2021-08-05

PET w oponach

Producent opon Continental zamierza od 2022 roku zacząć stosować w produkcji opon poliester uzyskany z przetworzonych butelek plastikowych.

 

Zrównoważona przędza poliestrowa będzie uzyskiwana z butelek PET w procesie mechanicznym i będzie wykorzystywana do budowy osnowy opony. Materiał ten, jak twierdzi Continental, powinien być w stanie całkowicie zastąpić konwencjonalny poliester.

Wraz z partnerem i dostawcą Otiz, specjalistą w dziedzinie włókien i producentem tekstyliów, Continental twierdzi, że opracował technologię recyklingu butelek PET bez wcześniej koniecznych pośrednich etapów chemicznych, jednocześnie wytwarzając przędzę poliestrową, która spełnia wysokie wymagania mechaniczne opon.

- Już w 2022 roku będziemy mogli wykorzystać materiał uzyskany z recyklingu butelek PET w produkcji opon. - powiedział Andreas Topp, odpowiedzialny za materiały, rozwój procesów i industrializację w obszarze biznesowym Continental Tires - W naszym innowacyjnym procesie recyklingu, włókna są przędzone z przetworzonego PET bez konieczności wcześniejszego rozbijania materiału na jego składniki. Dzięki zastosowaniu przędzy poliestrowej pochodzącej z recyklingu, robimy kolejny ważny krok w kierunku międzyproduktowej gospodarki cyrkularnej.
W ramach procesu recyklingu, butelki są najpierw sortowane, usuwane są z nich kapsle, a na koniec czyszczone mechanicznie. Po mechanicznym rozdrobnieniu są one topione i granulowane; następnie następuje polimeryzacja w stanie stałym i zmodyfikowany proces przędzenia.
- Nasz zmodyfikowany proces produkcyjny pozwala nam uzyskać przędzę poliestrową do budowy opon z butelek PET bez procesu polimeryzacji monomerów - wyjaśnia Derren Huang, szef działu badań i rozwoju w firmie Otiz.

Testy laboratoryjne i testy opon przeprowadzone przez Continental wykazały, że włókna z surowców wtórnych radzą sobie równie dobrze jak włókna stosowane do tej pory. Mają taką samą jakość jak pierwotny PET, są tak samo stabilne i szczególnie nadają się do opon ze względu na wysoką wytrzymałość na zerwanie, twardość i stabilność termiczną.

Konwencjonalny PET jest od dawna stosowany jako materiał do budowy opon samochodowych, ponieważ zachowuje swój kształt nawet przy wysokich obciążeniach i temperaturach. Wykorzystanie przetworzonego PET pozwala zachować cenne zasoby w procesie produkcji opon: obecnie konwencjonalna opona samochodu osobowego składa się z około 400 g przędzy poliestrowej. Przy zastosowaniu materiału pochodzącego z recyklingu, na kompletny zestaw opon samochodowych można przetworzyć 60 butelek PET pochodzących z recyklingu.

źródło: .tiretechnologyinternational.com, fot. Continental

drukuj  
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń