2021-07-15

Bridgestone z Lightyear

Kilka tygodni temu firma Bridgestone oraz holenderski startup Lightyear polączyły siły, aby stworzyć pierwszy elektryczny samochód o zasięgu ponad 725 km. Bridgestone zastosował swoją przyjazną dla środowiska technologię Enliten w oponach Turanza Eco zaprojektowanych specjalnie do samochodu Lightyear One. Innowacyjna konstrukcja opony zwiększa żywotność baterii, maksymalizuje zasięg pojazdu, tym samym minimalizując wpływ na środowisko. Współpraca z Lightyear jest kolejnym projektem koncernu Bridgestone realizowanym w ramach strategii rozwoju zaawansowanych rozwiązań w zakresie zrównoważonej mobilności.

Auto, które ma być dostępne jeszcze w 2021 r., będzie wyposażone w specjalnie zaprojektowane opony Turanza Eco, w których Bridgestone zastosował przyjazną dla środowiska technologię Enliten. W wyniku połączenia doświadczenia i wiedzy z innowacyjnym podejściem, pojazd będzie bardziej wydajny, a w konsekwencji jego zasięg zdecydowanie większy. 

Jak wynika z ostatnich badań Bridgestone przeprowadzonych w 2021 r. [1]  połowa europejskich kierowców rozważa zakup w pełni elektrycznego samochodu. Jednocześnie 37 proc. badanych wykazuje się sceptyzmem spowodowanym obawami o zasięg pojazdu. 

Lightyear One, pierwszy na świecie samochodów elektryczny o zasięgu ponad 700 km, ma na celu przełamanie tych barier. Pojazd ładowany przez energię słoneczną za pośrednictwem panelu solarnego umieszczonego na dachu pojazdu zminimalizuje potrzeby związane z ładowaniem, a także zmniejszy emisję CO2

To nie jedyny przełom technologiczny, który ma do zaoferowania model Lightyear One. Z myślą o miłośnikach czterech kółek konstruktorzy zadbali również o najwyższy czynnik aerodynamiczny, którym nie mogą pochwalić się pozostali producenci. Pojazd wykazuje się również trzykrotnie wyższą wydajnością w porównaniu z innymi pojazdami tego typu. 

Z kolei, w celu zachowania żywotności baterii, maksymalizacji zasięgu pojazdu i zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko, inżynierowie wykorzystali innowacyjne opony Turanza Eco zaprojektowane specjalnie przez koncern Bridgestone do modelu Lightyear One. Dzięki wykorzystaniu technologii Enliten, opony mają bardzo niski opór toczenia, co wpływa na mniejsze zużycie paliwa. W rezultacie pojazd może korzystać z lżejszego akumulatora. Ponadto nowa technologia opon wpływa również na komfort jazdy między doładowaniami. Wykorzystanie mieszanki bogatej w krzemionkę pozwoliło na zmniejszenie całkowitej masy opon w pojeździe o 3,6 kg (około 10proc.) [2], bez przełożenia na zmniejszenie przyczepności i ograniczenia w przebiegu [3]. 

Po raz pierwszy opony Turanza Eco na ścianie bocznej zostaną oznaczone symbolem Bridgestone EV do pojazdów elektrycznych. Takie oznakowanie stanowi gwarancję, że opony poddane były rygorystycznym testom i spełniają najwyższe wymagania producentów aut elektrycznych w zakresie zasięgu akumulatorów, kontroli pojazdu i żywotności opon.

Przy projektowaniu opon Bridgestone wykorzystał również swoją technologię Virtual Tyre Development, która umożliwia dokładne modelowanie osiągów opony bez konieczności jej fizycznej produkcji i testowania. Taki system pozwala zaoszczędzić do 40 tys. kilometrów podczas rzeczywistych testów na torze i we flotach pojazdów. Może również skrócić czas opracowywania produktu oraz testów opon nawet o 50 proc. [4]. 

Początki projektu Lightyear One sięgają wyścigu na 3000 km po australijskich pustkowiach
w ramach Bridgestone World Solar Challenge. To właśnie tam przesunięto granice innowacji technologicznych i mobilności zasilanej energią słoneczną. Mając to na uwadze, od 8 lat Bridgestone współpracuje z Uniwersytetem Technicznym w Eindhoven oraz zespołem Lightyear. O skuteczności współpracy świadczy fakt, że Solar Team Eindhoven, zespół stojący za projektowaniem samochodu elektrycznego Lightyear One, cztery razy z rzędu wygrał Bridgestone World Solar Challenge Cruiser Cup.


[1] Badanie przeprowadzone na 3 000 konsumentach na rynkach europejskich; Przeprowadzone przez Bridgestone za pośrednictwem Profacts Brand Tracker w styczniu 2021 r. 

[2]  Masa opony LY One w porównaniu z istniejącą oponą BS z regularnej produkcji w tym samym rozmiarze (175/60 R19).

[3] Testy porównawcze zostały przeprowadzone między oponą LY One a oponą BS ze standardowej produkcji  w tym samym rozmiarze (175/60 R19).

[4] Wirtualna technologia pozwala zminimalizować lub całkowicie uniknąć testów na zewnątrz (40 000 km). Połączenie rzeczywistych testów flotowych i testów na zewnątrz w oparciu o 4-pętlowy rozwój. 40 000 km to średnia z obecnej procedury badań rozwojowych PSR przeprowadzanych przez TCE (na zewnątrz i we flocie).

Źródło i fot. Bridgestone

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń