2021-07-05

Centrum Elektromobilności

Podpisanie listu intencyjnego zapoczątkowało projekt Europejskiego Centrum Elektromobilności (ECE) w Zielonej Górze. Wydarzeniu towarzyszył cykl debat w ramach Europejskiego Kongresu Elektromobilności. Paneliści byli zgodni, że na drodze do powszechnego stosowaniu pojazdów z napędem elektrycznym konieczne jest stawienie czoła kilku wyzwaniom.

Rozpoczynający debatę prof. dr inż. Wojciech Myślecki wskazał elektromobilność jako jeden z głównych trendów w systemie komunikacyjnym, jednocześnie podkreślając nieuchronność transformacji w kierunku zielonej energii. Zdaniem Myśleckiego ta zmiana pociągnie za sobą inne sektory gospodarki.

Prezes zarządu BOŚ Bank Wojciech Hann przekonywał, że wyjście z okresu pandemii będzie mocno nasycone wątkami ekologii oraz cyfryzacji. Jednocześnie wskazał na konieczność rozwijania doradztwa i wsparcia w zakresie mechanizmów finansowania dla różnych etapów projektów związanych z elektromobilnością.

Krzysztof Domarecki, główny akcjonariusz Grupy Selena, prezes funduszu Fidiasz EVC stwierdził, że w sferze elektromobilności należy zadbać o to, aby jak najwięcej wartości dodanej Europejskiego Zielonego Ładu zostało w Polsce. Sugerował, by patrzeć na doświadczenia podobnych krajów, które tę drogę już przeszły.

Już w 2030 roku nawet 70-80 proc. wszystkich nowych rejestracji aut mają stanowić pojazdy elektryczne, na co zwrócił uwagę Paweł Wideł, prezes Związku Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych, należącego do Konfederacji Lewiatan. Jako czynnik warunkujący rozwój elektromobilności w Polsce wskazał konieczność rozbudowy infrastruktury.

Magdalena Jackowska-Rejman, partner zarządzający techBrainers, opowiadała o roli startupów w sektorze rozwiązań dla elektromobilności. Jej zdaniem mogą one wyręczyć duże koncerny energetyczne w szybszym tworzeniu innowacji. W jej wypowiedzi pojawił się również wątek konieczności zatrzymania wartości dodanej w Polsce.

Podsumowując pierwszy panel W. Myślecki odniósł się do wątku zrównoważenia elementów systemu elektromobilności, o którym wspomniał Michał Kurtyka, minister klimatu i środowiska. Profesor  Myślecki podkreślił jednocześnie, że należy zadbać o kwestie obciążenia sieci elektrycznych. W jego opinii kluczem do sukcesu są automatyka i zarządzanie.

W drugim panelu Europejskiego Kongresu Elektromobilności skupiono się na szansach, jakie niesie za sobą dla regionu oraz całego kraju ECE. Dyskusję zainicjował Bartosz Kubik, pomysłodawca Europejskiego Centrum Elektromobilności, założyciel i członek rady nadzorczej Ekoenergetyka - Polska S.A. Wyjaśnił, że koncepcja ECE bazuje na trzech filarach.

Pierwszy z nich to kompleksowy system wsparcia innowacji, który ma pomóc w stworzeniu nowatorskich firm o zasięgu globalnym. Drugi filar stanowią zasoby ludzkie, a trzeci stanowi edukacja. B. Kubik stwierdził też, że niezbędne jest budowanie kompetencji, które pozostaną w regionie.

W ramach ECE będzie działać preinkubator, inkubator oraz akcelelator - czyli zorganizowany system wspomagania działalności podmiotów na różnym etapie działalności. Założyciel Ekoenergetyki zakłada, że w perspektywie najbliższej dekady ECE może wygenerować nawet 10 tys. nowych miejsc pracy.

O konieczności budowania zaplecza kadrowego dla firm działających w ramach ECE opowiadał prof. dr hab. inż. Grzegorz Benysek, członek zarządu Stowarzyszenia Polska Izba Rozwoju Elektromobilności. Według niego konieczne jest wypracowanie takiego rozwiązania, które będzie umożliwiało zatrzymanie najlepszych specjalistów w regionie.

W zakresie szkolenia kadr - ECE może liczyć na silne wsparcie ośrodków naukowych, chociażby w postaci Uniwersytetu Zielonogórskiego, o czym przekonywała dr hab. Maria Mrówczyńska, prorektor placówki. Projektowi kibicuje również Polski Fundusz Rozwoju, jeden z sygnatariuszy listu intencyjnego.

Wiceprezes PFR Bartłomiej Pawlak mówił o zasadności inicjatywy Europejskiego Centrum Elektromobilności, która zapewni środowisko do budowania firm i technologii na miejscu, w kraju, zamiast ściągania zagranicznych inwestycji, które takie technologie przywożą ze sobą.

Krzysztof Burda, prezes zarządu Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności podkreślał, że elektromobilność to wielka szansa dla polskiej gospodarki, którą należy w pełni wykorzystać w naszym regionie, tworząc Europejskie Centrum Elektromobilności. Partnerzy reprezentujący samorząd, biznes oraz sektor nauki również doskonale rozumieją, że ta szansa się nie powtórzy.

Organizatorem pierwszego Europejskiego Kongresu Elektromobilności w Zielonej Górze była Polska Izba Rozwoju Elektromobilności, organizacja pozarządowa zrzeszająca podmioty działające w branży eMobility. Jej głównym celem jest wspomaganie rozwoju elektromobilności w polskich miastach.

Więcej informacji: https://www.ece.global/

Źródło informacji: PAP MediaRoom,

Fot. Polska Izba Rozwoju Elektromobilności

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń