sport - najwyższej klasy opony sportowej o ultrawysokich osiągach - ze zrównoważoną technologią Enliten. Rozwiązanie to zmniejsza opory toczenia opony średnio nawet o 30 procent, a jej wagę nawet o 20 procent (1). Oznacza to do 2 kg mniej surowców wymaganych do wyprodukowania każdej opony, co jest korzystne dla środowiska zarówno z punktu widzenia zarządzania zasobami, jak i surowcami wtórnymi. Zastosowanie technologii Enliten ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia niskiego oporu toczenia opon Fisker Ocean, a sportowy wzór bieżnika modelu Potenza Sport zapewnia dynamiczną i stabilną jazdę.
Bridgestone dostarczy również specjalnie zaprojektowane opony całoroczne Alenza Sport do modeli Fisker Ocean sprzedawanych w Ameryce Północnej. Opony te zostały opracowane z mieszanki nowej generacji, która zapewnia lepsze hamowanie na suchej nawierzchni, prowadzenie na mokrej nawierzchni i lepsze opory toczenia, aby pomóc kierowcom wykorzystać pełnię możliwości Fisker Ocean.
Opony Bridgestone do pojazdu Ocean wykonano w przełomowej technologii Bridgestone Virtual Tire Development, która umożliwia dokładne przewidywanie osiągów opony bez konieczności jej produkcji i fizycznego testowania w pierwszej części procesu rozwoju. Dzięki temu proces produkcji opon jest bardziej zrównoważony, wydajny, dokładny i elastyczny, ponieważ Virtual Tyre Development zmniejsza zużycie surowców i emisję CO2 o około 60 procent oraz skraca czas opracowywania produktu i szybkość wprowadzania na rynek nawet o 50 procent. Wykorzystanie tej technologii wspiera ambicje Fisker Ocean, aby stać się najbardziej zrównoważonym pojazdem na świecie i pomoże przyspieszyć rozwój projektu.
Przełamywanie barier dla elektrycznej przyszłości
Firma Fisker wybrała Bridgestone’a jako silnego partnera o podobnym podejściu do zrównoważonego rozwoju od działań R&D i rozwoju produktów, po produkcję i sprzedaż detaliczną, aby zmniejszyć swój wpływ na środowisko. Bridgestone ogłosiła niedawno, że 100 proc. energii elektrycznej zużywanej w jej europejskich fabrykach, w tym w europejskim centrum R&D we Włoszech, gdzie opracowano opony do modelu Ocean, oraz w zakładzie w Poznaniu, gdzie będą one produkowane, pochodzi ze źródeł odnawialnych; podobnie Ocean będzie produkowany w Graz w Austrii w neutralnym pod względem emisji CO2 zakładzie Magna Steyr.
Wprowadzając pionierskie opony premium, rozwiązania w zakresie mobilności do pojazdów elektrycznych, współpracując z wiodącymi producentami pojazdów elektrycznych, jak również rozwijając sieć sprzedaży i obsługi tych pojazdów, Bridgestone inwestuje, aby uczynić mobilność elektryczną bardziej wydajną i dostępną dla wszystkich. Fisker ma podobne ambicje z modelem Ocean, który ma wejść na rynek amerykański z sugerowaną ceną początkową 37 499 USD (z wyłączeniem dotacji związanych z pojazdami elektrycznymi) i poniżej 32000 euro w Niemczech (włączając podatki i dotacje związane z pojazdami elektrycznymi).
Testy prototypu Fisker Ocean rozpoczną się w czwartym kwartale 2021 r. Specjalnie zaprojektowane opony Bridgestone będą dostępne w dwóch rozmiarach: 255/50 R20 i 255/45 R22. 22-calowa opona zostanie dostrojona, aby stworzyć bardziej sportową charakterystykę prowadzenia, zgodną z podwyższonymi osiągami wersji Fisker Ocean o większej mocy.
- W Bridgestone postrzegamy pojazdy elektryczne jako ogromną szansę na osiągnięcie neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 r. i uczynienie mobilności bardziej przyjazną dla środowiska - powiedział Laurent Dartoux CEO, Bridgestone EMIA. - Jednak wciąż istnieje wiele barier do pokonania, zanim będzie można zrealizować w pełni elektryczną przyszłość, a Fisker - podobnie jak Bridgestone - pracuje nad ich przełamaniem. Fisker nie tylko sprawia, że pojazdy elektryczne są bardziej dostępne, ale również realizuje silny program zrównoważonego rozwoju, który z całego serca wspieramy. Wspaniale jest połączyć nasze wspólne ambicje i współpracować, aby je osiągnąć.
1) Na podstawie wewnętrznych danych Bridgestone porównujących opony letnie klasy premium Bridgestone z technologią ENLITEN i bez niej w tym samym rozmiarze opony (92Y 225/40R18 XL).
Źródło i fot. Bridgestone