2021-07-08

Siedemnastki sprawdzone

Magazyn „Motor” przetestował opony w popularnym rozmiarze

Tym razem przyjrzymy się testom opon letnich. Sprawdzian przygotowało polskie czasopismo motoryzacyjne „Motor”. Dziennikarze pod lupę wzięli dziesięć opon w rozmiarze 225/55 R17.

Autem testowym było BMW serii 5, ale sprawdzane opony w tym rozmiarze możemy znaleźć w szerokiej gamie pojazdów, takich jak:  Audi A6, Mercedes klasy C,  Mini Countryman,  Honda CR-V czy Skoda Karoq.

Na suchym

Jak w przypadku większości testów, tak i w tym, Continental PremiumContact 6 poradził sobie wyjątkowo dobrze na suchej nawierzchni, osiągając najkrótszy czas hamowania, najszybsze okrążenie i najlepsze subiektywne odczucia z jazdy. Trzeba również przyznać, że  Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 nie ustępował Continentalowi w hamowaniu i okrążeniu na czas. Jednakże opony Nokian PowerProof, Bridgestone Turanza T005 i Laufenn S Fit EQ+ również zanotowały dobre wyniki.

Continental PremiumContact 6

Opona Continentala w długości drogi hamowaniu ze 100 km/h uzyskała najlepszy wynik - 34,5 m, Goodyeara - 34,9 m, a trzecia w stawce opona Nokiana - 35,3 m. Ostatnie miejsce zajął Imperial Ecosport2 z rezultatem 39,1 m.

Na mokrym

Testy przyczepności opon na mokrej nawierzchni pokazały bardzo podobną kolejność do tej, jaką badane modele osiągnęły na jezdni suchej. Ponownie prym wiodły Continental z Goodyearem, zarówno w testach hamowania, jak i prowadzenia. Dobre właściwości wykazały również Nokian i Bridgestone oraz Dunlop Sport Maxx RT2. W hamowaniu Continental uzyskał 48,1 m, drugi Goodyear - 49,3 m, a trzeci Nokian - 50,3 m. Ponownie ostatni zameldował się Imperial z długością drogi hamowania aż - 57,5 m.

Najwyższe prędkości i zarazem najkrótszy czas okrążenia - 87,2 sek.- uzyskał Continental. Wynik drugiego w stawce Goodyeara to 88,5 sek.. Trzeci był Dunlop, który osiągnął czas 89,7 sek.

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5

Wynik odporności na aquaplaning wzdłużny był sporym zaskoczeniem, bo budżetowy Imperial, który znajdował się na dole stawki, tym razem ze znaczną różnicą pokonał rywali. Testowe BMW na Imperialach zachowywało się stabilnie aż do prędkości 98,1 km/h. Drugą najszybszą oponą był Dunlop  - 95,2 km/h, a trzecią Nokian - 94,9 km/h.

W odporności na aquaplaning poprzeczny najlepszy był Goodyear, po nim Dunlop, a następnie  Imperial z Nokianem.

Hałas

Głośność opon to jeden z elementów, na które kierowcy zwracają szczególną uwagę. Im ciszej, tym bardziej komfortowo podczas jazdy. Najlepsza w tej dziedzinie okazała się opona od Nokiana - 70,6 dB. Tuż za nią uplasowała się polska Dębica Presto UHP2 - 70,7 dB. Trzecią lokatę zajął Maxxis Premitra HP5 - 70,8 dB.

Nokian PowerProof

Podsumowanie

W całym teście zwyciężył Continental PremiumContact 6, który okazał się najbardziej wszechstronną oponą w stawce. Okazało się, że świetnie radzi sobie zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. Pięciokrotnie zajął pierwsze miejsce. Słabszą stroną tej opony jest odporność na aquaplaning oraz generowanie większego hałasu niż konkurenci.

Drugie miejsce przypadło Goodyearowi, który równie dobrze sprawdza się na mokrej, jak i suchej nawierzchni. Ma również dobrą odporność na aquaplaning, ale to większe opory toczenia niż najlepsze modele w tej próbie.

Na trzecim miejscu uplasował się Nokian, który jest bardzo wyważony i w każdej próbie znajdował się na początku lub w środku stawki. Okazał się również najcichszy. Jego minusem są większe opory toczenia niż inne opony.

Szymon Kruk

Fot. Producenci

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń