W tym roku mija 100 lat od założenia Międzynarodowych Targów Poznańskich, o czym przypomniała nam skromna kartka pocztowa, która z Poznania do redakcji Przeglądu Oponiarskiego dotarła w ostatnim dniu maja 2021 roku. Przez ostatnie 15 miesięcy na terenach MTP nie odbyła się żadna impreza, chociaż od wielu lat uczestniczyliśmy tam głównie w motoryzacyjnych wydarzeniach organizowanych przez Grupę MTP. Dużą uznaniem wystawców i zwiedzających cieszyła się impreza o nazwie Motor Show oraz Targi Techniki Motoryzacyjnej. Wówczas to z najnowocześniejszymi wytworami światowej motoryzacji zgromadzonymi w kilkunastu halach zapoznawało się około 150 tysięcy zwiedzających. A jak to się zaczęło?
W październiku 1920 roku, na specjalnie zwołanym Zjeździe Delegatów Towarzystw Kupieckich, podjęto decyzję o zorganizowaniu w następnym roku Targu Poznańskiego. Powołano Komitet Wystawy z ówczesnym prezydentem miasta Jarogniewem Drwęskim na czele. I tak, Pierwszy Targ Poznański odbył się w dniach 28 maja do 5 czerwca 1921 roku i zgromadził 1200 wystawców i 40 tys. zwiedzających, co było wówczas liczbą ogromną, zważywszy, że kupcy i przemysłowcy pochodzili w większości jedynie z byłego zaboru pruskiego. W Poznaniu tradycje targowe sięgały połowy XIX wieku. Pierwszym dyrektorem Targu Poznańskiego, nazwanego później Targami Poznańskimi, został Mieczysław Krzyżankiewicz. Znaczenie targów doceniono natychmiast, ale zwracano uwagę na ich krajowy, prowincjonalny wręcz charakter. Decyzją rządową w 1925 roku podwyższono rangę poznańskich targów i przekształcono je w targi międzynarodowe. Ten fakt jeszcze bardziej zaakcentowało wstąpienie w 1927 roku Targów Poznańskich do związku Targów Międzynarodowych UFI. W 1928 roku poznańskie targi przyjęły nazwę Międzynarodowych Targów Poznańskich i zaliczano je do najlepszych targów nowej generacji w Europie. Dwa lata później pełniły nawet rolę gospodarza Kongresu Statutowego UFI i stąd tytuł członka-założyciela UFI. Zainteresowanie poznańskimi targami wciąż rosło, a sława i renoma tych targów sięgała daleko poza granice kraju.
Według danych Polskiej Izby Przemysłu Targowego wydarzenia Grupy MTP przyciągnęły w roku 2018 ponad 11 tysięcy wystawców, wynajęto prawie 500 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni wystawienniczej. Targi organizowane przez Grupę MTP odwiedziło w 2018 roku ponad 850 tysięcy uczestników, co stanowiło ponad 50 proc. wszystkich uczestników podobnych wydarzeń w Polsce. Obecnie MTP posiadają ok. 55 proc. udziałów w rynku targowym w Polsce. Zlokalizowane są w samym centrum Poznania na powierzchni 212,5 ha, w tym teren wystawowy z obiektami i terenami administracyjnymi to 22,9 ha. Międzynarodowe Targi Poznańskie posiadają 16 pawilonów o wysokim standardzie i dużej powierzchni oraz 81 nowoczesnych sal konferencyjnych.
(seg)