2021-07-29

Goodyear testuje ciężarowe

Testowanie opon jest ważną częścią procesu rozwojowego w Goodyear. Producent intensywnie bada zachowanie opon do pojazdów ciężarowych w swoim Centrum Innowacji w Luksemburgu oraz w Mireval na południu Francji. Oba ośrodki dysponują specjalnie przygotowanymi stanowiskami testowymi, w których można symulować różne warunki drogowe. Dzięki temu opony można testować na przykład na nawierzchniach o zmiennej przyczepności.

Ponadto technicy Goodyear przeprowadzają testy opon zimowych w regionach polarnych, np. w Arktycznym Centrum Testowym w Finlandii. Jeżdżą także po autostradach w Europie i poza nią, aby sprawdzić, z jakimi ekstremalnymi warunkami firmy transportowe mają do czynienia na co dzień.

Firma korzysta także z usług niezależnych organizacji testowych, takich jak znany na całym świecie TÜV SÜD Automotive GmbH. Organizacje te często porównują opony różnych producentów, aby pokazać, jak zachowują się opony Goodyeara i innych marek należących do koncernu.

Ważnym elementem procesu testowania opon są także próby terenowe. Samochody ciężarowe, autobusy i autokary często jeżdżą na oponach Goodyear, a także na innych zwykłych oponach, co umożliwia porównanie ich osiągów w warunkach rzeczywistych.

Kiedy producent tworzy nową oponę do pojazdów użytkowych, musi ona spełnić 50 różnych kryteriów, zanim trafi do produkcji. Każde kryterium dotyczy ważnej cechy eksploatacyjnej, takiej jak:

  • prowadzenie na mokrej nawierzchni
  • hamowanie na mokrej nawierzchni
  • prowadzenie na suchej nawierzchni
  • przyczepność w zakrętach
  • trwałość
  • hałas zewnętrzny
  • trakcja na mokrej nawierzchni
  • stabilność przy wysokich prędkościach
  • opory toczenia
  • przebieg
  • powierzchnia styku
  • zachowanie przy wysokiej prędkości i wiele więcej.

Wszystkie zimowe opony do pojazdów ciężarowych testowane są pod kątem określonych osiągów, takich jak:

  • trakcja na lodzie
  • hamowanie na lodzie
  • przyczepność na śniegu (test przyspieszenia dla opon ciężarowych na śniegu)
  • trakcja na śniegu
  • hamowanie na śniegu
  • kierowalność na śniegu
  • jazda pod górę i inne.

Należy pamiętać, że poprawa jednej właściwości może prowadzić do pogorszenia innej. Widać to na przykładzie zależności między oporami toczenia a zużyciem. Opracowanie mieszanki bieżnika, która zmniejsza opory toczenia lub poprawia ekonomikę zużycia paliwa, zwykle powoduje skrócenie okresu eksploatacji opon, ponieważ zużywają się one szybciej. Goodyearowi od lat udaje się wprowadzać ulepszenia w tym obszarze bez kompromisów na innych parametrach opon.

Źródło i fot. Goodyear

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń