Jedna piąta przedsiębiorców rozważa nabycie samochodu o napędzie elektrycznym, przy czym aż 90 proc. z nich deklaruje, że jak „elektryk” to w leasingu lub wynajmie długoterminowym - wynika z badań przedstawionych w najnowszym raporcie PKO Leasing.
Najnowszy raport PKO Leasing „Floty samochodów kluczem do elektromobilności” to podsumowanie stanu i potencjału rozwoju rynku samochodów elektrycznych w Polsce. - Zdecydowaliśmy się na przygotowanie tego raportu, ponieważ elektromobilność w naszym kraju, to teraźniejszość, a nie coś, co będzie nas dotykało za rok, dwa czy trzy - powiedział Paweł Pach, prezes PKO Leasing.
Przestawienie się z transportu konwencjonalnego (wykorzystującego benzynę, olej napędowy czy gaz) na zeroemisyjny wynika w dużej mierze z norm wyznaczanych przez Unię Europejską. Choć funkcjonują one już od kilku lat, na przemysł motoryzacyjny realnie zaczęły oddziaływać w zeszłym roku. - Po raz pierwszy spowodowały, że koncerny motoryzacyjne zaproponowały dużą liczbę modeli elektrycznych i zelektryfikowanych - zaznaczył Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).
Jak podkreślił M. Mazur, w tym roku normy są jeszcze bardziej zaostrzone: - Oznacza to, że jeszcze więcej modeli będzie elektryfikowanych. W 2019 r. na polskim rynku było dostępnych 40, a w 2020 już ponad sto modeli samochodów elektrycznych - licząc razem czyste elektryki i hybrydy typu plug-in.
Nic więc dziwnego, że coraz więcej osób myśli o nabyciu ekologicznego pojazdu. M Mazur powiedział: - O zakupie samochodu elektrycznego decydują czynniki na literę „e”. Z jednej strony jest to ekologia, która pcha wiele firm czy osób fizycznych do tego, by zastąpić pojazd konwencjonalny zeroemisyjnym odpowiednikiem. Ale bardzo ważna jest również ekonomia. To musi się opłacać - wtedy możemy mówić o efekcie skali.
Według prezesa PKO Leasing, w decyzji o zakupie przez przedsiębiorcę samochodu typu plug-in czy w pełni elektrycznego ważną rolę odgrywa czynnik związany z ochroną środowiska. - Niższa emisja gazów cieplarnianych do atmosfery poprawia ekologiczność floty w przedsiębiorstwach - zaznaczył P. Pach. - Przy samochodach elektrycznych przedsiębiorcy mogą też liczyć na wyższy limit odliczeń. Przy zwykłych samochodach wynosi on 150 tys., a przy elektrycznych - 225 tys. zł”. W przypadku przedsiębiorców ekologia i ekonomia zdają się w pełni uzupełniać.
Badanie PKO Leasing dowodzi, że auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne. - 20 proc. respondentów wyraziło chęć używania samochodów elektrycznych w swojej codziennej działalności. To bardzo istotna liczba, bo tych mikroprzedsiębiorców są w Polsce prawie dwa miliony - zauważył P. Pach. 20 proc. oznacza blisko 400 tys. potencjalnych samochodów elektrycznych, co pokazuje potencjał tego rynku. - Z drugiej strony aż 90 proc. z tych 20 proc. chce finansowania tego wyboru przez firmę leasingową albo firmę wynajmu długoterminowego - dodał.
Jak wskazuje raport PKO Leasing, wybór takiej formy finasowania zakupu samochodu wynika z obaw klientów związanych z zarządzaniem flotą elektrycznych samochodów. Z jednej strony klienci nie wiedzą, jak takie auto będzie tracić na wartości w miarę użytkowania, po drugie, jakie będą koszty jego serwisowania. W tej kwestii swoja propozycje mogą przedstawić To firmy leasingowe czy firmy wynajmu długoterminowego..
Przeszkodą w rozwoju elektromobilności w Polsce jest wciąż brak wystarczającej liczby stacji ładowania pojazdów. - Infrastruktura ta rozwija się u nas w sposób dynamiczny, aczkolwiek liczby nie satysfakcjonują. Obecnie możemy korzystać z ok. 1,5 tys. ogólnodostępnych stacji ładowania. Nie ma porównania z Holandią, Niemcami czy Francją, gdzie stacje są liczone w dziesiątkach tysięcy - dodał M. Mazur. Przypomina jednocześnie, że obok infrastruktury ogólnodostępnej istnieje również infrastruktura budynkowa, z której korzysta się najczęściej będąc użytkownikiem samochodu elektrycznego.
- Nowych samochodów rejestruje się w Polsce setki tysięcy rocznie, jeśli więc 20 proc. naszych badanych myśli o wyposażeniu swojej floty w samochody elektryczne, to powinniśmy aktywnie na tę potrzebę odpowiedzieć - podsumował Paweł Pach.
Źródło: PAP, fot. Volkswagen