Już nie rowery i nie skutery będą służyły uczestnikom międzykontynentalnych wypraw jedynymi w swoim rodzaju EPO-Kamperami budowanymi hobbystycznie od wielu lat przez Piotra Ozimka, współwłaściciela serwisu BestDrive EPO - Trans - Serwis w Tychach. W tym najnowszym, piątym w kolejności powstawania, kamperze, którego premiera jest planowana na koniec 2021 roku, podróżnicy będą zwiedzali okoliczne atrakcje turystyczne z pomocą auta marki Mini One 1.6 wyprodukowanego w fabryce BMW. Taki samochód będzie oryginalnym wyposażeniem EPO-Kampera nr 5.
Gdybyśmy tradycyjnie napisali, że będzie to dom na kółkach, oznaczałoby, że nic nie napisaliśmy! Obecnie w Tychach powstaje… willa, dworek a może nawet pałacyk na czterech kołach w rozmiarze 375/90 R22.5. Fundament tej budowli stanowi ciągnik siodłowy Mercedes Arocs, rocznik 2017 z przebiegiem jedynie 170 tys. km. Silnik o mocy 510 KM pozwoli z łatwością rozwinąć prędkość 105 km/h ale gdy zajdzie taka potrzeba to i 150 km/h, pojawi się na prędkościomierzu. Zwyczajowo mamy tutaj napęd 4x4, ale podczas jazdy autostradowej, napęd hydrauliczny na przednie koła jest automatycznie wyłączany (tzw. HAD). Kabina kierowcy jest podnoszona z myślą o pracach serwisowych, ale też bezpiecznie połączona z częścią mieszkalną, stanowiąc tzw. pojazd zintegrowany. Klimatyzowanym autem swobodnie podróżuje 6 osób. Obraz na zewnątrz monitoruje system kamer 360 stopni. Wszystkie fotele są pneumatyczne. Przednią szybę wyposażono w praktyczne żaluzje sterowane elektrycznie. Zbiornik paliwa pomieści 1200 l oleju napędowego.
Dach EPO-Kampera obok anteny satelitarnej współpracującej z 43 -calowym telewizorem, szyberdachu i klimatyzatorów mieści także, odporne na wstrząsy, panele solarne o łącznej mocy 1000 W. We wnętrzu umieszczono… stylowy kominek gazowy zasilany z bezpiecznego 120 l zbiornika. Taki kominek bardzo szybko nagrzewa wnętrze samochodu. W części kuchennej EPO-Kampera mamy kuchnię gazową z piekarnikiem, kuchenką mikrofalową oraz lodówką z zamrażarką, której zasilanie może być: gazowe, akumulatorowe lub zewnętrzne z sieci 230 V. Pokładowa instalacja elektryczna jest dostosowana do napięcia 230 V, ale także 110 V w zależności od kraju, gdzie podróżnicy przebywają. Alternatywnym źródłem prądu jest agregat prądotwórczy o mocy 6 kVA. Praktycznym rozwiązaniem jest m.in. oświetlenie nocne podłogi oraz liczne pokładowe czujniki sygnalizujące przypadki ulatniania się gazu, czadu czy gwałtowny wzrost temperatury wewnątrz kampera. Jest także automatyczny system gaśniczy. Nie musimy się martwić o wartościowe przedmioty - wystarczy zdeponować je w sejfie zamontowanym we wnętrzu samochodu. W łazience na 4 kołach mamy umywalkę oraz brodzik z prysznicem i deszczownicą. Nie zabrakło też pralki automatycznej (wersja dla kamperów). W osobnej części znajduje się kabina WC. System wodny EPOKampera opiera się na dwóch zbiornikach. Jeden o pojemności 700 litrów na czystą wodę a drugi 270 litrowy zbiera zużytą wodę.
I tak przez łazienkę dotarliśmy do garażu ukrytego we wnętrzu kampera. Załadunek i wyładunek auta Mini One jest możliwy dzięki zdalnie sterowanemu podestowi. W garażu samochód będzie dodatkowo mocowany.
Jak widać z opisu EPO-Kamper nr 5, będzie mega wygodny i maksymalnie praktyczny w podróży stąd jest szansa, że pobije rekord swojego poprzednika z numerem 4, czyli zaadaptowanego strażackiego MAN-a, rocznik 1994, z silnikiem o mocy 322 KM i napędem 4x4, który w 2019 roku pokonał odległość 12 tys. km na trasie Tychy - Dakar - Tychy.
W bieżącym roku obchodzimy jubileusz 10-lecia obecności sieci BestDrive w Polsce. Dlatego też na zakończenie ciekawej rozmowy o tyskich EPO-Kamperach zapytałem Piotra Ozimka o to, czy warto było 7 lat temu podjąć decyzję o przystąpieniu do sieci serwisów należącej do koncernu Continental. Oto co usłyszałem w odpowiedzi.
- Od początku działalności serwisu, każdego dnia realizujemy zasadę, która głosi, że w Epo - Trans - Serwis obowiązuje jakość! Stąd wszyscy pracownicy dbają o to, aby w kontaktach z klientami nie zagubić jednej, ale jakże ważnej końcowej litery w tym słowie. Przystępując do BestDrive stałem się partnerem potężnego, światowego koncernu. Mam ułatwiony dostęp do wysokiej jakości produktów i nowoczesnych technologii. Nie bez znaczenia są regularnie organizowane szkolenia oraz praktyczne wsparcie marketingowe. I na koniec powiem o pieniądzach. Nasz serwis działa od 24 lat, ale przez ostatnie lata, pracując w barwach BestDrive, systematycznie notujemy zwiększone obroty.
Tekst: (kż)
Fot. archiwum prywatne Piotra Ozimka