Wiele mówi się o najnowszych technologiach w oponach do aut osobowych - specjalnych mieszankach, bieżnikach, tysiącach symulacji poprzedzających proces produkcji. Mało natomiast jest informacji na temat opon OTR, które są czymś więcej niż tylko większymi wersjami zwykłych opon samochodowych, ponieważ wiele z tego, co kryje się pod i wewnątrz tych gór gumy, czyni je wyjątkowymi.
Opony OTR są bardziej wytrzymałe niż opony stosowane w pojazdach drogowych, aby przenosić tony ciężaru i umożliwiać transport po trudnym i nieprzygotowanym terenie. Ciężki sprzęt i pojazdy używane w górnictwie i budownictwie wykorzystują opony OTR do pokonywania długich dystansów poza zwykłymi drogami i wykonywania pracy w ekstremalnych warunkach. Podczas, gdy kilka lat temu trudno było znaleźć odpowiedni rozmiar opon OTR, obecnie podaż wydaje się być wystarczająca. Wzrost działalności górniczej i budowlanej, rosnące wymagania użytkowników końcowych oraz innowacje technologiczne sprawiają, że rynek opon terenowych wkracza na wyższy poziom, oferując producentom i dostawcom wiele możliwości rozwoju.
Według raportu TechSci Research „Global OTR Tire Market By Vehicle Type, By Demand Category, By Region, Competition, Forecast & Opportunities, 2015-2025”, wartość globalnego rynku opon OTR ma przekroczyć 31 miliardów dolarów do 2025 roku. A to ze względu na rosnącą sprzedaż pojazdów OTR, rosnącą wielkość floty pojazdów OTR i stale rosnące ceny opon. Wraz z rosnącą liczbą działań rozwojowych na całym świecie, zwłaszcza w sektorze budowlanym, górniczym i przemysłowym, oczekuje się, że popyt na opony OTR będzie rósł w zdrowym tempie w okresie objętym prognozą. Ze względu na modernizację i coraz szersze zastosowanie najnowszych technologii, sektor rolniczy w krajach rozwijających się również odnotowuje wzrost. W rolnictwie wprowadzane są różne rodzaje zaawansowanych pojazdów OTR, które pomagają przezwyciężyć problemy związane z pracą ręczną i zapewniają wyższą wydajność.
Różne wzory, różne zastosowania
Opony OTR mają różnorodne zastosowania, dlatego są dostępne z różnymi wzorami bieżników, aby zapewnić wydajną pracę. Najpopularniejsze rodzaje wzorów bieżnika to wzór skalny, wzór trakcyjny, wzór żeberkowy, wzór blokowy i wzór gładki.
Wzór skalny. Idealny do skalistego terenu, gdzie szanse na uszkodzenia są wysokie. Wzór ten zmniejsza uszkodzenia i maksymalizuje trakcję.
Wzór trakcyjny. Zapewnia stabilność pojazdów na nierównych nawierzchniach. Typowe zastosowania obejmują ładowarki i spycharki, równiarki, maszyny do robót ziemnych.
Wzór typu Rib. Zapewnia niskie opory toczenia, stosuje się go w pojazdach z osiami toczącymi się swobodnie, między innymi w przyczepach.
Wzór klockowy. Przeznaczony do stosowania na miękkich nawierzchniach, które ograniczają mobilność, takich jak błoto. Szeroki bieżnik neutralizuje ciężar załadowanej ciężarówki, zmniejszając nacisk na podłoże. Powszechnie stosowane m.in. w maszynach do robót ziemnych.
Wzór gładki. Przeznaczone do zastosowań, w których mobilność nie jest priorytetem. Typowe zastosowania obejmują zagęszczarki, ładowarki i spycharki.
Technologia i łączność
Obecnie nie tylko opony osobowe i ciężarowe są monitorowane. Oprogramowanie do zarządzania oponami OTR daje kierownikom flot kompletną historię każdej opony, od momentu jej pierwotnej instalacji aż po złomowisko. Natomiast inteligentne opony to nowa koncepcja, która za pomocą niewielkiego czujnika przekazuje przydatne informacje o oponie, w tym o trakcji, zużyciu bieżnika, obciążeniu i temperaturze. Inteligentne opony umożliwiają ciągłą łączność i udostępnianie danych w czasie rzeczywistym, dzięki temu opony mogą osiągać maksymalny czas sprawności.
W oponach tych stosuje się także systemy monitorowania ciśnienia, które instalowane są wewnątrz opon. System monitoruje wewnętrzną temperaturę pracy i ciśnienie powietrza w czasie rzeczywistym. Niektóre z zalet systemu TPMS to mniejsze różnice w zużyciu bieżnika, większa stabilność i możliwość bieżnikowania opony w razie potrzeby.
W kolejnej części opiszemy, na jaki rodzaj opon OTR (pełne, radialne, diagonalne czy o niskich ścianach) w zależności od wykonywanych prac powinni zdecydować się przedsiębiorcy. Wyjaśnimy także, na czym polega technologia przyspieszonej zmiany opon.
Szymon Kruk
Fot. Producenci