Haki holownicze z roku na rok cieszą się coraz większą popularnością. Dotyczy to głównie haków z kulą wypinaną automatycznie, którą można demontować na czas jej nieużywania. Oprócz standardowych zastosowań, haki mogą umożliwić montaż np. bagażnika rowerowego albo holowanie przyczepy ze skuterem wodnym. To sprawia, że są one świetnym rozwiązaniem dla osób, które lubią aktywnie spędzać wolny czas.
Wycieczki rowerowe to jedna z popularnych form tzw. „aktywnej rekreacji”. Może się zdarzyć, że będziemy potrzebowali przetransportować taki rower w odległe miejsce. Idealnie sprawdzą się tutaj bagażniki rowerowe, montowane na samochodzie. Najtańszym sposobem będzie oczywiście złożenie siedzeń i włożenie roweru do środka samochodu. To rozwiązanie ogranicza jednak miejsce dla pasażerów lub bagaży. Rzadko kiedy taki rower wejdzie w całości - o ile nie posiadamy busa, będziemy musieli w takim przypadku zdemontować koła i kierownicę.
Rozwiązaniem mogą być platformy (bagażniki) rowerowe, montowane na haku holowniczym. Ten sposób transportu wykluczył ryzyko zarysowania tylnej klapy, jak w przypadku zwykłych wieszaków rowerowych. Nie trzeba również podejmować dużego wysiłku, który towarzyszy wnoszeniu bagażnika na dach. Ponadto podczas użytkowania nie odczujemy niedogodności związanych z oporem powietrza, jaki występuje w przypadku tradycyjnych rozwiązań wykorzystujących dach samochodu. Bagażnik montowany na haku będzie zatem najbezpieczniejszym, ale także najwygodniejszym rozwiązaniem.
- W przypadku marki Steinhof wiodącym produktem tego typu są bagażniki rowerowe VETURO, dostępne w kilku wersjach - w najwyższej pomieszczą aż cztery rowery, o całkowitej ładowności wynoszącej 60 kg - wyjaśniła Anna Michałków z działu marketingu Steinhof. - Sam bagażnik montowany jest do haka holowniczego i waży ok. 19 kg. W ofercie dostępna jest również wersja na dwa oraz trzy rowery, o ładowności odpowiednio 30 kg oraz 45 kg. Każdy bagażnik można również odchylać w dół, dzięki czemu możliwe jest otwieranie klapy bagażnika wraz z rowerami. Bagażnik VETURO to konstrukcja lekka, estetycznie wykonana, łatwa w zamontowaniu oraz bezpieczna dla samochodu i innych pojazdów.
Haki holownicze świetnie sprawdzą się także przy okazji transportu sprzętu do uprawiania sportów wodnych. Mowa np. o holowaniu na przyczepie skutera wodnego albo jachtu motorowego. Zadanie to jest jednak nieco trudniejsze niż transport rowerów na bagażniku. O czym warto pamiętać, zanim wyruszymy w trasę z przyczepą?
Podstawą jest posiadanie sprawnego haka holowniczego, który cały ten zestaw będzie musiał „uciągnąć”. Ważne jest określenie, jaki maksymalny ładunek może „udźwignąć” dany hak holowniczy, a informację o tym zazwyczaj podaje jego producent na tabliczce znamionowej oraz w instrukcji obsługi. Samo podróżowanie z przyczepą ma pewne ograniczenia prawne, które należy uwzględnić jeszcze przed podjęciem decyzji o wyruszeniu w trasę.
- Z punktu widzenia polskiego prawa, podstawą transportowania czegokolwiek jest kwestia masy całkowitej zestawu samochód plus przyczepa, dlatego musimy upewnić się, że nasza kategoria prawa jazdy zezwala na podróż takim zestawem - zaznaczył Mariusz Fornal, z działu technicznego firmy Steinhof. - Dla przyczep cięższych niż 750 kg DMC wymagana będzie kategoria B z kodem 96. Powinniśmy także dostosować swój styl jazdy do sytuacji na drodze. Na autostradzie, w przypadku przyczepy lekkiej do 750 kg, możemy podróżować maksymalnie z prędkością 80 km/h. Za każdym razem powinniśmy brać jednak poprawkę na warunki pogodowe skuter na przyczepie może być zestawem podatnym na boczne podmuchy wiatru. Kontrolowanie jego pozycji w lusterkach jest kluczowe z punktu widzenia bezpieczeństwa naszego i innych.
Gdy upewnimy się już, że nasza kategoria prawa jazdy umożliwia podróżowanie z przyczepą o danej masie, należy zweryfikować stan techniczny haka holowniczego oraz najazdu, który posłuży za platformę transportową. Na co zwrócić uwagę, by przyczepa ze skuterem albo jachtem nie odpięła się podczas jazd? Podstawą jak jest stan techniczny zespołu pojazdów.
Mariusz Fornal dodał, że hak holowniczy powinien być w pełni sprawny, kula nie może mieć żadnych odkształceń, a w gnieździe elektrycznym powinno być napięcie, potrzebne do zasilenia instalacji w przyczepie. W przypadku przyczepy należy skontrolować, czy oświetlenie jest sprawne, czy wszystkie śruby są dokręcone i jaka jest wartość ciśnienia w kołach. Warto pamiętać, że hak musi mieć odpowiednią homologację, a przyczepa ważne badanie techniczne.
Sam skuter wodny lub jacht motorowy, jak każdy ładunek, musi być odpowiednio zabezpieczony. W tym celu najlepiej użyć wzmocnionych lin holowniczych, które ustabilizują jego pozycję i nie pozwolą na niekontrolowane przemieszczanie się. Ponadto, warto skontrolować połączenia śrubowe haka po przejechaniu każdego 1000 km i w razie potrzeby dokręcić je. Zachowanie wszystkich powyższych zasad sprawi, że transport maszyny będzie bezpieczny i przepisowy a my będziemy mogli skupić się wyłącznie na wypoczynku.
Źródło i fot. Steinhof