Rynek pojazdów elektrycznych rośnie szybciej niż jakakolwiek inna kategoria pojazdów - w samej tylko Europie wzrost w 2020 r. w porównaniu z rokiem poprzednim wyniósł około 138 proc. (źródło: dpa). Tym samym firma Hankook, producent opon klasy premium, dzięki oponom do Audi e-tron GT, zwiększa swój udział na rynku oryginalnego wyposażenia pojazdów elektrycznych. W roku 2018 po raz pierwszy zaprezentowano prototyp Audi e-tron GT, a jego rynkowa premiera miała miejsce w 2021 r. Pojazdy te są wyposażane fabrycznie w opony Hankook Ventus S1 evo 3 ev, które zostały opracowane specjalnie na potrzeby aut elektrycznych. Opony Ventus S1 evo 3 ev w rozmiarze 225/55R19 XL 103Y na osi przedniej, 275/45R19 XL 108Y na osi tylnej, powstały w oparciu o rozwiązania techniczne, które pomagają przenieść osiągi samochodów sportowych z napędem elektrycznym na drogi.
- Opracowanie opony do pojazdu elektrycznego jest szczególnie złożone - powiedział Sanghoon Lee, prezes Hankook Tire Europe. - Dlatego teraz czerpiemy korzyści z tego, że wcześnie przeprowadziliśmy badania w tej dziedzinie. Nasza firma jest obecnie reprezentowana w kilku modelach premium w segmencie elektrycznych samochodów sportowych, w tym w Audi e-tron GT, i ogólnie ugruntowała bardzo dobrą pozycję w tym segmencie.
Dla Audi e-tron GT rzeźba bieżnika opony Ventus S1 evo 3 została dostosowana specjalnie do pojazdów elektrycznych, aby zredukować hałas emitowany przez oponę o około trzy decybele. Jest to ważne, ponieważ w pojazdach elektrycznych hałas silnika nie występuje, a więc hałas drogi i opon jest odbierany wewnątrz pojazdu jako głośniejszy. Aby sprostać wysokim obciążeniom wynikającym z wysokich osiągów elektrycznych samochodów sportowych, opona została wzmocniona za pomocą tzw. technologii pakowania stopki, a także charakteryzuje się wysoką sztywnością boczną, co zapewnia szczególnie precyzyjne prowadzenie nawet przy dużych prędkościach. Oprócz wspierania parametrów sportowych, opona EV jest również ważnym elementem zapewniającym komfort, ponieważ pojazdy klasy Grand Turismo, takie jak Audi e-tron GT, zostały zaprojektowane tak, aby umożliwić wygodne podróżowanie nawet na długich trasach.
- Nasza opona musi przenieść bardzo dużą moc napędową Audi e-tron GT na drogę, a jednocześnie zapewnić niski opór toczenia, który w pojazdach elektrycznych jest czynnikiem kluczowym dla wysokiej wydajności i zasięgu - wyjaśnił Klaus Krause, szef Europejskiego Centrum Badań i Rozwoju firmy Hankook, dodając: - Możemy być dumni z wyniku.
Aby sprostać specyficznym wymaganiom stawianym przez pojazd elektryczny, konstruktorzy firmy zoptymalizowali również proces wulkanizacji mieszanki opon pod kątem zastosowania, aby zapewnić odpowiednią równowagę temperatury, czasu i ciśnienia. Opona Ventus S1 evo 3 ev osiąga o 30 proc. wyższą trwałość w porównaniu do standardowej mieszanki bieżnika. W porównaniu z modelem konwencjonalnym odporność na ścieranie została poprawiona o 5 procent, a całkowity opór toczenia został zmniejszony o 13 procent.
Źródło Hankook, fot.: Audi, Hankook