2021-08-03

Amortyzatory B4 czy B6?

Opuszczający fabrykę samochód wyposażony jest w konkretny typ zawieszenia. Użytkownik auta może je zmodyfikować poprzez tuning, ale firma Bilstein ma alternatywę wobec seryjnych amortyzatorów.

Podstawowym typem amortyzatorów w pojazdach mechanicznych jest konstrukcja gazowa. Rozwiązanie to jest efektywniejsze od stricte olejowego, bowiem zminimalizowano w nim zjawisko kawitacji, w którym spieniony olej czasowo traci swoje właściwości, a tym samym obniża zdolność tłumienia. 

Wymiana zużytych bądź uszkodzonych amortyzatorów jest bardzo łatwa. Zawsze pierwszym krokiem powinien być dobór odpowiedniej referencji np. po numerze VIN. Marka Bilstein, obok dostaw na pierwszy montaż, oferuje identyczne odpowiedniki fabrycznych części mających niemal 99 proc. pokrycie w parku samochodów osobowych i użytkowych. Znajdują się one w serii Replacement oznaczone jako B4.

- Ilu kierowców, tyle różnych oczekiwań co do charakterystyki pracy zawieszenia - powiedział Andrzej Wojciech Buczek, doradca techniczny w IHR Warszawa, oficjalnego dystrybutora marki Bilstein w Polsce. - Część osób decyduje się na jego obniżenie bądź podniesienie. W gamie amortyzatorów Bilstein są do tego przeznaczone referencje z serii Performance, a nawet kompletne zestawy na obie osie. Opracowano je w ścisłej współpracy z konstruktorami auta, co gwarantuje bezpieczny zakres przeprowadzonej modyfikacji. Jednak najczęściej wybieraną alternatywą są amortyzatory Bilstein B6. Ich budowa jest identyczna jak części fabrycznych, ale jakość pracy jest na zupełnie innym poziomie.

Sformułowanie „identyczna budowa” oznacza łatwość montażu nowego amortyzatora w fabrycznym zawieszeniu pojazdu. Wymianę przeprowadza się 1:1. Przy okazji należy zwrócić uwagę na stan łożyska, górnego mocowania, elementy ochronne, odbojniki, jak i same sprężyny. Części te, bez względu na wybór B4 lub B6 znajdują się w ofercie Bilstein w gamie B1 i B3. Czym więc wyróżniają się wspomniane amortyzatory?

- Seria Performance B6 skrywa całe, 60-letnie, know-how Bilstein w opracowaniu konstrukcji amortyzatorów - dodał Andrzej Wojciech Buczek. - Część z tych doświadczeń zdobyto poprzez zaangażowanie w świat sportów motorowych. Pozwoliło to na wyciągnięcie maksymalnej charakterystyki pracy, gdy ze zrozumiałych względów w fabrycznym montażu producent stawia auta na uśrednione parametry. Przed wykonaniem takiej zamiany mechanik musi jednak wyraźnie podkreślić kierowcy, że zawieszenie będzie twardsze, co nieraz już przyczyniało się do składania nieuzasadnionej reklamacji

Uogólniając, montaż amortyzatorów Bilstein B6, poprzez lepsze zestrojenie momentu odbicia i dobicia poprawia trakcję pojazdu. Ale na to rozwiązanie powinni spojrzeć także kierowcy samochodów typu SUV lub wyposażonych w hak holowniczy. Większe obciążenie bagażnika, dachu czy podpięcie przyczepki może znacząco zmienić zachowanie auta na drodze, także w trakcie hamowania. 

Dlatego też na takie rozwiązanie zdecydowano się w firmowym Volkswagenie Amarok wykorzystywanym do ciągnięcia dwu i pół tonowego zestawu z mobilnym testerem zawieszenia Bilstein. W ostatnim czasie widoczny jest wzrost zainteresowania amortyzatorami serii B6 wśród właścicieli różnych typów kamperów.

Źródło i fot. Bilstein

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń