2021-07-28

Awarie auta w podróży

Samochód nadal postrzegany jest jako najpopularniejszy i najbezpieczniejszy sposób na wakacyjne podróże. Niektóre modele potrafią jednak zepsuć sielankowy nastrój i przysporzyć niemiłych niespodzianek. Mechanicy sieci ProfiAuto wybrali modele, które często ulegają awariom oraz podpowiadają, co sprawdzić przed wyruszeniem w trasę.

Swoje wnioski eksperci oparli na „Rankingu awaryjności ProfiAuto”, wybierając z niego te modele, które potencjalnie nadają się na wakacyjną podróż (segment C, D oraz Minivany). Wśród nich wzięto pod lupę samochody najczęściej odwiedzające serwisy zrzeszone w sieci, wyprodukowane po 2000 r. - a więc takie, którymi statystyczny „Kowalski” najczęściej się przemieszcza. Okazuje się, że ze wszystkich awarii, jakie mogą nas spotkać w podróży, najwięcej problemów mogą sprawić te związane z elektryką i układem napędowym. Potwierdza się też opinia, że to głównie francuskie pojazdy z początku XXI wieku mają szansę przysporzyć najwięcej kłopotów podczas urlopu. Niemiecka motoryzacja jest według ekspertów solidna, ale z pewnymi wyjątkami. Mechanicy jako najpewniejsze wskazują auta japońskie, choć i tutaj zdarzają się wpadki.

Unieruchomiony samochód zawsze wywołuje frustrację, a jeśli przydarzy się to poza granicami kraju, może skutecznie zrujnować naszą podróż, zarówno pod kątem samej jazdy, jak i kosztów związanych z naprawą - powiedział Adam Lehnort, ekspert ProfiAuto. - Wizyta w zagranicznym serwisie to zwykle dużo większy wydatek, niż w Polsce. Dlatego przed podróżą nie bagatelizujmy symptomów, które wysyła nasz samochód. Każdy niepokojący objaw lepiej zweryfikować jeszcze na miejscu, w szczególności jeśli mechanicy w rankingu wyszczególnili dany pojazd jako ponadprzeciętnie awaryjny.

Wadliwa elektryka głównym winowajcą nieplanowanych przestojów

Na wyjątkową uwagę ekspertów zasłużyły auta francuskie. Przede wszystkim wymieniają oni Renault Megane i Scenic drugiej oraz trzeciej generacji (2002-2009/2008-2016 r.), Lagunę II (2001-2007 r.) oraz Peugeot 307 (2001-2011 r.).

A. Lehnort zaznaczył: - Główne mankamenty samochodów znad Sekwany z tego okresu związane są z elektryką, której awaria bardzo często wymuszała kontunuowanie trasy na lawecie lub wzywanie mechanika. Do typowych usterek uniemożliwiających podróż zaliczyć można problemy z modułem BSI, kluczykami, kartą oraz immobiliserem. Mankamentem Megane II i Laguny II z początkowych lat produkcji były także cewki zapłonowe. Nie można pominąć również drobniejszych usterek - te jednak dopuszczały dalszą jazdę. Chodzi tu o awarie mechanizmu szyb, lamp czy zamków, jak i poważniejsze usterki czujników ABS. W przypadku silnika należy dokładnie przyjrzeć się też potencjalnym wyciekom oleju, turbosprężarce w jednostce Diesla oraz wtryskomNie oznacza to od razu, że powinniśmy się obawiać tych modeli. Kłopoty wynikały zazwyczaj z chorób wieku dziecięcego konkretnego egzemplarza. Obecnie większość przypadłości została już dawno usunięta. Mechanicznie auta są w kondycji przeciętnego egzemplarza z tego rocznika, a blacharsko-lakierniczo jest nieźle.

Brak zaufania także do Forda i Opla

Eksperci jednoznacznie wskazują tutaj na Forda Mondeo MK3 (2000-2007 r.), trzecią generację Astry (2004-2014 r.) oraz Opla Zafirę drugiej generacji (2005-2014 r.). W Mondeo często występują awarie zamka centralnego, co podczas urlopu może skończyć się nawet koniecznością wybicia szyby, jeśli auto się zatrzaśnie. Do najczęstszych defektów napędu należy natomiast zaliczyć problemy z kołem dwumasowym, wtryskiwaczami oraz turbosprężarką. W przypadku Opli wakacyjną podróż mogą nam przerwać wadliwy alternator czy kompresor klimatyzacji oraz awaryjne cewki zapłonowe, pompy wtryskowe w Dieslach 1,9 l czy sam układ przeniesienia napędu.

Samochód z Japonii to najlepszy kompan w podróży

Jedynym samochodem japońskim w naszym zestawieniu jest Mazda 6 pierwszej generacji, w której głównymi problemami są turbosprężarka w silniku Diesla 2,0 - 136 KM, łańcuch rozrządu oraz łożyskowania wału korbowego - powiedział A. Lehnort. - Nie są to jednak awarie zaskakujące kierowcę znienacka. Jeśli samochód jest regularnie serwisowany, niespodzianki nie powinny nas spotkać w trasie. Podobnie, jak właścicieli innych aut z kraju kwitnącej wiśni.

Co powinniśmy sprawdzić przed każdą dalszą podróżą?

Jeśli przed wyjazdem zauważymy niepokojące objawy lub po prostu chcemy upewnić się, że auto dowiezie nas na wakacje i szczęśliwie z nich wrócimy, eksperci ProfiAuto polecają wizytę w serwisie. Ważne, żeby zrobić to w odpowiednim terminie. Należy dać czas serwisantowi na usunięcie potencjalnych usterek. Ekspert ProfiAuto podpowiada by przed każdą dalszą podróżą skontrolować stan akumulatora i jego ładowanie, stan pasków osprzętu i układ chłodniczy. Kontroli wymagają też układ kierowniczy i zawieszenie. Warto także przyjrzeć się płynom eksploatacyjnym, pod kątem ich ilości i jakości. W serwisie dobrze jest tez sprawdzić układ hamulcowy. Odpowiednie urządzenia diagnostycznego pozwolą zweryfikować, czy nie zapisały się błędy, które wymagają uwagi.

Źródło i graf. ProfiAuto

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń