Koreański koncern wyposaża samochody BMW X3 M i X4 M w swoje opony klasy premium - po raz pierwszy w pojazdach BMW M GmbH. Całkowicie nowa, montowana fabrycznie opona Hankook Ventus S1 evo Z, została stworzona specjalnie dla segmentu UUHP (Ultra-Ultra-High-Performance) z przeznaczeniem do sportowych pojazdów o wysokich osiągach. Opona Ventus S1 evo Z jest dostępna do obu modeli BMW M GmbH w dwóch rozmiarach: 255/40 ZR21 102Y na przedniej osi i 265/40 ZR21 105Y na tylnej osi, dostosowanych do specyficznych wymagań BMW M GmbH. Odpowiednia przyczepność i bardzo precyzyjne prowadzenie zapewniające optymalne zachowanie podczas jazdy - nawet w sportowych warunkach - były decydującymi kryteriami dla procesu homologacji, który w przypadku wszystkich modeli M tradycyjnie obejmuje szczegółowy test osiągów na legendarnym zakręcie Nordschleife na torze Nürburgring.
Ultra-Ultra-High-Performance to nazwa kategorii opon wprowadzona w tym roku przez firmę Hankook wraz z trafieniem na rynek opon Ventus S1 evo Z, przeznaczonej do szczególnie sportowych pojazdów o wysokich osiągach. Pierwszymi pojazdami wyposażonymi w opony o nowym bieżniku, będą pojazdy BMW M GmbH, a konkretnie modele X3 M i X4 M. Charakterystyka opony Ventus S1 evo Z podkreśla sportowe DNA modeli M, przejawiające się niezwykle wysoką dynamiką, zwinnością i precyzją. Obydwa modele Competition, przy maksymalnej mocy 510KM i momencie obrotowym 650Nm, przyspieszają od 0 do 100 km/h w czasie wynoszącym zaledwie 3,8 sekundy.
Oprócz typowych w branży testów dopuszczenia do użytku, stosowane tutaj opony w rozmiarach mieszanych - 255/40 ZR21 102Y☆ na przedniej osi i 265/40 ZR21 105Y☆ na osi tylnej - zostały również przetestowane przy maksymalnej prędkości na legendarnym zakręcie Nordschleife toru Nürburgring. Pozwoliło to zapewnić solidność konstrukcji opony oraz spełnianie wymagań modeli M.
Opony Ventus S1 evo Z do BMW posiadają aramidowy materiał kompozytowy w dwuwarstwowej osnowie. Zapobiega to odkształceniom spowodowanym potencjalnym wydzielaniem się nadmiernej ilości ciepła podczas intensywnego użytkowania. Takie odkształcenia mogłyby doprowadzić do niepożądanego wzrostu średnicy opony i mniej precyzyjnego prowadzenia przy dużych prędkościach. Włókna aramidowe cechują się wyjątkowo dużą odpornością na wysokie temperatury i wytrzymałością, a także dobrymi właściwościami tłumiącymi przy niewielkiej masie w stosunku do ich wielkości. Nowy wzór bieżnika \ zyskuje dodatkową stabilność dzięki zastosowaniu stali o wysokiej wytrzymałości w opasaniach i stopce, które w połączeniu ze wzmocnioną ścianą boczną przekładają się na precyzję kierowania, a także sportowe i dynamiczne prowadzenie.
Kolejnym zadaniem przy projektowaniu Ventus S1 evo Z było uzyskanie wysokiej przyczepności przy różnych warunkach pogodowych. Zastosowana w bieżniku mieszanka gumowa została zapożyczona od działu Motorsportu firmy Hankook. W celu optymalnej interakcji wypełniaczy, krzemionki i naturalnych żywic, zastosowano najnowszą generację polimerów funkcjonalnych. Zapewnia to wysoki poziom przyczepności przy szerokim zakresie zastosowań. Technologia mieszanek stosowana w produkcji ma swoje korzenie w rozwoju opon wyścigowych producenta, gdzie mniejsze partie materiałów są powoli przetwarzane przez znacznie dłuższy czas.
Często spotykany, asymetryczny wzór bieżnika opon sportowych, w których kładzie się nacisk na jakość prowadzenie, znalazł także zastosowanie w modelu Ventus S1 evo Z. Rozmieszczenie poszczególnych klocków bieżnika ma zapewniać ich optymalną sztywność w różnych warunkach jazdy. Trzy główne rowki odprowadzające wodę znajdujące się na wewnętrznej części bieżnika i skutecznie spełniają swoją rolę na mokrej nawierzchni. Szczególną uwagę zwrócono również na zewnętrzną część bieżnika opony, która zbudowana jest bardziej masywnie, co uwzględnia wymagania dotyczące wyczynowego pokonywania zakrętów i precyzyjnego prowadzenia, jak ma to miejsce podczas sportowej jazdy na suchej nawierzchni. Firma Hankook pracuje obecnie nad kolejnymi oponami do modeli M GmbH.
Nowy Hankook Ventus S1 evo Z znajduje się obecnie na oryginalnym wyposażeniu samochodów czołowych producentów premium i jest dostępny w piętnastu rozmiarach od 19 do 21 cali, w zakresie szerokości od 225 do 315mm i profilu od 30 do 45. W ciągu roku ofertę uzupełnią kolejne rozmiary, z naciskiem na asortyment z wyższej półki.
Źródło i fot. Hankook